foto: Roxana Leocovici – fotoreporter
Societatea noastră, de atâtea ori încercată de probleme existenţiale cam pe orice plan posibil, este pusă faţă în faţă de data aceasta cu un mic (mare) impas, şi anume procentul de promovare înregistrat la sesiunea examenului de Bacalaureat din ultimii doi ani,deloc încurajator.
Ca urmare a acestei situaţii s-a ajuns la concluzia că cea mai bună soluţie trebuie să vină de la cei „supuşi“ examenului vieţii …
Astfel, elevii claselor a XI-a au avut „onoarea“ de a învăţa ce înseamnă democraţia! Chemaţi la consultări, în număr mare pentru a fi relevant – cel puţin teoretic –,mai bine de jumătate din cei care au completat chestionarele privind structura bac-ului din 2013, au optat pentru păstrarea actualei forme a examenului, restul nepronunţându-se sau alegând probe diferenţiate, în funcţie de profilul ales la începutul liceului.
Dar ca să privim partea plină a paharului, este bine că încă de pe acum au început dezbaterile, pentru că legea propusă nu a trecut oricum. Aşadar ne consolăm cu gândul că au timp să o mai revizuiasca „puţin“.
Se pune în discutie aşadar introducerea a două tipuri de bacalaureat: cel naţional şi cel profesional. Astfel, elevii au două şanse: fie să se orienteze spre piaţa muncii, fie spre o facultate.
Bacalauratul profesional, noua „senzaţie“ aparută în exclusivitate la noi în ţărişoară, va consta în următorul examen: un proiect, o probă practică şi o lucrare scrisă la educaţia antreprenorială, materie despre care se presupune că a fost predată şi deci ştiută (!), şi care probabil din varii motive a intrat pe o ureche şi a iesit pe amândouă. Pentru că dincolo de abrambureala programelor şi structurii examenelor, noi „când ne ducem parcă venim şi când venim parcă stăm“. În traducere liberă: mai trebuie să ne şi „sacrificăm“ în câte o seară şi-n loc să stăm sub clar de lună să spunem povestioare, ar trebui să mai punem măcar un deget şi pe-o carte… că asta-i viaţa.
Dar n-ar fi oare mai uşor ca bacul să se „muleze“ în funcţie de liceul ales? Astfel fiecare copilaş să ştie la ce să se aştepte când bifează pentru un liceu teoretic, colegiu naţional sau tehnic. Voi ce ziceţi?
Şi, inevitabil, noi, cei care suntem puşi în faţa unei astfel de alegeri, ne punem întrebarea: „Cu ce schimbă acest bac diferenţiat sistemul educaţional actual şi ce şanse îmi oferă pe mai departe?“
Punând problema în contextul social însă, descoperim că în zilele noastre cu sau fără bac, naţional sau profesional, din păcate nimic nu garantează un loc de muncă. Mă rog, aproape nimic.
Ce rămâne de făcut în conditiile acestea? Ei bine, mai întâi ne împăcăm cu gândul că suntem „generaţia cobai“. Apoi, pentru cei care depăşesc această traumă resimţită de orice trist care trăieşte experimentele educative, tineretului din ziua de azi nu-i rămâne decât să strângă din dinti… şi poate totuşi norocul îi surâde. De cele mai multe ori norocul pare însă că-i surâde din afară.
sursa-http://www.teenpress.ro/rubrici/anti_vs_contra/avc-bac-diferentiat-vreo-diferenta/