Analiza Grup Infrastructura: Alunecarea Autostrada Sebeș – Turda Lotul 1

alunecare teren sebes turda lot 1

Grup Infrastructura a realizat o analiză amplă asupra alunecării de teren de pe Autostrada Sebeș – Turda, lotul 1.

Grație analizei aprofundate, asupra căreia nu dorim să intervenim, vă redăm articolul integral în continuare:

***

Alunecarea de teren de pe Autostrada Sebeș – Turda Lotul 1 reprezintă o alunecare sau o problemă inerentă, ”așteptată și profitabilă”. Aceasta ar fi teza articolului.

Date despre proiect conform CNAIR:

PROIECTARE ȘI EXECUȚIE AUTOSTRADA SEBEȘ – TURDA,  LOT 1 : KM 0+000 – KM 17+000

Observăm prima dată faptul că Autostrada Sebeș-Turda Lotul 1 :

  • A fost adusă în legalitate pentru că la nivelul anului 2016 se pare că existau lucrări deja executate fară autorizație de construire? !(ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 7 din 16 martie 2016);
  • Prima etapă a serviciilor de proiectare, respectiv Declarația de proiectare, a fost finalizată după expirarea duratei contractuale inițiale (conform procedurii de achiziție).

APARIȚIA ALUNECĂRII DE TEREN 22.07.2020

Comunicat de presa CNAIR și aspecte din media.

Comunicat de presă 22.07.2020

Citam: ,,Din cauza ploilor abundente din ultimele zile, pe Lotul 1 al Autostrăzii Sebeș-Turda, km 16+30 a avut loc o pierdere locală de stabilitate a taluzului.

Echipa de specialiști formată din experți ai CNAIR și ai Antreprenorului a constatat, la fața locului, că alunecarea de suprafață a taluzului nu a afectat corpul autostrăzii.

După definitivarea expertizei tehnice în lucru, luni, 27.07.2020 se va adopta soluția de remediere și ulterior se va trece la implementarea acesteia de către Antreprenor.”

Din media:

FOTO Alunecare de teren pe lotul nefinalizat al Autostrăzii A10 Sebeș-Turda, lângă Alba Iulia

https://www.g4media.ro/foto-alunecare-de-teren-pe-lotul-nefinalizat-al-autostrazii-a10-sebes-turda-langa-alba-iulia.html/embed#?secret=O7AqPofc0g

VIDEO| Pe autostrada A10 Sebeș-Turda, lotul 1, se lucrează la alunecarea de teren din zona dealului de la Pârâul Iovului

https://ziarulunirea.ro/video-pe-autostrada-a10-sebes-turda-lotul-1-se-lucreaza-la-alunecarea-de-teren-din-zona-dealului-de-la-paraul-iovului-657544/embed/#?secret=9KQaIbP7Ci

Cităm:

,,Pizzarotti, antreprenorul lotului 1 al autostrăzii A10 Sebeș-Turda a început să efectueze lucrări în zona alunecării de teren de la Alba Iulia Nord din dealul de la Pârâul Iovului. Astăzi a început să se excaveze și să se ridice pământul rezultat în urma alunecării.

În zona viitorului nod rutier Alba Iulia Nord, mai precis în dealul de la Pârâul Iovului a avut o alunecare masivă de teren în urma ploilor abundente din luna iulie 2020.

Pământul a plecat cu tot cu ancorele și celelalte mijloace de susținere puse de către constructor, taluzul ocupând o parte din corpul viitoarei autostrăzi.”

Concluzii – Comunicat de presa CNAIR și aspecte din media

Având în vedere cele de mai sus observăm:

  • Unele persoane din CNAIR, înainte de apariția unei expertize tehnice, care să concluzioneze cu privire la cauzele alunecarii, găsesc deja explicații pentru Antreprenor:,, Din cauza ploilor abundente din ultimele zile”;
  • Așa cum se observă și din poze (aferente media) NU este vorba despre ,, o pierdere locală de stabilitate a taluzului” așa cum precizează CNAIR, conform reglementarilor tehnice în vigoare;
  • Informațiile din media de la aceea vreme adaugă comunicatului de presa al CNAIR, într-un mod ”ciudat”, elemente care nu sunt reale. Este vorba despre precizările :,, Pământul a plecat cu tot cu ancorele și celelalte mijloace de susținere puse de către constructor” sau , in zona respective au existat lucrari de stabilizare a versantului si de sustinere, dar acestea nu au rezistat”.

Conform ,,Ghid privind evaluarea riscului asociat alunecărilor din zona drumului – AND 594-2013” , PIERDEREA DE STABILITATE LOCALĂ A TALUZULUI ESTE DE FAPT O ALUNECARE DE TEREN ADÂNCĂ.

Conform pozelor din media, se observă faptul că nu există lucrări de consolidare a versantului în zona alunecării!!!.

Se pare că Măștile de dren și țeava de plastic de drenaj au fost transformate, de cei din Media, în lucrari de consolidare și stabilizare a versantului, chiar și cu ancore (în fapt țeava de plastic a drenului).

Tot în poze se observă șiroiri/ravenări ale taluzului ca urmare, cel mai probabil, a inexistenței sistemelor de colectare și scurgere a apelor pe versant (excepție face șantul de gardă, oricum situat în afara zonei alunecate).

Alunecarea de teren produsă pare a avea mai degrabă, ca și cauze, neasigurarea scurgerii apelor din zona alunecării (pe filmările cu drone din media se observă foarte multe șiroiri/ravenări).

Prin comparație, în pozele de mai jos, se observă agresiunea intervenției în dealul aferent alunecării.

În contextul acestei agresiuni și fără asigurarea scurgerii corespunzătoare a apelor din zonele în care s-a intervenit cu excavații, se poate trage concluzia că o cauză mai pertinentă decât cea a ploilor abundente din ultimele zile pare a fi de fapt neasigurarea colectării și evacuării corespunzătoare a apelor din amplasamnetul șantierului.

În această ipoteză, contextul imprevizibilității datorate ploilor abundente dispare cu siguranță.

Putea să plouă și mult și putin, scurgerea apelor meteorice nu era asigurată.




Google Earth anul 2016 –alunecare de teren       
Google Earth anul 2019 – alunecare de teren

ALUNECARE DE TEREN 2021.

https://www.stiridecluj.ro/transilvania-info/alunecari-de-teren-pe-autostrada-a10-sebes-turda-video

Cităm: ,,Alunecările de teren pe loturile 1 și 2 din Autostrada A10 Sebeș – Turda, între zona de la Alba Iulia Nord, mai precis dealul de la Pârâul Iovului și intersecția cu DN1 la Oiejdea, dau bătăi de cap celor doi constructori ai loturilor 1 și 2, scrie albaiuliainfo.ro

Pe lotul 1, în luna iulie 2020, din cauza ploilor abundente s-a produs o alunecare masivă de teren, în zona dealului de la Pârâul Iovului care a luat-o la vale, cu tot cu ancore, afectând o parte mică din corpul autostrăzii.

Ulterior antreprenorul Pizzarotti, în urma unei expertize tehnice a luat măsuri de remediere, excavând practic locul în care a fost alunecarea de teren. “

VIDEO| Pe autostrada A10 Sebeș-Turda, loturile 1 și 2, solul argilos le dă bătăi de cap constructorilor

https://www.albaiuliainfo.ro/video-pe-autostrada-a10-sebes-turda-loturile-1-si-2-solul-argilos-le-da-batai-de-cap-constructorilor-37030.html/embed#?secret=ewZBx581ag

Cităm : ,,Pe autostrada A10 Sebeș-Turda, loturile 1 și 2, solul argilos le dă bătăi de cap constructorilor.

Pe loturile 1 și 2 a autostrăzii A10 Sebeș – Turda, între zona de la Alba Iulia Nord, mai precis dealul de la Pârâul Iovului și intersecția cu DN1 la Oiejdea, solul argilos dă bătăi de cap serioase celor doi constructori ai loturilor 1 și 2.”

,,Chiar dacă nu mai sunt alunecări de amploarea celei din iulie 2020, totuși zona îi mai creează probleme constructorului.

Astfel, așa cum se poate vedea în imagini, tot în zona Pârâul Iovului, spre Sântimbru, a mai fost o alunecare de teren mică, care nu a afectat corpul autostrăzii. Ba chiar mai mult, la vechea alunecare a apărut una mai mică, terenul fiind pe punctul de a o lua din nou la vale cu tot cu ancore.”

CONCLUZII ALE ALUNECĂRII DE TEREN Lot 1 Autostradă Sebeș- Turda 2021

Ideea unei imprevizibilități enunțate în 2020, de către un reprezentant din CNAIR, nu mai poate sta în picioare (nici nu a stat vreodată de fapt).

Având în vedere și alunecările de pe Sebeș-Turda Lotul 2 (aferente 2021) se pare că mai degrabă sunt probleme de stabilitate generală a versantului, probleme tratate necorespunzător de antreprenorul de pe Autostrada Sebeș-Turda Lot 1, nici prin soluții tehnice implementate și nici prin asigurarea scurgerii apelor pe perioada execuției lucrărilor.

Pe site-ul beneficiarului nu mai regăsim nici un comunicat de presa referitor la alunecările de teren de pe Autostrada Sebeș-Turda Loturile 1 și 2.

Dacă așteptăm de 8 ani pentru o Autostradă cu o lungime de 17 km, ne întrebăm cât va dura oare implementarea Autostrăzii Sibiu – Pitești, păstrând aceleași soluții de management ale proiectului ca pe Sebeș-Turda?

Extrapolând, putem aștepta probabil 20-30 de ani, dacă nu se schimbă ceva major în modul de lucru al MT și CNAIR.

***

Articol preluat: grupinfrastructura.ro