Daca ne dorim un aparat de fotografiat si suntem si la inceput de drum, la numarul extraordinar de mare de camere foto pe care le gasim acum pe piata si la diferentele extraordinare dintre ele, cu siguranta ne va fi foarte greu sa hotaram CARE ESTE ACEEA CARE NI SE POTRIVESTE.
Sa cumpar o camera traditionala pe film, sau sa optez pentru una digitala? Sa presupunem totusi ca peste acest impas putem trece usor, alegand un model digital care prezinta multe avantaje caracteristice epocii in care traim (cea a vitezei), si anume: faptul ca putem viziona imediat fotografia abia facuta, transfer rapid catre computer, micsorarea spatiului de stocare – lucruri care nu sunt atat de facile cu o camera foto pe film.
Sa aleg o camera foto care imi intra foarte usor in buzunar (evident si iese la fel), facila pentru cazul instantaneelor, sau sa aleg un model cu obiective inter-schimbabile, mai performanta, dar mai migaloasa la folosire? Fiecare camera foto are avantaje si dezavantaje care depind foarte tare de tipul de fotografie pe care il doresti pe de o parte, si influenteaza hotarator calitatea rezultatului final, pe de alta parte.
Bineinteles ca fiecare este stapan atat pe hotararile sale cat si pe buget, dar specialistii mentioneaza 4 (patru) factori principali in alegerea unei camere foto si anume:
REZOLUTIA – reprezinta abilitatea camerei foto de a transpune in imagine cele mai fine detalii. Pentru lucrari mari si incalcite, trebuie aleasa cea mai mare rezolutie disponibila. Pentru fotografii care urmeaza sa fie folosite pentru internet si/sau tipariri de mici dimensiuni, rezolutia isi mai pierde din importanta. Astfel, in zilele noastre binecuvantate din plin cu tehnica, rezolutia poate incepe de la 200.000 de pixeli si trece de 200 de milioane de pixeli pentru sistemele digitale profesionale.
ACCESIBILITATEA – reprezinta cat de prietenoasa este interfata dintre aparatul foto si fotograf. O camera foto de mici dimensiuni, poate fi deosebit de usor de purtat oriunde mergem, dar putem avea neplacuta surpriza ca butoanele de comanda sa fie foarte greu de folosit. Pe de alta parte, daca alegem o camera foto de mari dimensiuni se poate sa ne fie peste mana sa o intrebuintam.
CONTROLUL CREATIV – reprezinta capacitatea fotografului de a interveni prin intermediul comenzilor aparatului foto, asupra fotografiei – de fapt, unul dintre cei mai importanti factori in privinta determinarii calitatii unei fotografii. Cu cele mai multe camere foto poti sa incadrezi si sa declansezi (point and shoot), urmand ca aparatul sa faca restul de treaba. In cazul in care dorim sa imbunatatim rezultatul final, va trebui sa intervenim cu propriile noastre decizii in setarea zoom-ului, alegerea partii din imagine care sa apara clara si care blurata, folosirea sau nu a blitz-ului si altele. In cazul ideal, trebuie sa fim in stare sa vedem cu o acuratete cat mai mare ce dorim sa fotografiem si sa stim unde trebuie sa alegem punctul de focus.
COSTUL – reprezinta bugetul alocat de fiecare dintre noi pentru achizitia unei camere foto. Cu siguranta, vei avea ce vei plati atunci cand vei achizitiona un astfel de aparat. Daca doresti rezolutie crescuta, trebuie sa alegi o camera mai scumpa, in timp ce camerele mai ieftine cu siguranta nu permit accesul decat la foarte putine functii care fac parte din controlul creativ. Cu siguranta ce veti intalni si exceptii, astfel incat unele camere foarte simpliste vor costa considerabil mai mult decat un aparat DSLR cu functii de baza. Unii spun ca solutia o reprezinta echipamentul second hand. Fara a dori sa va influentez in vreun fel, imi permit totusi sa va spun ca eu am patit lucruri neplacute cu astfel de echipamente. Evident, este alegerea voastra.
Dupa cum puteti observa, alegerea unei camere foto, desi nu este chirurgie pe creier, pune totusi unele probleme. Recomandarea mea in aceasta directie consta in a cauta pe internet si/sau in publicatii de specialitate toate materialele referitoare la capacitatile camerelor foto pe care le puteti gasi, identificati 2-3 modele care corespund factorilor enumerati mai sus si apelati si la un apropiat mai priceput in acest domeniu. Cu siguranta ca, intr-un interval de timp mai lung sau mai scurt, nu veti mai fi multumiti de camera achizitionata, dar va rog, sa nu il invinovatiti pe cunoscutul care v-a indrumat. Performantele dumneavoastra s-au imbunatatit si astfel simtiti nevoia unei camere foto care sa acopere si noile necesitati.
Pentru cazurile in care fotograful are deja o camera foto si aceasta nu mai corespunde cerintelor sale datorita explicatiei de mai sus, va rog sa tineti minte ca “Cea mai buna camera foto din lume, este cea pe care o avem!”