2012 ne-a adus una dintre cele mai reci perioade din ultimele decenii. Dar asta este una dintre singurele schimbări apărute. Mulți dintre factorii cheie care creează mediul de afaceri din România rămân aceeași:
· Economia românească poate ajunge din nou în recesiune, astfel și România va fi influențată. Chiar dacă țara a ieșit din cea mai grea parte a crizei, economia nu poate fi considerată pe „creștere”.
· Românii au decis să își arate nemulțumirea față de guvern, care a fost reformat. Într-un an electoral, această situație creează temeri și instabilitate. Sper că această situație se va încheia în curând.
· Economia s-a îmbunătățit, cu toate cifrele importante părând sub „control”. Este un aspect foarte important dacă ar fi să comparăm România cu majoritatea țărilor europene.
· Venitul populației s-a stabilizat. Este direcționat, în principiu, spre consum, pentru că vânzările de proprietăți și mașini au suferit o scădere dramatică.
· Fondurile europene rămân neexploatate, cu target-ul pentru acest an fiind doar 20% din suma disponibilă. Asta în condițiile în care 2013 este ultimul an în care România poate contracta restul de 80%.
Între timp în sectorul imobiliare…
· Băncile nu acordă credite sau le acordă unui număr limitat de oameni.
· „Prima Casă” este o excepție, însă impactul programului pe piață este din ce în ce mai slab.
· Există un număr limitat de proiecte noi, majoritatea fiind dezvoltate pe segmentul de retail.
· Toată lumea se așteaptă ca executările silite să crească, dar trebuie să așteptăm deciziile liderilor europeni pentru sistemul bancar.
· Unii „experți” au obiceiul de apărea în media și anunță creșteri de prețuri și continuarea zilelor de glorie (mă întreb … toți acești oameni … nu se plictisesc să tot spună aceleași povești în fiecare an? Nu se simt prost când realitatea le dovedește că s-au înșelat? Și dacă tot a venit vorba de media … Eu dau o declarație și vin la mine peste un an să vadă dacă este corect ce am spus. De ce nu îi verifică nimeni și pe acești „vânzători plini de speranță”?)
· Nu este o coincidență că majoritatea proprietarilor continuă să ceară prețuri nebunești. Câteodată preferă să își piardă proprietatea băncii, decât să vândă pentru un profit mai mic. „Totul sau nimic”, ca jucătorii de noroc din filme …
· În plus, majoritatea utilizatorilor finali nu sunt educați în ceea ce privește segmentul imobiliar, și nu au un interes foarte mare pentru a afla cum să își protejeze interesele. Preferă să cumpere „orbește”, economisind o sumă mică și să plângă pentru următorii 10-20 ani.
· Majoritatea jucătorilor imobiliari continuă să se comporte de parcă criza nu există. Aroganța, lipsa interesului pentru muncă, 0 atenție pentru detalii, o cautare constantă de „afaceri ușoare și rapide” (și de obicei de buzunare goale).
· Minoritatea, însă, a profitat de situația actuală. Consultanții serioși, muncitori și-au vazut activitatea crescând și programul s-a aglomerat pentru că o parte a pieței recunoaște necesitatea existenței acestora.
· Această minoritate, împreună cu partea „sănătoasă” a pieței formează cea mai bună șansă pentru lumea imobiliară din România. Ei trăiesc într-un … univers paralel, unde oamenii lucrează, proiectele înaintează, clienții sunt respectați și tranzacțiile sunt încheiate, chiar dacă există dificultăți.
Într-o furtună de zăpadă…
Dacă locuiți în România, știți că țara este îngropată în zăpadă. Se pare că ne confruntăm cu o furtună de zăpadă continuă. Și ce poți face în timpul unei astfel de perioade? Stai în casă, eviți mișcări inutile, te încălzești și aștepți ca vremea să se încălzească. Ieși doar dacă ai un motiv bun, întotdeauna îmbrăcat corespunzător. În plus ar trebui să profiți de această situație și să îți plănuiești strategia pentru primăvară.
Această furtună de zăpadă îmi amintește de mediul de afaceri curent. Nu este cam același lucru? O „furtună de zăpadă”, când te miști doar dacă este nevoie, cu pași atenți și îmbrăcat corespunzător. Asta fac majoritatea investitorilor. Investesc doar când găsesc combinația ideală de locație, calitate și preț.
…ne plimbăm purtând ochelari de soare
Din păcate majoritatea jucătorilor de pe piața imobiliară românească continuă să ignore realitatea. Este ca și cum se plimbă prin furtuna de zăpadă purtând ochelari de soare. Astfel, arată cât de „cool” sunt și cât de „șmecheri” pot fi. Dacă răcesc, dau vina pe vreme. Nu sunt niciodată responsabili dacă se întâmplă ceva greșit (dar sunt întotdeauna responsabili pentru succes).
Această ignorare a realității va menține piața blocată și în 2012. Cum majoritatea nu este interesată să evolueze, schimbările vor fi cauzate doar de factori externi sau prin munca minorității. Astfel că va dura destul de mult.
Care este opinia voastră?