122 de ani de la inaugurarea liniei Pitești – Curtea de Argeș și a gării CFR Curtea de Argeș.

27 noiembrie 1898 – 27 noiembrie 2020 122 de ani de la inaugurarea liniei Pitești – Curtea de Argeș și a gării CFR Curtea de Argeș.

Gara din Curtea de Argeș a primit și titulatura de gară regală întrucât toți regii României înmormântați aici au fost aduși cu trenul.

Gara Regală din Curtea de Argeș este o adevărată bijuterie arhitecturală îmbinând elemente din trei stiluri arhitecturale diferite (romanic, bizantin și clasic românesc) unite armonios sub viziunea arhitectului italian Giulio Magni.

Începutul poveștii feroviare la Curtea de Argeș începe din dorința regelui Carol I de a începe construcția gării. Aceasta a fost proiectată după planurile arhitectului francez Andre Lecomte de Nouy, acelaşi care a restaurat şi mănăstirea omonimă.

Calitate este indiscutabilă, fiecare detaliu s-a păstrat perfect de atunci și până astăzi în ciuda nepăsării din ultimele decenii privind clădirea gării. Gara din Curtea de Argeș a fost construită în mai puțin de un an.

A fost inaugurată la data de 27 noiembrie 1898 în același timp fiind dată în folosință linia Pitești – Curtea de Argeș. Sora geamănă a gării din Comănești, gara Curtea de Argeș se deosebește prin ancadramente ale ușilor și ferestrelor și decorații exterioare realizate cu brâuri de ceramică smălțuită. Una din cele mai importante simboluri ale edificiului l-a reprezentat candelabrul martor al atâtor evenimente importante și întâlniri.

Din păcate acesta nu se mai regăsește în incinta gării. Zace într-un depozit al Regionalei CFR Craiova. Gara CFR Curtea de Argeș este monument istoric de importanță națională și se regăsește în lista monumentelor istorice din România cu codul de identificare AG-II-m-A-13667.

Calea ferată Pitești – Curtea de Argeș (L906 în prezent, în trecut fiind cunoscută ca 123 și 106) cu o lungime de 38,4 km are la bază studiul și proiectarea marelui inginer român Elie Radu. Istoria liniei începe timid încă din 1885 când marii negustori și proprietari din zonă alături de senatori și deputați au dus o luptă aprigă pentru a se realiza construcția liniei .

După amânări repetate din cauza lipsei suportului financiar în 1890, an în care s-a înființat și depoul de locomotive CFR Pitești, încep lucrările la linie. La numai un an, lucrările încetează tot din cauze financiare. 5 ani mai târziu prin Decretul Regal 1050 calea ferată Pitești – Curtea de Argeș este declarată de utilitate publică lucrările fiind reluate un an mai târziu, în 1896.

În doar 2 ani, aceasta este finalizată și inaugurată la 27 noiembrie 1898 odată cu gara cap de secție-Curtea de Argeș. Pe segmentul Pitești – Curtea de Argeș se mai regăsesc de asemenea încă 3 clădiri istorice, toate de patrimoniu.

Este vorba de gările Băiculești (Radu Negru până în anul 1936), Merișani și Bascov. Toate acestea au fost construite după planurile standard de clădiri de călători de la 1893: 3C (Bascov) și 3B (Merișani și Băiculești).În prezent, există un total de 8 stații între capetele liniei: Pitești Nord (1967), C.I.L. (1969), Bascov (1899), Borlești Argeș (1936), Merișani (1899), Vâlcele (1981), Băiculești (1899) și Zigoneni (1986).Gara Curtea de Argeș rămâne o veritabilă bijuterie arhitectonică, localitatea fiind o oază de istorie și un loc care vibrează mereu datorită evenimentelor și monumentelor colosale care dăinuie aici.

Linia Pitești – Curtea de Argeș rămâne un adevărat “drum al regilor” fiind un martor important în istoria și cotidianul CFR. Despre secția Pitești – Curtea de Argeș și toate gările și haltele de pe parcurs puteți afla lucruri fascinante și unice de la o pagină specială, dedicată zonei, Trainspotting Curtea de Argeș. O pagină administrată de un tânăr pasionat și mai ales un patriot local și iubitor al zonei de baștină.

Cadre fotografice de pe secție, reportaje cu aceasta, informații de ultimă oră și nu numai puteți afla de la Trainspotting Curtea de Argeș – un proiect local unic clădit de Trașcă Emilian. Felicitări !Anul acesta, clădirea gării regale a beneficiat de prima etapă din restaurarea acesteia, cea a expertizei tehnice. Începând cu martie 2021 se va lansa licitația pentru reabilitarea efectivă a clădirii.

Noi nu putem spune decât că ne dorim zile mai bune ca odinioară atât pentru toate clădirile istorice de pe secție dar și pentru linia de acolo. Cinste tuturor care prin munca și pasiunea lor au clădit ceea ce astăzi este Gara Regală Curtea de Argeș și linia 906.

Sursa foto: Clădirea gării CFR Curtea de Argeș, Trașcă Emilian-TSCDA, 2020.

Sursa: CFR- Istorie și cotidian