Se fac aproape doi ani de cînd tramvaiul 1 dă roată prin Bucureşti, şi mă bucur să văd această linie din ce în ce mai folosită. Traseul e circular – întrerupt însă foarte neprietenos pentru călător la Şura Mare.
În fine: chiar şi eu merg cu 1 destul de des şi destul de mult – suficient cît să-mi dau seama de nişte lucruri.
În primul rînd, pe Trafic Greu circulă multe linii de tramvai. Avem 1, 8, 11, 25 şi 47 – încălecîndu-se, încrucişîndu-se şi pierzîndu-se multe minute la făcutul la stînga şi la dreapta. Desigur, nici una din aceste linii nu e de sacrificat; ar însemna ca un cartier întreg să piardă o legătură directă şi oamenii să plătească mai mult.
Cînd spun că liniile astea nu trebuie sacrificate, poate greşesc – pentru că din păcate, linia 47 nu a fost soluţia de care Ghencea şi 13 Septembrie aveau nevoie. După an şi jumătate de funcţionare, 47 e folosit cam doar de invalizi, bătrîni şi militari în termen; adică de cei care nu se grăbesc. Să ajungi din Ghencea la Unirea ocolind pe la Filaret se dovedeşte incomod. Mă întreb dacă 47 trebuie să rămînă în funcţiune aşa cum e acum – adică cu un vagon care vine la 20 de minunte. Da: e un cerc vicios – oamenii nu iau acest tramvai pentru ca vine rar; şi tramvaiul vine rar pentru că puţinătatea călătorilor nu justifică o cadenţă mai mare…
Circulaţia lui 47 pe Trafic Greu şi virajul său stînga de la 13 Septembrie încurcă tramvaiele care merg înainte. Un tramvai 1 care se nimereşte în spatele unui 47 aşteaptă 2-3 minute din cauza manevrelor de schimbare a macazului şi a pierderii unui verde, cel puţin.
Ce să mai zici de amărîta stradă 11 Iunie? Trec pe ea 4 linii de tramvai. Da, şi linia 7 e bunuţă, nici linia 27 nu-i rea; dar toate tramvaiele astea care fac stînga pe 11 Iunie, venind pe Regina Maria dinspre Unirii fac un adevărat balamuc în intersecţia de-acolo.
De-abia acum ajungem la miezul chestiunii. Aşa cum e gîndită şi construită reţeaua de tramvai din partea sud-vestică a oraşului, călătorul nu are mari beneficii.
O linie ca 47 nu trebuia să lege Ghencea de Unirea prin Trafic Greu – ci direct, construindu-se o linie de tramvai pe bulevardele 13 Septembrie şi Unirii! Da!
Merită să ţii linia 7 din Giurgiului care ocoleşte pe Viilor, Filaret şi 11 Iunie pentru ca să ajungă la Unirea?
Ca să ajungi la Unirea cu 27, face să vii dinspre Dudeşti şi să te duci prin Pasajul Mărăşeşti, pe la Parcul Carol şi să te întorci pe Regina Maria?
Am mai zis-o şi o s-o mai zic iar: Bucureştiul nostru are nevoie de schimbări curajoase ale transportului public:
Să ne gîndim – ce vrem? Tramvaie care să nu mai şerpuiască şi să se unduiască între cartiere, ci să lege rapid periferiile de centru. Tramvaie din care să fie comod să cobori şi să traversezi la staţia de legătură. Tramvaie care să aibă, preferenţial, acces în intersecţii şi care să fie lăsate să treacă mai repede chiar de către agenţii de poliţie rutieră.