Printuri vechi, mandria vremurilor trecute

Oamenii curajosi aleg reinventarea, cei moderni update-ul. Reprezentantii agentiilor de publicitate sunt, deopotriva, oameni curajosi si moderni, inventatori, creatorii unor povesti si ai unor personaje ce raman mult timp in mintea consumatorilor.

Printurile din perioada anilor ’80 erau foarte des intalnite in almanahuri, reviste, publicatii periodice, avand ca obiectiv principal promovarea unor produse de larg consum.

Analizate „in oglinda” printurile de odinioara si cele desprinse din paginile lucioase ale revistelor moderne surprind cateva aspecte esentiale:

  • Obiectivele urmarite sunt diferite, cu toate ca este vorba despre acelasi tip de produse.
  • In cadrul printurilor moderne, mesajul transmis este reprezentativ, atat la nivel iconic, cat si textual (tipologia discursurilor, a registrului utilizat, existenta actelor pragmatice).
  • Elementele de grafica (formele, texturile si culorile alese de publicatiile moderne pun in valoare trasaturile specifice ale produselor)


Fig. 1. Mobilier vechi pentru
scoala (pupitru)


Fig.2. Mobilier nou pentru case
si apartamente (Canapele)

 

Integrarea beneficiarului principal in cadrul unui print si expunerea explicita a acestuia inseamna o reala individualizare astrategiei comerciale, un transfer de imagine si de trasaturi specifice scolarilor din anii ’80. Acestia sunt copii ce par a fi intalnit timpuriu probleme existentiale, provocate de neajunsurile care le ingreuneaza procesul de invatare (Imi rezolv singura toate problemele). Publicitarii vremii s-au folosit de toate aceste idei, transformandu-le in motive clare de regandire a confortului fizic si moral al elevilor de scoala primara.


Fig. 3. Pijamalele Fabricii de
Confectii Bacaul


Fig. 4. Ceas de mana,
AVON Cosmetics

 

Articolele vestimentare si accesoriile fac parte din contexte situationale distincte, marcate de perspective diferite. Astfel, in primul caz, Fabrica de confectii Bacaul incearca promovarea produselor sale prin intermediul unui personaj apropiat universului copilariei, asociind un mesaj complementar. Imaginea unui barbat caricaturizat, imbracat in pijamale ce au o culoare specifica fetitelor, evidentiaza lejeritatea si calitatea materialelor. Printul redat a fost gandit ca o forma de promovare a intregului catalog de produse marca Bacaul (bugetele de publicitate erau reduse).

In cel de-al doilea caz, Compania Avon evidentiaza trasaturile produsului comercializat (ceasul) prin pozitionarea acestuia intr-un background simplu, lipsit de alte elemente de grafica ce ar putea aglomera imaginea finala. Mesajul este unul extrem de sugestiv, adaptat lumii actuale, considerata o adevarata „jungla”. Este vorba despre acel spatiu comercial, in care obiectivele principale sunt sinonime vandabilului, este o lume in care totul „goneste” spre Ceva sau spre Cineva. Ideea „accesoriului” potrivit acestui univers este cea care confirma apartenenta potentialilor cumparatori.

Exista si printuri ce promoveaza produse de nisa, ce apar doar in anumite publicatii, cum ar fi cele destinate copiilor (carti moderne de povesti sau de colorat), cele care aduc in prim plan personaje devenite adevarate branduri animate (exemplu: Harry Potter, Hannah Montana, actorii din High School Musical etc.). Secolul XXI „a renuntat” la inchirierea spatiilor publicitare din cadrul revistelor acestor tipuri de printuri, considerand profitabila asocierea cu alte tipuri de produse sau servicii de larg consum, adresate femeilor sau barbatilor cu varste de peste 30 de ani si cu posibilitati financiare mari si foarte mari.

 O alta diferenta semnificativa intre cele doua epoci publicitare amintite este data de provenienta produselor, toate acestea fiind romanesti in perioada anilor ’80. In acest context, creionarea unui brand national putea fi realizata in cadrul unor sustineri ale productiei autohtone palpabile si generatoare de profit.


Fig. 5. Fabrica de jucarii Aradeanca