Libertatea de exprimare este garantata prin Constitutie. Aceeasi libertate de exprimare este vizata si atunci cand se fac sondaje de opinie (telefonice, stradale sau electronice) care au scopul de a lua pulsul societatii in ceea ce priveste un anumit subiect.
De obicei, o firma comanda un studiu de cercetare pentru ca doreste sa afle parerea populatiei in legatura cu un anumit subiect. Si pentru aceasta angajeaza o companie profesionista de cercetare de piata, dar rezultatele nu ii ies intotdeauna favorabile.
Acesta este si cazul studiului de cercetare de piata prin sondaje telefonice comandat de Compania Rosia Montana Gold Corporation, care lunar abordeaza telefonic un esantion din populatia Romaniei intr-un sondaj de opinie referitor la Proiectul Minier de la Rosia Montana.
Intrebari de genul:
“Ati auzit afirmatia: Rosia Montana Gold Corporation sustine sportul romanesc. Sunteti de acord sau nu cu aceasta?” Acord total sau partial sau dezacord total sau partial.
“Ati auzit afirmatia: Rosia Montana Gold Corporation va sustine economia locala de la Rosia Montana. Sunteti de acord sau nu cu aceasta?” Acord total sau partial sau dezacord total sau partial.
Ati auzit afirmatia: “ONG-urile care se opun proiectului de la Rosia Montana au interese financiare. Sunteti de acord sau nu cu aceasta?” Acord total sau partial sau dezacord total sau partial.
“Ati vazut reclamele de la televizor pentru proiectul Rosia Montana? Cata incredere aveti in personajele din reclame?”
Prin aceasta evaluare telefonica lunara, se evalueaza impactul reclamelor de la televizor asupra populatiei, dar se si indoctrineaza oamenii – daca se ofera o informatie in mod repetat, la intervale regulate, aceasta intra in subconstient si, cu timpul, reuseste sa ii schimbe acestuia modul de gandire. Ceea ce nu inseamna altceva decat manipulare. Si o manipulare foarte agresiva.
Din pacate pentru RMGC, datorita vizibilitatii crescute din ultima perioada si mediatizarii (online) a actiunilor campaniei “Salvati Rosia Montana”, inclusiv prezenta ei la Alba-Iulia (despre care presa aservita nu a scris si nu a prezentat absolut nimic), raspunsurile celor apelati telefonic incep sa favorizeze comunitatea din Rosia Montana.
Informatia ajunge pana la urma la oameni, prin “marketing-ul din vorba-n vorba”. Si oamenii devin solidari cu confratii lor din Muntii Apuseni. Pentru ca in viata nu totul se reduce la bani. Psihologia fenomenului (atat pro, cat si contra) generat de perspectiva Proiectului de exploatare miniera de la Rosia Montana este una foarte profunda.
Sa ai unde sa locuiesti, sa traiesti in liniste, sa nu iti fie amenintata existenta, toate acestea sunt drepturi si libertati fundamentale ale omului, adoptate in Declaratia Universala a Drepturilor Omului, adoptata de Organizatia Natiunilor Unite la data de 10 decembrie 1948.
Suntem un popor care a trait 50 de ani sub dictatura. Comunista. Nu vom accepta acest lucru din nou, nici macar pentru un petic din tarisoara asta. In decembrie ’89 mii de oameni au murit pentru ca noi sa putem fi liberi si sa luptam pentru ideile in care credem cu adevarat.
Tinerii care au murit in decembrie 1989 au luptat pentru democratie, pentru o societate bazata pe principii democratice. Un astfel de principiu este si urmatorul “Ma voi lupta pana la ultima picatura de sange pentru ca tu sa poti sa nu fii de acord cu mine” (Ion Ratiu).