Românii rămân fără istorie. Cel puţin pe internet

Interesul românilor faţă de propria istorie este la pământ, cel puţin asta am aflat după ce m-am jucat puţin cu instrumentele Google pentru cuvinte cheie. Românii caută orice tâmpenii pe Google, mai puţin despre istorie sau istoria lor. Dar să ne uităm puţin la nişte grafice şi tabele.

Pentru cuvintele cheie „istoria romanilor”, „istoria romaniei” şi istorie am constatat o scădere a interesului, abruptă şi continuă începând de prin anul 2005-2006. Au mai existat câteva vârfuri de creştere prin 2007-2008, dar după aceea interesul cade grămadă şi acolo rămâne. Nu pot să-mi explic ce s-a întâmplat între 2006-2008 de s-a produs acest fenomen, sau nu-mi amintesc. Alt grafic, pentru cuvintele cheie „masini second hand germania” este mult mai limpede. În 2007 (aderarea la Uniunea Europeană) începe să urce abrupt, după care cade grămadă în 2009 (taxa auto). Referitor la istorie nu găsesc o explicaţie logică.

Google Trends - Interes pentru Cautare pe internet- -istoria romanilor- - România, 2004 - prezentGoogle Trends - Interes pentru Cautare pe internet- -istorie- - România, 2004 - prezentGoogle Trends - Interes pentru Cautare pe internet- -istoria romaniei- - România, 2004 - prezentGoogle Trends - Interes pentru Cautare pe internet- -masini second hand germania- - România, 2004 - prezent

În prezent, din punct de vedere cantitativ, interesul faţă de aceste cuvinte cheie este la pământ. Doar la „istorie” sunt inregistrate 301.000 de căutări lunare, însă în legătură cu siteul istorie-edu.ro care este o resursă pentru elevi şi profesori. Cuvintele cheie „istoria romaniei” şi „istoria romanilor” generează 33.000 de căutări lunare, respectiv 18.000 de căutări lunare. Comparaţi cu „masini second hand” care generează în perioadă de criză 165.000 de căutări lunare.

Google AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-masini-second-handGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-istoria-romanieiGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-istoria-romanilorGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-istorie

Dintre personalităţile istorice „Stefan cel Mare” stă cel mai bine, cu 90.000 de căutări lunare, „Mihai Viteazul” are şi el 60.000, „Alexandru Ioan Cuza” – 30.000. Vlad Ţepeş stă neaşteptat de prost: doar 27.000 de căutări lunare. Iancu de Hunedoara (8.100) sau Matei Basarab (12.000) sunt pe nicăieri, de restul nu mai are rost să vorbim. „Nicolae Ceausescu” este mort şi îngropat la 12.000 de căutări lunare în România.

Google AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-alexandru-ioan-cuzaGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-iancu-de-hunedoaraGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-matei-basarabGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-mihai-viteazulGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-stefan-cel-mareGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-vlad-tepes

Românii sunt interesaţi de „Becali” (90.000, cât Ştefan cel Mare), de „Oana Zavoranu” (60.000, cât Mihai Viteazul), „romanii au talent” (368.000, în afara sezonului!) şi mai ales de „can can” (4.000.000!!!).

Google AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-can-canGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-oana-zavoranuGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-romanii-au-talentGoogle AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-becali

Şi acum una amuzantă. La câte resurse sunt investite în cercetarea istoriei comunismului şi la cât circ se face prin mass-media pe tema asta m-aş fi aşteptat ca românii să fie mult mai interesaţi de subiect. Din păcate, Google nu deţine un volum suficient de date pentru a afişa tendinţa căutărilor în România pe cuvintele cheie „istoria comunismului”. Iar din punct de vedere cantitativ a fost înregistrată o medie de 880 (!!!) de căutări lunare pentru această expresie.

Google AdWords- instrumentul pentru cuvinte cheie-istoria-comunismuluiGoogle Trends - Interes pentru Cautare pe internet- -istoria comunismului- - România, 2004 - prezent

Prima concluzie e evidentă: românii caută pe internet chestii practice (maşini second hand) şi bârfe despre maimuţele care se scălămbăie la televizor, istoria nu este pe vreun loc fruntaş. A doua: oricât s-ar zbate „formatorii de opinie” să impună o anumită tematică (cum e asta cu istoria comunismului) românii caută tot ce îi interesează.

… şi mi-a zis tata să mă fac inginer!!!