Agentia Nationala pentru Protectia Mediului (ANPM), Universitatea Ecologica din Bucuresti si Asociatia Romana de Mediu 1998 au pus astazi bazele Centrului Aarhus – Romania. Acesta are ca scop implementarea Conventiei Aarhus privind accesul la informatii, participarea publicului la luarea deciziilor si accesul la justitie in problemele de mediu.
Centrul Aarhus Romania va fi localizat la sediul ANPM din Splaiul Independentei, nr. 294 si la sediul Universitatii Ecologice din Bucuresti din Strada Franceza, nr. 22.
Cu aceasta ocazie. Ioan Gherges, presendintele executiv ARM 1998 a declarat: “Centrul Aarhus Romania reprezinta o initiativa utila dar si necesara. Speram sa construim acea interfata intre autoritati, educatie, specialistii din domeniul protectiei mediului si societatea civila prin care sa se realizeze obiectivele referitoare la transferul informatiei de mediu catre cetateni, participarea publicului la luarea deciziilor si facilitarea accesului la justitie.”
Obiectivele centrului Aarhus
Prin Centrul Aarhus se vor derula activitati precum asigurarea implementarii mecanismului clearinghouse (colectarea, validarea, diseminarea si schimbul de informatii privind mediul), prin crearea unei pagini web care sa cuprinda informatii referitoare la implementarea Conventiei Aarhus la nivel national si monitorizarea problemelor de relevanta pentru Conventia Aarhus, cum ar fi: calitatea evenimentelor la care participa publicului, evaluarea impactului asupra mediului si a altor probleme de conformare la legislatia de mediu
Totodata la Centrul Aarhus se vor organiza mese rotunde, workshopuri cu diverse grupuri tinta pentru dezbaterea proiectelor din domeniul protectiei mediului, pentru transmiterea de comentarii si completari autoritatilor de mediu din Romania. Tot la Aarhus vor fi organizate si programe de training pe legislatia de mediu pentru diferite grupuri tinta (organizatii neguvernamentale, mass-media, publicul larg).
Mai multe despre Conventia de la Aarhus
La cea de-a patra Conferinta Ministeriala “Mediu pentru Europa” desfasurata in localitatea Aarhus din Danemarca, in data de 25 iunie 1998, a fost adoptata de catre 39 de state, inclusiv Romania, impreuna cu Uniunea Europeana, Conventia privind accesul la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justitie in probleme de mediu, pe scurt, Conventia de la Aarhus. Romania a ratificat Conventia pe 11 iulie 2000, iar legea de ratificare, cu nr. 86/2000, a fost publicata in Monitorul Oficial, data de la care, conform pct. 20 din Constitutia Romaniei, a capatat putere de lege pe intreg teritoriul tarii, fiind o reglementare internationala care are prioritate fata de orice alte instrumente de drept interne, cu exceptia celor care contin dispozitii mai favorabile.
Noutatea acestei conventii este una fundamentala: in timp ce toate acordurile anterioare Conventiei de la Aarhus stabileau diverse obligatii pe care si le asumau partile semnatare (de obicei, state si organizatii internationale) unele fata de altele, de aceasta data se merge mai departe si se stabilesc obligatii ale partilor nu doar unele fata de altele, ci si obligatii ale partilor fata de propriii cetateni. Potrivit acestei conventii, autoritatile publice si institutiile statului , isi asuma in mod neconditionat anumite obligatii fata de public.
Conventia este structurata pe trei principii.
Primul se refera la dreptul publicului de a avea acces la informatia de mediu. Aceasta presupune asimilarea de cunostinte si formarea de atitudini. Primul aspect se coreleaza cu reforma curriculum-ului scolar si cu implementarea strategiilor de educatie permanenta astfel incat elevii si cetatenii adulti sa cunoasca si sa inteleaga ce se intampla in mediul inconjurator. Al doilea aspect vizeaza constientizarea cetatenilor legat de problemele de mediu .
Al doilea se refera la dreptul publicului de a participa la luarea deciziilor. Prin aceasta se intelege ca autoritatile publice trebuie sa fie deschise spre public astfel incat publicul interesat (informat) sa poata influenta continutul final al deciziei. Prin public intelegem persoanele fizice, dar si persoanele juridice din societatea civila .
Al treilea principiu are doua componente: pe de o parte, garanteaza dreptul publicului de a se adresa justitiei in cazul in care primele doua drepturi sunt incalcate; pe de alta parte, considerat independent, garanteaza dreptul publicului de a se adresa justitiei in cazurile in care legislatia de mediu este incalcata.
Speram sa auzim in curand noutati despre acest centru si despre activitatile care se vor derula in cadrul lui.
www.green-report.ro
www.sferapoliticii.ro