CFR- Istorie și cotidian

CFR- Istorie și cotidian – sursa

24 iunie 1884 – 24 iunie 2022 – 138 de ani de la inaugurarea Gării Târgu-Ocna Gara CFR Târgu-Ocna a fost proiectată de Anghel Saligny și până la 1899 a avut statutul de cap de linie.

Pentru linia dintre Adjud și Târgu Ocna au existat mai multe proiecte încă din anii anteriori. Pentru stația terminus Târgu Ocna, în schimb, a fost întocmit un proiect nou, unul de anvergură pentru categoria „gărilor de imitație” și care punea în evidență elemente decorative de fațadă (bosaje, ancadramente, cornișe). S

e folosește la gara Târgu-Ocna cu precădere placarea cu cărămidă , procedeu ce va deveni foarte întâlnit în deceniile următoare.Anghel Saligny a fost proiectantul „Teledinamicului de la Târgu Ocna” , lucrare ce a reprezentat PRIMUL funicular din România, inaugurat în februarie 1885.

,,Teledinamicul de la Târgu Ocna” a funcționat numai 11 ani (februarie 1885 – octombrie 1896). Acesta a fost înlocuit de o linie de cale ferată industrială pentru transportul sării de la magaziile salinei Târgu Ocna la Halta CFR Salina.

După ce s-a construit tunelul de la „Cireșoaia” între anii 1897-1898, calea ferată a fost prelungită până la Comănești și ulterior până la Ghimeș, lucrările fiind coordonate de un alt mare inginer român- Elie Radu .

Gara de la Targu-Ocna a avut un rol important cu deosebite valențe în trecut în contextul în care pe pe Valea Trotusului s-au depozitat lemnul din pădurea Măgurii, păcura din Moinești, Lucăcești cerealele dar și fructele, vitele . În prezent, Halta Saline funcționează doar ca stație de călători.

Sursa foto: Gara CFR Târgu-Ocna, 1917, Imperial War Museum