Cum recunoastem semnalele stresului si cum le contracaram?

Stresul este perceput, la nivel general, drept un aspect negativ al vietii noastre, fara sa luam in calcul existenta stresului pozitiv, cel care „ne echipeaza” cu abilitatile necesare pentru rezolvarea de probleme, iesirea din situatii de criza sau depasirea limitelor si dezvoltare. Cu toate acestea, cand „povara” devine prea grea, stresul se cronicizeaza, tinandu-ne intr-o permanenta stare de alerta. Acest proces are efecte grave nu doar asupra starii emotionale si sanatatii noastre mintale, ci si asupra functionarii normale a organismului.

Stresul prelungit poate cauza sau agrava o serie de afectiuni fizice, precum durerea (de orice fel), bolile cardiovasculare, problemele digestive, obezitatea, bolile autoimune, problemele de somn, afectiunile dermatologice.

Pentru a evita cronicizarea stresului este important sa ne cunoastem limitele si, mai mult decat atat, toleranta la stres. Este important de stiut ca nivelul de toleranta la stres difera de la persoana la persoana, astfel incat in timp ce unii pot fi motivati de situatiile stresante, altii le pot gasi coplesitoare si frustrante. Abilitatea de a tolera stresul depinde de mai multi factori, printre care: calitatea relatiilor pe care le aveti cu cei din jur, coeficientul de inteligenta emotionala, viziunea generala asupra vietii, sprijinul primit din partea celor apropiati, capacitatea de gestionare a emotiilor, cunostintele si abilitatea de a folosi experientele stresante din trecut drept „lectii de viata”.

Pentru a evita depasirea „cotei de alerta” si astfel a preintampina efectele nocive ale stresului, este important sa invatam sa recunoastem semnalele si simptomele stresului negativ. Acestea sunt foarte variate, stresul afectand deopotriva mintea, corpul si comportamentul.

Mai multe sfaturi pentru un control eficient al stresului, pe MedicpentruTine.ro!