Pornesc de la câteva evenimente aparent banale:
- Pe youtube.com au început să apară reclame
- Recent, dyndns.com m-a anunțat că la contul gratis trebuie să mă loghez regulat pentru a nu fi dezactivat
- Zf.ro are multe articole care sunt „Doar pentru abonaţii ZF Corporate” pe feed-ul RSS
- Wall-street.ro m-a înnebunit cu reclamele „overlay”, iar când au băgat și content de manipulare ieftină (probabil plătită scump) m-au pierdut de mușteriu
- Dacă vrei să stochezi fotografiile de pe mobil în Picasa la rezoluție maximă ești limitat la 1GB
- Facebook a devenit deja de mult timp mult mai agresiv cu reclamele
De la început aceste servicii „gratis” au fost create pentru a aduce profit. Inițial s-a mizat mult pe finanțarea prin reclame, dar piața este deja prea aglomerată. Nu sunt suficienți bani în reclame pentru a finanța toate serviciile gratis. Inevitabil, unele firme vor falimenta, iar altele vor fi nevoite să se finanțeze suplimentar în alt mod (conținut plătit, acces premium, plată per serviciu, pe spațiu stocare, etc).
Lupta a început, serviciul care nu va produce bani va dispărea de pe piață (vezi Google Reader). Deja firmele au investit foarte mult pentru a ține serviciile gratis, acum vor încerca să își scoată banii investiți și ceva profit. Valoarea de piață a companiilor include deja bani preconizați a fi produși atunci când își vor exploata întregul potențial de a scoate bani din serviciile „gratis” (vezi Facebook). Muzica s-a oprit, iar lumea fuge grăbită să ocupe câte un scaun, dar nu sunt destule scaune.
Nu există suficienți bani pentru toate serviciile, vor exista falimente răsunătoare, mai ales din cauză că utilizatorii se vor reorienta rapid către alți furnizori atunci când vor fi strânși cu ușa. Cine va întinde coarda prea tare cu „monetizarea” va pierde utilizatorii și deci orice posibilitate de a mai scoate bani. Alte servicii vor putea să ne țină captivi o vreme, dar nu mult: cât de ușor ai putea renunța la adresa de email?