Green Business Index reprezinta primul top al companiilor verzi din Romania si consta in evaluarea a eforturilor pe care companiile române le depun pentru protejarea mediului.
Asociatia Green Revolution, care a initiat proiectul Green Business Index, se alatura eforturilor depuse de companiile de stat sau private, de autoritatile centrale si locale pentru a transforma economia româneasca într-una sustenabila ecologic.
Cam asa suna mesajul transmis cititorilor si celor interesati de catre membrii Green Revolution, cei care intocmesc acest index.
Scopul Green Business Index
În acest sens, prin intermediul Green Business Index, vor fi obţinute şi centraliza informaţii ce pot oferi autorităţilor o viziune mai clara asupra situaţiei companiilor din tara noastra şi astfel se va reusi o direcţionare mult mai eficienta a fondurilor către zonele în care este nevoie de acestea.
Categoriile de evaluare in 2011 sunt:
- 1. Dezvoltare sustenabila
- Existenţa la nivel de companie a unor strategii privind dezvoltarea sustenabilă. Câteva exemple de actiuni: utilizarea rational a resurselor prin alegerea unei logistici adecvate, unei tehnologii performante, utilizarea unui transport eficient, reciclarea deseurilor, adoptarea unor masuri suplimentare pentru limitarea emisiilor, prioritatea privind protectia dar si imbunatiatirea calitatii mediului, utilizarea resurselor regenerabile pentru producerea energiei electrice, termice etc.
- Existenta unei politici de Responsabilitate Sociala Corporatista (CSR), parte integrată a dezvoltarii durabile. Succesul unei companii depinde foarte mult de succesul si prosperitatea comunitatilor si a societatii în care în care isi desfasoara activitatea
- Existenţa unor măsuri de protecţie a mediului adoptate la nivelul companiei,gradul de conştientizare şi implementare a politicii CRS, a acţiunilor dezvoltării durabile, a măsurilor de protecţie a mediului, a obiectivelor CSR.
- 2. Impact asupra mediului
- Realizarea periodica a auditurilor de mediu. Auditarea acopera procesele de productie, stocarea materialelor, procedurile de functionare si managementul de mediu care are ca scop identificarea posibilelelor efecte asupra mediului si raspunderile care deriva în acest sens.
Se pot realiza audituri specifice vizând deseurile, apele uzate sau energia, pentru a
evalua în detaliu gradul de conformare sau identifica oportunitatile pentru reducerea costurilor, a efectelor d`un`toare asupra mediului si a risipei de resurse.
- Respectarea masurilor impuse de legislatia în vigoare pentru emisiile în aer, apa, sol si subsol, pentru limitarea zgomotului si vibratiilor, pentru protectia biodiversitatii sanatatii umane
- 3. Transport
- Gradul de conştientizare al personalului angajat în ceea ce priveşte transportul eficient (atât transportul de materii prime si produse finite, cât si transportul angajatilor).
Societatile înscrise la GBI recomanda prin programele de instruire: utilizarea vitezei de transport reduse si constante, folosirea unor carburanti mai putin poluanti sau chiar nepoluanti (biocarburanti), utilizarea transportului public si a mersului cu bicicleta, utilizarea videoconferintei etc
- Facilităţiile create pentru angajaţi şi investiţiile companiei în asigurarea unei
flote moderne. Pentru eficientizarea transportului, societile participante la GBI au declarat ca au facut investitii în ceea ce priveste asigurarea unei flote moderne, cu motoare performante care reduc considerabil emisiile, au asigurat spatii de parcare pentru biciclete, au creat spatii speciale de tip dusuri, dulapuri pentru angajatii care vin pe jos sau cu bicicleta
- 4. Utilizarea resurselor
- Eficientizare energetică prin investitii în echipamente si instalatii performante cu consum redus, utilizarea combustibililor alternativi, contorizarea consumului si posibilitatea identificarii componentelor de mediu în facturi;
- Măsuri eficiente de reabilitare termică, ce au ca efect cumulat scaderea consumurilor de caldura (încalzire, apa calda de consum) si energie electrica (iluminat, climatizare etc.), scaderea emisiilor de gaze cu efect negativ asupra mediului si, foarte important, , cresterea numarului de noi locuri de munca.
- 5. Cladiri verzi
- Realizarea studiilor de determinarea a eficientei energetice. Auditul energetic reprezinta un studiu complex al comportamentului si al consumurilor energetice ale cladirilor având drept scop stabilirea performantelor reale si identificarea solutiilor tehnice de reabilitare sau modernizare energetica.
- Acţiunile întreprinse pentru reducerea consumurilor energetice. Investitiile realizate în scopul cresterii eficientei energetice a cladirilor genereaza cu necesitate un cash-flow pozitiv, având la baza o micsorare a costurilor energetice. Eficienta energetica include economisirea energiei si managementul cererii de energie. Beneficiile acestui program sunt:
-poate reduce necesitatea unor noi capacitati de productie
-are o perioada scurta de recuperare a investitiei
– este atractiva din punct de vedere al impactului asupra mediului pentru ca genereaza emisii reduse de noxe.
- Aplicarea managementul energetic. Acesta are ca principal obiectiv asigurarea unui consum judicios si eficient al energiei, în scopul maximizarii profitului prin minimizarea costurilor energetice, marind în acest mod competitivitatea pe piata a societatii.
- 6. Achizitii verzi
- Practicarea politicii achiziţiilor verzi. Practicarea unei politicii a achizitiilor verzi consta în principal din organizarea unor instruiri adecvate pentru personalul care lucreaza în domeniu, asigurarea accesului la informatiile privind mediul si stabilirea prioritatilor în alegerea contractelor cele mai avantajoase pentru achizitii verzi (extras din manual „Cumparând verde”).
- Investiţii în achiziţii verzi şi clauze contractuale verzi .Efortul societatilor pentru eficientizarea energetica si reducerea consumului de resurse este reflectat si în investiţiile verzi realizate la nivel de societate.
- 7. Deseuri
Performanţa, atât din punctul de vedere al politicii practicate pentru managementul deşeurilor de către companii, cât şi din punct de vedere financiar este generată de: politica, programe si masuri de prevenire a poluarii si re-design al produselor si proceselor sale,fidelizarea angajatilor si a clientilor, selectarea furnizorilor, cresterea gradului de conformare legala si reducerea riscurilor de mediu asociate activitatilor desfasurate de companii
Mod de participare:
Companiile care doresc să participe la Green Business Index îşi vor crea un cont pe site-ul www.gbindex.ro. După validare se va trece la completarea chestionarului. Acesta poate fi completat de către titularul contului sau de către una sau mai multe persoane indicate de titular. După completare, chestionarul va fi salvat şi trimis organizatorilor, trimiterea însemnând şi acordul că datele furnizate pot fi prelucrate şi evaluate.
Înscrierile pentru a intra în topul Green Business Index au început la data de 15 martie, iar chestionarul poate fi completat gratuit pe site-ul www.gbindex.ro până la 21 aprilie.
Analiza şi concluziile rezultatelor analizate de experţi, precum şi editarea raportului care vor constitui baza de date pentru analiza situaţiei actuale a companiilor, vor avea loc între 29 aprilie şi 30 mai
Premii
Marele premiu GBI va fi acordat companiei care a demonstrat in cursul anului precedent ca are capacitatea, vointa si resursele de a transforma activitatea proprie intr-un „Green Business”.
Premiile de excelenta vor fi acordate pentru cele mai importante proiecte si investii de mediu.
Costurile necesare realizarii GBI si evenimentului Gala Verde sunt acoperite din sponsorizari si donatii. Inscrierea companiilor in GBI este voluntara si gratuita si reprezinta vointa proprie a fiecarei companii in parte.
Rezultatele GBI sunt prezentate anual, pe 5 iunie, de Ziua Mediului, in cadrul Galei Verzi.
Modificarile in structura de evaluare, criterii, grupe de activitati poti fi propuse anual de organizatori, participanti, parteneri etc. in intervalul 15 iunie-15 septembrie.
Succesul GBI este reflectat de cele 180 de firme înscrise în cadrul primei ediţii, ce a avut loc în anul 2010, pe primele locuri ale topului clasându-se: Siveco România – liderul pe piaţă de software ce asigură o mare parte din proiectele informatice de anvergură din România, Holcim România, câştigătoare şi la categoriile „Impact asupra mediului” sau „Starea clădirilor companiilor”, în timp ce locul trei a fost ocupat de firma Danone România, care se poate lăuda cu un sistem eficient de colectare selectivă, investiţii în tehnologii curate şi propria staţie de epurare a apei.