PROIECTUL MULTILATERAL COMENIUS „LET’S LEARN MATH TOGETHER”- FINAL DE ACTIVITATE

Let’s Learn Math Together este titlul unui proiect multilateral Comenius derulat în perioada 2011-2013, la care au participat elevi cuprinşi între 10-15 ani şi profesorii lor, având ca parteneri şcoli din şase ţări : Turcia(Orhangazi Ilköğrefim Okulu, Istanbul), Bulgaria (St. Kliment Ohridski Foreign Language Learning School, Blagoevgrad),Lituania (Veisiejai Gymnazium Lazdijaim), România (Liceul Teoretic International de Informatica Bucuresti), Polonia(Zespol Szkol nr.10, Torun) şi Slovacia (Primary School Belehradska, Košice).
În cadrul celor şase întâlniri desfăşurate în Istanbul (27-31martie,2011), Blagoevgrad (1-5 noiembrie,2011), Lituania (12-15 iunie,2012), Bucureşti (9-13 octombrie), Torun (4-8 decembrie, 2012) şi Košice (22-27 aprilie, 2013) s-au acumulat experienţe extrem de pozitive, cunoştinţe noi şi posibilităţi multiple de comunicare şi cunoaştere.
De ce matematica ?  Deoarece, aşa cum se ştie, matematica este un limbaj universal, fiind, după afirmaţiile unor matematicieni faimoşi, chiar limbajul în care a fost scris universul, motiv pentru care proiectul a încercat să pună în lumină utilizarea matematicii într-un mod cât mai inteligent, mai atractiv şi mai creativ.
De altfel, scopul întregului proiect a fost creşterea şi dezvoltarea abilităţilor matematice ale elevilor prin folosirea unor metode alternative, interactive, originale şi creative. Elementul de noutate al acestor activităţi matematice a fost acela că s-au desfăşurat sub egida multiculturalităţii, în care idei matematice au îmbrăcat forme multiculturale. Astfel, elevii fiecărei ţări implicate au creat probleme de matematică despre ţara lor, cu referire la viaţa cotidiană, la geografie, la istorie, la diferite tradiţii sau la viaţa practică – probleme despre schimburi valutare sau TVA, calculul razei pământului sau eficienţa eolienelor – pe care le-au trimis spre rezolvare elevilor din ţările partenere.
Pe parcursul celor doi ani, ţările implicate în proiect au realizat o serie de activităţi, dintre care amintim :
–          Prezentarea şcolilor participante, a oraşelor, a ţărilor şi a sistemului educaţional
–          Compararea curriculumului din ţările participante
–          Dicţionar matematic în 7 limbi: englez-bulgar-turc-român-lituanian-polonez-slovac
–          Expoziţii de cărţi de matematică în şcolile partenere
–          Crearea unor planuri de lecţii alternative, interactive şi creative
–          Crearea de către elevi a unor probleme de matematică inspirate din cultura, geografia, istoria, tradiţia şi viaţa cotidiană a ţărilor partenere
–          Învăţarea şi folosirea unor noi softuri matematice –Geogebra şi Math Watchs
–          Crearea de către elevi şi profesori a unor materiale suport – diagrame, tangramul, origami
–          Ziua matematicii în şcolile partenerte – prilej de diferite concursuri între elevii ţărilor implicate
Atât elevii cât şi profesorii s-au putut bucura astfel, pe lângă îmbunătăţirea competenţelor matematice, de o serie de beneficii culturale cum ar fi perfecţionarea competenţelor de limbă şi comunicare, acceptarea şi integrarea diferenţelor, precum şi întărirea conştiinţei europene.
Proiectul multilateral Comenius „Let’s Learn Math Together” a fost, aşadar, o experienţă multiculturalăextrem de bogată, de fertilă şi de complexă, frumuseţea şi unicitatea acestui proiect constând mai ales în faptul de a construi punţi de cooperare şi comunicare prin intermediul uneia dintre cele mai vechi ştiinţe, matematica.
                                                                                    Prof. Ramona Ardelean