”trucuri de marketing cu rezultate uimitoare”

– ”Este ceva în neregulă cu mine!”

– ”Nu auzi prea des așa ceva… Despre ce este vorba?”

– ”Am participat la foarte multe workshop-uri și seminare și știu cum să proiectez campanii de marketing ușor, rapid și cu un buget mic… dar cred că greșesc ceva când le implementez…”

– ”Care crezi că este problema?”

– ”Nu știu… deși în teorie ar trebui să funcționeze, la mine piesele puzzle-ului nu se potrivesc… Probabil fac eu ceva greșit.”

– ”Îți lipsește ceva într-adevăr dar nu este neapărat ce crezi tu. Dă-mi un exemplu despre ce anume știi să faci dar nu poți pune în practică!”

– ”Ok. De exemplu, un trainer ne povestea despre Steve Jobs… Avea un marketing simplu și clar și la fel era și design-ul produselor sale… Deși am încercat și eu, mie nu-mi iese la fel… Nu reușesc să obțin aceleași rezultate, aceeași simplitate… Expertul ne-a spus atâtea despre Steve Jobs…”

– ”Vrei să afli adevărul sau preferi un răspuns convenabil?”

– ”Dă-i drumul…”

– ”În primul rând, acest ”expert” despre care vorbești, este norocos că poliția nu arestează oameni pe motiv de prostie excesivă și de aceea este liber și continuă să vorbească despre lucruri pe care nu le stăpânește… Apoi, hai să vorbim despre Steve Jobs. Ce crezi tu că a fost simplu din ceea ce a făcut?”

– ”iPhone-ul de exemplu! Este simplu, cu un singur buton…”

– ”Succesul iPhone-ul se bazează pe mai multe elemente: 1. un brand construit în decenii și cu miliarde de Euro investite în marketing – Apple, 2. succesul anterior al iPod, 3. iStore platforma ce i-a permis lui Steve Jobs să creeze și să vândă aplicații, 4. cercetări ce au durat mai mulți ani, 5. campanii de marketing uriașe, 6. finanțare într-un volum la care nici nu poți visa, 7. producția din fabricile FoxCon din China la niște costuri de neimaginat.”

– ”Deci doar pare ușor dar nu este… Nouă nu ne-a spus expertul toate aceste lucruri…”

– ”Dar prietene, nu mi-ai spus ce legătură are Steve Jobs și iPhone-ul său cu ce faci tu? Nu ar fi normal să creezi strategii de marketing bazate pe NEVOILE TALE REALE?

– ”Eu nu am gândit așa… deci există un fel de legătură între problemele, nevoile și strategia de marketing…

– ”Aproape toate lucrurile din viață sunt înlănțuite și tot ce faci în afaceri are legătură cu LANȚUL TĂU.”

Da, este adevărat: simplicitatea introdusă de Steve Jobs a fost revoluționară și de aceea aceasta trebuie observată și analizată. Totuși aceasta nu a fost strategia de marketing întreagă ci doar o mică parte dintr-o strategie de marketing foarte complexă.

5+1 mici instrumente ce sunt promovate ca ”strategii de marketing cu rezultate uimitoare”

În lumea de azi tot felul de oameni ”drăguți” și care nu au nicio treabă cu afacerile reale încearcă să inventeze tot felul de modalități facile de a face cât mai mulți bani și vorbesc/mint despre ”instrumentul magic ce rezolvă toate problemele”. Este adevărat că în unele cazuri chiar funcționează dar doar pentru bunăstarea trainer-ului, nu pentru a voastră… În realitate nu ai cum să ajungi la succes fără multă muncă.

Hai să ne uităm puțin la 5 instrumente interesante ce sunt prezentate ca ”mijloace de a face rapid bani”. Dacă stai puțin și te gândești bine vei realiza că sunt bune pentru unii traineri pentru a-și face cunoscute ideile și proiectele dar acestea nu sunt neapărat bune pentru oamenii de afaceri ca voi:

1. ”Fă un video!” / ”Nu-ți pierde timpul scriind, fă un video în loc!”

  • Da, un video poate fi un lucru bun;
  • Hai însă să fim serioși! Ia gândește-te, la câte videoclipuri te poți uita zilnic? Mă refer aici la a privi de la început la sfârșit cu sunetul pornit;
  • La muncă, puțini oameni pot să privească la videoclipuri cu sunetul pornit sau au destul timp să privească tot videoclipul;
  • A face un videoclip este bine dar nu poate face miracole;
  • Nimic nu se compară cu un text pe care cineva îl poate citi sau reciti și poate înțelege abordarea ta, apoi poate să fie de acord sau nu cu tine;
  • De fapt majoritatea videoclipurilor sunt filmate de amatori… Un text bine scris are valoare mult mai mare chiar dacă este accesat de o audiență mai mică;
  • P.S. 1 Ar putea însă să ți se spună că ”videoclipul X a devenit viral”, etc. Și ce? Ai nevoie de soluții palpabile pentru problemele tale și nu de comparații total irelevante la situații diferite…
  • P.S. 2 Dacă dorești să comunici prin intermediul unui videoclip ai nevoie de filmare și editare profesionistă, grafică și mai ales de cineva care să se descurce bine când este în fața camerei. Dacă nu ai aceste lucruri, ai putea de fapt să pierzi în loc să obții clienți…

2. ”Fă-ți o pagină web și un cont de Facebook!” / ”Trimite prietenilor pentru a da Like sau Share” / ”Cumpără Like-uri pe Facebook și ”followers” pe Twitter” / ”Cumpără servicii de SEO pentru Google!”

  • Desigur, toate acestea sunt importante dar niciuna nu-ți va rezolva problemele;
  • Problema ta este CONȚINUTUL, nu doar o mijlocul. Mijlocul fără conținut nu are importanță…;
  • Deci dacă acest conținut nu este valoros pentru clienții tăi toate aceste mijloace vor da impresia că arăți audienței fascinanta ”uscare a vopselei pe pereți”… (Grozav mod de a pierde timpul, nu-i așa?)
  • Da, este bine că prietenii dau Like la pagina sau postările tale! Ai idee cam câte asemenea invitații primesc aceștia zi de zi?
  • Nu este o problemă să cumperi Like-uri sau followers. Oamenii vor înțelege mai devreme sau mai târziu dacă pagina ta este ceea ce spui tu că este sau dacă audiența ta este sau nu reală.
  • P.S. Facebook face bani cerându-ți să plătești pentru a promova pagina ta către o audiență mai mare. Dacă nu plătești, postările tale vor fi afișate doar pe paginile prietenilor tăi ce interacționează cu pagina ta (altfel ar trebui să primești zilnic informații despre sute de pagini la care ai dat Like…).

3. ”Pregătește o ofertă, asigură-te că cifra se termină cu 7, trimite oamenii la o pagină web de tip landing page și începe să faci bani”

  • De obicei acest tip de ofertă îți va spune că ceva ce costa înainte un miliard de Euro ”poate fi cumpărat DOAR AZI pentru DOAR 97 de Euro! Nu ratați ocazia!”…;
  • Nicio ofertă însă nu aduce rezultate fără a avea o legitimitate credibilă;
  • Imaginează-ți că un Mercedes de 50.000 de Euro îți va fi oferit la prețul de 29.997 Euro. Cunoști brandul și poți evalua corect oferta, nu-i așa? Acum afli despre producătorul de mașini ”Marele Zid” din China ce crede că vei cumpăra SUV-urile lor cu 60% reducere. Dacă nu cunoști brand-ul, oferta de preț nu mai pare așa de atrăgătoare;
  • Această strategie este bună pentru traineri dar pentru tine și afacerea ta, nu neapărat;
  • P.S. Dacă ai crezut că nu trebuie să spui clienților tăi că oferi produsele cu 90% reducere exact pentru că ai legitimitate, atunci ai dreptate. Și clienții tăi vor crede exact același lucru.

4. ”Scrie newslettere cu texte verticale și lungi și oamenii vor fi convinși!”

  • Poate este folositor pentru un trainer să-și vândă workshop-urile dar cu siguranță nu va funcționa pentru o afacere normală ca a ta;
  • (Chiar și pentru traineri o astfel de promovare este utilizată pentru a te atrage la evenimentul gratuit unde adevărata ofertă va fi prezentată. Aceste texte lungi vând destul de rar);
  • P.S. Ca să nu mai menționăm cam care ar fi șansele ca acei clienți care deschid email-ul să citească luuuuungul tău email după care să-ți cumpere produsul sau serviciile…;

5. ”Scrie articole și încearcă să le faci să apară în media. Este suficient!”

  • Da, sunt de acord că oamenii trebuie să citească articolele tale în media pentru a putea să te aprecieze dar cu siguranță nu este suficient!
  • Conținutul este cel care contează și nu doar aparițiile în sine;
  • Totodată nu uita că nu este simplu să atragi atenția oamenilor cu doar un articol sau două;
  • P.S. În 2008 când am început primul blog din România dedicat afacerilor imobiliare, doar câțiva blogeri erau prezenți în online. Acum sunt câteva mii…;

Piese bune dar nu mașina în sine

Toate de mai sus nu sunt rele ba chiar sunt folositoare și în unele cazuri te pot surprinde cu eficiența lor. Sunt însă ca unele piese ale unei mașini și nu toată mașina…

”Deci ce ai sugera unei firme să facă pentru a crea propria strategie de marketing?” ai putea întreba.

Dacă dorești să reușești pe piața din România și să-ți construiești visul românesc (pentru că despre România sau Sud-Estul Europei discutăm și nu despre Marea Britanie sau Statele Unite…), în primul rând trebuie să afli cine ești cu adevărat și ce anume dorești. Restul… hai să-l dezvăluim săptămâna viitoare!
Voi ce credeți?