Semnele revenirii crizei? Aproape trei sferturi din consumatori (73%) pe plan mondial se aşteaptă să cheltuiască de sărbători la fel sau mai puţin ca anul trecut. Doar 11% se aşteaptă să cheltuiască mai mult, iar printre aceştia nu se află consumatorii din România, arată un studiu al companiei de analize de piaţă Nielsen.
Piaţa românească se află în primele zece cu consumatorii cei mai puţin dispuşi să cheltuiască de sărbători. Având în vedere că în cel de-al patrulea trimestru nici agricultura şi nici producţia indistrială nu prea fac mulţi purici în ceea ce priveşte aportul la PIB, ci consumul, prin retail face aproape toţi banii din economie (cu un aport tot mai slab din partea românilor de peste hotare), vestea e una proastă.
Pe cele 56 de pieţe analizate de Nielsen, 48% dintre respondenţi au spus că au de gând să cheltuie de sărbători la fel ca anul trecut, 25% au spus că vor cheltui mai puţin şi 11% că vor spori bugetul alocat cheltuielilor de sărbători. Europa conduce în topul ţărilor pesimiste în ceea ce priveşte consumul din această perioadă şi, nu e de mirare, ţările care se confruntă pachete de măsuri de austeritate conduc în top.
Top 10 pieţe cu intenţie mai mică de consum (procent din consumatori care şi-au exprimat această intenţie):
Portugalia | 67% |
Grecia | 57% |
Irlanda | 57% |
Ungaria | 48% |
Italia | 48% |
Africa de Sud | 46% |
Mexic | 45% |
România | 43% |
SUA | 41% |
Marea Britanie | 38% |
Sursa: Nielsen Global Holiday Spending |
Pe de altă parte, în zonele în care criza datoriilor suverane nu a lovit, simptomele crizei economice se atenuează iar pofta de consum creşte din nou.
Top 10 pieţe cu intenţie mai mare de consum (procent din consumatori care şi-au exprimat această intenţie):
Indonezia | 24% |
Vietnam | 23% |
India | 21% |
Brazilia | 21% |
Egipt | 19% |
China | 17% |
Arabia Saudită | 17% |
Peru | 16% |
Filipine | 15% |
Pakistan | 15% |
Sursa: Nielsen Global Holiday Spending |
În comerţul online consumatorii manifestă însă optimism. La nivel global, peste jumătate din cei intervievaţi au spus că vor cheltui la fel sau mai mult decât anul trecut.
Articolele care se vor bucura de cele mai mari creşteri de vânzări, conform intenţiilor de cumpărare vor fi, la nivel global, articolele de îmbrăcăminte şi cele de tehnologie, conform Nielsen. Totuşi, apar diferenţe specifice fiecărei zone.
Astfel, Europenii au în topul intenţiilor de achiziţie cărţile, jucăriile şi tehnologia, Americanii se orientează mai mult spre jucării, cupoane sau carduri de cumpărături (gift cards) şi tehnologie, America latină va cheltui mai mult pe haine, vacanţe (în emisfera sudică e vară) şi tehnologie, consumatorii din Asia vor tehnologie, haine şi cărţi, la fel şi cei din Orientul Mijlociu şi Africa.