„The Human Body” – o evocare morbidă a vieţii, cu material divin expirat

Mă abţin să mă pronunţ asupra aspectului etic al „expoziţiei de cadavre” de la Muzeul Antipa, din simplul motiv că demersul în sine este declarat ca având caracter didactic. Din acest punct de vedere pot să emit o părere personală, în perspectivă creştină, şi atât: dezavuez expoziţia şi o consider periculoasă, în condiţiile în care ea este publică şi deschisă tuturor categoriilor de vârstă, inclusiv (şi mai ales) copiilor, care beneficiază de reduceri la bilet. O dezavuez nu pentru că prezintă anatomia corpului uman, în toate ipostazele acestuia, ci pentru că acele „materiale didactice” sunt cadavre. Nu oricine e pregătit să primească acest tip de informaţie vizuală iar efectele, la copii, sunt imprevizibile.

 

Expoziţia ”The Human Body” face însă trimitere la teritoriul artei contemporane şi anume la bioartă, asupra căreia am opinii clare de respingere. Cred că Dalian Hoffen Bio-Technique Laboratory, care cercetează şi dezvoltă tehnica plastinaţiei pentru conservarea corpurilor umane, ca şi GForce Exhibitions, compania care i-a organizat expoziția, a vizat şi acest domeniu, sugerând chiar soluţii de abordare.

 

 

Bioarta, deşi este definită ca formă de artă, este mai degrabă un curent sau o mişcare artistică nouă, care a pă­truns în aproape toate domeniile bio­logiei actuale, de la artă transge­ni­că, grefe umane, culturi de ţesuturi vii, sinteză de secvenţe ADN, până la tehnici de vizualizare, pro­ve­ni­te direct din biologia moleculară. Părintele bioartei americane este considerat Joe Davis. Acesta a reuşit, prin 1990, să-i convingă pe biologii de la Şcoala de Medicină de la Harvard şi Berkeley, California, să-l înveţe cum se sintetizează ADN-ul şi cum se pot insera genomuri în bacterii vii. Joe Davis a reuşit să cree­ze „infogena” – o genă care poate con­ţine cuvinte şi sensuri traduse de maşinării umane.

 

Există şi exemple de-a dreptul gro­teşti. Bioartista Chris Conant a pus în vânzare ceea ce ea a denumit „Caviar Chrissy” – propriile ovule, obţinute prin intervenţii chirurgica­le repetate şi prin injecţii cu hor­moni, pentru supraovulare. A dorit, în fe­lul acesta, să protesteze faţă de do­natorii de spermă şi ovule fertile, su­gerând că, de fapt, avem de-a face cu noi forme de prostituţie şi cu o brutală exploatare biologică.

 

 

 

Despre bioartă, confratele Pavel Şuşară are o atitudine aproape fundamentalistă: „Res­ping categoric orice formă de imixtiune a omului în zona creaţiei di­vi­ne, indiferent de domeniul pe care se desfăşoară această imixtiune. În artă cu atât mai mult. Bioarta este o intrare frauduloasă şi imorală pe te­ri­toriul ştiinţei şi cercetării […]. În altă ordine de idei, este vorba – şi aici nu mă refer doar la bioartă, ci la toate celelalte forme de expresie aşa-zis modernistă – există o tendinţă gră­bită, pe care eu nu o agreez, spre atitudinea reactivă, imediată, în de­fa­voa­rea expresiei artistice. Majo­ri­ta­tea show-urilor vizuale, fie ele happe­ning, performance sau instalaţie, sunt atitudini, reacţii, dar nu nea­pă­rat forme de artă”.

 

   

 

Revenind la “expoziţia de cadavre” de la Muzeul Antipa, aceasta nu s-a declarat ca aparţinând domeniului bioartei, deşi foarte multe aspecte o recomandă ca atare. Imitaţia vieţii, prin tehnica plastinării, este aproape perfectă, dar nu e viaţă! E o evocare morbidă a vieţii, cu material divin expirat. O maimuţăreală spectaculoasă, care pune şi mai mult în evidenţă  graniţa dintre om şi Dumnezeu, dintre improvizaţia statică a ingeniozităţii umane şi misterul dinamic al creaţiei divine. Sau, altfel spus, ”The Human Body” este ecoul plastinat, multiplicat prin 200 de cadavre “nerevendicate”, al aceloraşi cuvinte pe care se presupune că le-ar fi rostit Michelangelo, după ce a terminat statuia lui Moise: “Ma perche non parla?”

 

  

 

 

Sursă: FINANŢIŞTII