Dezvoltarea oraselor contemporane se traduce in special in termeni economici. Astfel,competitia dintre orase se bazeaza pe atragerea investitorilor si,in special, pe capacitatea de a produce,valenta care a dobandit in ultimul timp o apreciere si mai mare, in corelatie cu creativitatea.
Dinamica evenimentelor si a dezvoltarii oraselor necesita abordari flexibile, “adaptate unei societati complexe si unui viitor nesigur”(Fr. Ascher) Dar in situatia actuala, in cadrul relatiei dintre orase, sau dintre orase si teritoriu, conexiunile s-au diversificat, la fel cum si “relatiile sociale s-au multiplicat si s-au diversificat ca natura”. In acest context,structurarea resurselor a devenit dificila prin diversificarea si intinderea lor. Daca Geddes considera regiunea si resursele naturale aferente ei ca principala resursa, in cadrul orasului contemporan, “people resources have surplanted natural resources as the main resource of competitiveness”- incluzand si mult-dezbatuta “clasa creativa”.
De asemenea, odata cu procesul de globalizare, orasele si-au extins influenta ceea ce le face detinatoare de resurse pentru alte locuri; devine evidenta nu numai extinderea in teritoriu a oraselor, dar si extinderea reteleleor(networks) si schimburilor de orice fel intre orase.
Procesele amintite au fost facute posibile prin intermediul tehnologiei, a carei evolutie a fost urmata indeaproape de schimbari pe toate planurile. Impactul sau asupra elementului social (si mental) a fost poate cel mai putin luat in seama. Neil Leach rezuma conceptia lui Simmel asupra comportamentului astfel: “individul care traieste in metropola moderna si-a dezvoltat o forma de miscare abstractizata, dezinteresata, ecou al circulatiei banilor. Mai mult, cantitatea enorma de informatie disponibila devine derutanta si greu de stapanit pentru cei mai multi. “Conditia noastra actuala a fost descrisa drept un extaz al comunicarii” spune Leach, iar Baudriallard a dus ideea mai departe, observand ca “Traim intr-o lume in care exista din ce in ce mai multa informatie si din ce in ce mai putin inteles”, si in plus, ca “Informatia isi devoreaza propriul continut. Ea macina comunicarea si socialul”. Aceste puncte de vedere sunt importante pentru a vedea in ce masura si in ce directie actorii urbani isi aduc contributia la dezvoltarea orasului, dar si in ce masura se realizeaza comunicarea intre actorii urbani la nivel de grup,si intre locuitori la nivel de individualitate.
Sursa:http://advertboy.wordpress.com/2007/09/22/a-billboard-sign-done-in-silverlight/
http://www.theartnewspaper.com/imgart/196-n-venice-ads.jpg
De la locuitori se asteapta sa se implice, insa in ce masura? Limitele implicarii lor sunt restranse, si cum s-ar putea aprecia/emite o judecata de valoare asupra unui lucru daca nu cunosti procesul, constrangerile, motivatiile? Care este motivul de a te implica, din moment ce locuitorii oraselor mai rar fac parte dintr-o comunitate?Rar mai exista voci care apara un interes comun.