Acest program educaţional a fost conceput de prof. Petrescu Viorica și destinat copiilor din clasele I-X din localităţile Ciocăneşti, Urziceanca şi Vizuresti, judeţul Dâmboviţa, în cadrul şcolii de vară organizată în perioada 7-21 iulie 2012 de Asociaţia pentru Educaţie Antreprenoriat Leadership- ApEAL. Prin intermediul acestui joc didactic ne-am propus scoaterea în evidenţă a valorilor zonei, fie cele naturale (comunitatea e aşezată pe valea Colentinei), fie cele istorico-culturale (situri arheologice, clădiri istorice, oameni şi locuri speciale), fie valori contemporane (potenţial turistic, meserii tradiţionale).
Vânătoarea de comori este un mod distractiv de a aduce toate acestea în faţa copiilor care pot conştientiza astfel frumuseţea şi importanţa zonei în care s-au născut şi trăiesc. Deşi fără tradiţie în educaţia românească acest joc a reuşit în alte zone ale lumii să dezvolte sentimentul apartenenţei faţă de un loc, să consolideze relaţiile dintre şcoală şi patrimoniul cultural al zonei, să construiască poduri între generaţii prin construirea de parteneriate între copiii, adulţii comunităţii şi grupurile civice implicate în viaţa zonei şi, în sfârşit, să facă dintr-un loc anume o zonă specială pentru nou veniţii în comunitate. Mai multe amănunte și fotografii pe blogul proiectului – http://vanatoaredecomori.wordpress.com/
Grupul de copii a fost invitat să participe la o vânătoare de comori în Parcul Carol din Bucureşti, joc didactic deja realizat împreună cu elevi de la şcoala 78 din Bucureşti, cu rezultate foarte bune. Având un model, copiii de la Ciocăneşti au fost invitaţi să realizeze propria vânătoare de comori raportată la comunitatea lor.
Paşii pe care copiii însoţiţi de îndrumătorul lor i-au făcut: 1. Identificarea locurilor speciale din comunitate – clădiri de patrimoniu, situri arheologice, zone cu potenţial turistic şi ecologic; 2. Identificarea proprietarilor sau administratorilor acelor locuri şi obţinerea permisiunii de a desfăşura activităţi acolo; 3. Realizarea de călătorii de studiu pentru a obţine detalii despre locurile respective; 4. Invitarea oamenilor comunităţii de a participa la activitate; 5. Realizarea unei strategii pentru conţinutul viitoarei vânători de comori: o hartă detaliată sau o hartă cu spaţii lipsă, un puzzel sau ghicitori, sarcini de lucru, indicii etc.; 6. Realizarea de scurte texte pentru a descrie ce face locul special. Textele au fost ulterior lipite în interiorul cutiei de comori, și au devenit indicii; 7. Introducerea în cutie a unei liste în care să se treacă toţi cei care au descoperit-o şi eventual a unei ştampile pentru conformitate; 8. Stabilirea traseului final al jocului, a locului de început, direcţiei şi finalului cursei; 9. Realizarea hărţii definitive; 10. Stabilirea regulilor; 11. Ascunderea cutiei/cutiilor şi asigurarea monitorizării lor pe termen lung de membrii ai comunităţii; 12. Stabilirea unui titlu.
A fost aleasă varianta folosirii mai multor cutii, în final au rezultat 10, în care s-au ascuns indicii, apoi s-au amplasat în diferite puncte ale satului: la conac, la primărie, la poliţie, la poştă, la monument, la porţile parcului, la prăvălia lui Florin Teodorescu, la fântână, într-un pom.
Punctele au fost alese după o cercetare de teren în care copiii au stabilit cele mai bune locuri de ascunzătoare.
A fost folosită poezia de mai jos drept indicii, împărțind-o în 10 bucăți și lipind-o în interiorul cutiilor:
MAI PRESUS
Mai presus de cei care nu știu sunt cei care află sau citesc
Mai presus de cei care află sau citesc sunt cei care memorează
Mai presus de cei care memorează sunt cei care înțeleg
Mai presus de cei care înțeleg sunt cei care aplică
Mai presus de cei care aplică sunt cei care obțin rezultate
Mai presus de cei care obțin rezultate sunt cei care, obținând succesul, dobândesc puteri deosebite,
Mai presus de cei care dobândesc puteri deosebite sunt cei care ating absolutul
Dobândind înțelepciunea (absolutul) totul devine cu putință.
Tantra Sara
Apoi au pus pe hârtie indicii ajutător, pe cât posibil în versuri:
TRASEU ŞI INDICII
Poţi începe din orice punct doreşti, dar trebuie să treci pin toate cele 10 puncte ale traseului, marcate cu o mică bulinuţă pe hartă. Acolo cauţi cu atenţie cutia ascunsă, o găseşti, o deschizi, copiezi indiciul din interior şi pui la loc cutia cu indiciul original. Comoara o veţi găsi la final, după ce veţi pune împreună toate textele din cele 10 cutii. Indiciile de mai jos te vor ajuta să găseşti mai uşor cutiile.
1. O ţii dreapta în conac
Iar pe geam e cutia cu capac
2. Cauţi cele mai vechi cruci,
Iei indiciul şi te duci
3. Cauţi o gaură pe stânga
Bagi mâna şi scoţi punga
4. Între cei doi copăcei
Scoţi cutia şi o iei.
5. Cine vine până-n centru
Vede gardul cu monumentul
6. Pe panou te vei urca
Să găseşti cutia mea
7. La geamul prăvăliei
Găseşti sigur o cutie
8. Drumul e lung până la fântână
Dar sigur va fi vreme bună
Caută şi în troiţă
După-o mică cutiuţă.
9. În pomul cu două crengi de te vei urca
Găseşti sigur comoara mea.
10. La poarta palatului
E comoara satului.
Felicitări! Aţi ajuns la capătul drumului. Nu vă rămâne decât să puneţi în ordinea lor logică indiciile copiate şi apoi să vă ridicaţi premiul.
În ziua următoare echipa Comorile noastre a organizat pentru participanții la alte ateliere ale şcolii de vară o vânătoare de comori. S-a realizat un panou publicitar, s-a făcut promovare pentru participare prin distribuirea de fluturaşi. Copiii s-au împărţit pe roluri pentru organizarea evenimentului: înscrieri, juriu, prezentarea regulamentului, sponsorizări, fotograf, amenajare stand etc.
În ultima zi a atelierului, într-o mică şedinţă de lucru copiii au putut trage singuri câteva concluzii asupra a ceea ce am trăit în propriul nostru atelier. Elisei, asistentul din ziua aceea, le-a transcris pe măsură ce ne veneau ideile, astfel că la final a reieşit următoarea listă:
1. Comorile sunt atractive pentru toată lumea, chiar dacă de cele mai multe ori rămâi doar cu alergarea (în legătură cu furatul cutiilor noastre de câteva ori)
2. Dacă ceri ceva frumos primeşti (în legătură cu acţiunea noastră de sponsorizare pentru a oferi premii participanţilor)
3. Nu toate uşile la care baţi se şi deschid (încercarea eşuată de a primi sponsorizare de la primărie, poliţie sau magazinul satului)
4. Când nu respecţi regulile strici jucul sau viaţa altuia, dar şi pe a ta. Regulile sunt importante şi trebuiesc respectate (ne-am suparat foarte tare atunci când participanţii “au uitat” sau “n-au ştiut” ce le-am spus noi la înscriere)
5. Oferă mereu ca să poţi să primeşti (de-a lungul săptămânii noi am invitat echipa din imediata vecinătate, a Micilor cercetaşi, la o parte dintre acţiunile noastre. În dimineaţa de vineri aveam şi noi din partea lor o invitaţie la un eveniment organizat de ei)
6. Călătoriile sunt speciale pentru toată lumea. Înveţi uşor într-un mediu nou şi atractiv (pentru că atunci când au fost întrebaţi ce i-a marcat au răspuns că drumul la Bucureşti)
7. Încrederea a foarte importantă atât pentru grup, cât şi pentru fiecare membru. Se câştigă greu şi se pierde uşor (pentru că, din naivitate, unul din membri grupului nostru ne-a trădat secretele, riscând astfel ca jocul să nu mai poată avea lor)
8. Oricine are dreptul să fie iertat cel puţin odată (cu referire la cel care ne-a trădat încrederea)
9. Comorile adevărate sunt în oameni şi pentru oameni (pentru că dincolo de alergarea după “comori”, noi ne-am plăcut, ne-am împrietenit, ne respectăm şi vom ţine legătura pe viitor. E principalul câştig).
10. Fiecare dintre noi e important pentru ceilalţi (oamenii sunt diferiţi, au talente şi calităţi diferite, ceea ce face un grup foarte interesant şi echilibrat)
11. Am putut învăța lucruri importante jucându-ne