GfK România a derulat o cercetare de marketing pentru a studia opinia consumatorilor din România privind influenţa word of mouth.
Concluziile studiului arată că mediul principal de transmitere word of mouth (WOM) este prin viu grai. 94% dintre respondenţi menţionează comunicarea faţă în faţă ca fiind pe primul loc în clasamentul mediilor în care generează WOM, iar 5% precizează pe primul loc transmiterea telefonică pentru astfel de mesaje. În mediul offline românii generează mai mult WOM pozitiv decât negativ.
În mediul online, spre deosebire de cel offline, oamenii generează într-o măsură mai mare WOM negativ decât pozitiv. Pentru generarea WOM online, românii folosesc în principal “messengerul”, urmat la mare distanţă de e-mail, forumuri şi reţelele de socializare.
La nivel general, atât offline, cât şi online, frecvenţa cu care generează WOM pozitiv este mai mare decât cea cu care generează WOM negativ. Numărul celor care au generat WOM pozitiv în ultima săptâmână şi în ultimele 2-3 luni este de 2 ori mai mare decât numărul celor care au generat WOM negativ în aceleaşi perioadă de timp. Mai mult, 55% dintre români nu îşi amintesc când au generat ultima dată WOM negativ, probabil datorită faptului că au făcut aceste recomandări negative cu mult timp în urmă, iar 11% dintre români au menţionat că nu au generat niciodată WOM negativ despre vreun produs.
Principalul grup de persoane către care se generează deopotrivă WOM pozitiv şi WOM negativ sunt prietenii, urmaţi de rude/familie şi, la o distanţă mai mare, de colegi.
WOM influenţează intenţia de cumpărarea a românilor. Recomandările venite din partea prietenilor, rudelor sau colegilor influenţează în mare sau foarte mare măsură decizia de cumpărare a peste 50% dintre români pentru cel puţin una dintre cele 10 categorii de produse sau servicii analizate. Intenţia de cumpărare este influenţată de WOM într-o măsură mai mare pentru serviciile de sănătate şi produsele electronice, computere şi tehnologie (TV, calculator personal, telefon mobil, aparat foto, etc) şi într-o mai mică măsură pentru produse/serviciile de economisire sau investiţii.
Informaţiile provin din studiul GfK Omnibus realizat în perioada aprilie-mai 2011 pe un eşantion de 1656 de persoane. Rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste. Cele 10 categorii de produse şi servicii analizate au fost: autoturisme, economisire sau investire bani, amenajare sau decorare casă, mâncare sau băuturi, locuri de petrecere a timpului liber în afara casei (restaurant, cinematograf, concerte, vacanţe etc), electronice/computere/tehnologie (TV, calculator personal, telefon mobil, aparat foto, etc), produse de îngrijire personală, îmbrăcăminte/încălţăminte, servicii de sănătate şi servicii de educaţie/şcoală.
GfK România
GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a Grupului GfK. De peste 10 ani, GfK România este institutul numărul 1 de cercetare de piaţă din România. Activităţile sale sunt structurate în cinci segmente: Custom Research – cercetare cantitativă şi calitativă Ad Hoc pentru o arie largă de industrii (bunuri de larg consum, telecomunicaţii şi IT, finanţe, retail, turism, auto, bunuri industriale), Consumer Tracking – cercetare continuă pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology – cercetare continuă pentru bunuri de folosinţă îndelungată, Media – cercetare calitativă şi cantitativă pe consumul de produse media şi Healthcare – cercetare calitativă şi cantitativă în toate domeniile medicale.
Înfiinţat în 1934 ca primă companie de cercetare de piaţă în Germania, Grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale în 100 de ţări de pe cinci continente. Grupul GfK este una din cele mai mari organizaţii de cercetare de piaţă din lume. Pentru informaţii suplimentare, vizitaţi website-ul: www.gfk-ro.com