Sunt pana peste cap de enervat de difuzarea la TV a acelor mizerabile mini-emisiuni de teleshopping, fie ca sunt transmise dimineata la 6 sau in pranzul mare la 14:00. Pur si simplu sunt exasperante. Sa opreasca cineva mizeriile astea! Poate ca la tineri sau adulti n-au priza, dar batranii sunt extrem de manipulabili. Sa moara de foame, numai sa-si cumpere nu stiu ce aparat auditiv sau cutit care taie sarme. E aberant! Se dau si pe TVR si pe PRO TV, dar cred ca cel mai mult pe ANTENE!
Pe piata teleshoppingului din Romania exista deja cateva firme care ocupa spatiu din ce in ce mai serios in grilele televiziunilor, astfel incat momentul infiintarii unor canale dedicate, dupa modelul celor din strainatate, nu pare atat de departe. Paradoxal, desi este o modalitate de achizitie care se adreseaza omului presat de timp, de teleshopping beneficiaza in special cei care au timp berechet. In lipsa unor studii de piata, estimarile arata ca, prin intermediul televizorului, se realizeaza, anual, vanzari de cateva milioane de euro.
Cand nu au audienta (dimineata după “Tanar si nelinistit” sau pe la 15.00-16.00, cand nici gospodinele nu prea stau pe acasa), televiziunile se umplu de Teleshopping. O gaselnita de marketing numai bună de imbrobodit fraieri cu putini bani si mult timp liber. Produsele le sunt dedicate oamenilor fara prea multa activitate (ca sa stai toata ziua cu ochii in televizor, sa te uiti la niste saltimbanci cum promoveaza produse-minune nu poti fi socotit un om ocupat), iar marfa de Teleshopping e, in majoritatea cazurilor, foarte proasta. Bineinteles ca toata lumea stie ca-s proaste, chiar si clientii, dar acestia din urma au si mai mereu o scuza: „poate am nimerit un produs pe care nu stiu sa-l folosesc”.
RoboChef. O cunostinta, disponibilizata de la o multinationala, cu opt salarii compensatorii, are timp berechet. Merge la sala, tine cura de slabire. E unul dintre clientii Teleshoppingului: si-a cumparat un blender: RoboChef. Reclama il descrie ca fiind un robot multifunctional, cel mai renumit. Se vindea la pachet cu ”turmix”, contra sumei de 249 de lei. Femeia si-a luat robotul cu un singur gand: sa-si poata face supe crema, fiindca minunea de pe ecran ar fi putut sa o ajute, pasandu-i instant legumele fierte.
In fix patru zile, renumitul robot multifunctional a cedat, din motive nedeslusite inca, desi fusese folosit cu mult drag si intocmai dupa indicatiile producatorului. Fiind in garantie, se putea repara sau schimba pe cheltuiala distribuitorului, Media Shop. Numai ca practica nu e la fel de simpla si clara ca teoria: la telefonul de contact, Media Shop are un robot (nu de bucatarie), deci nu ai cum sa dai de o fiinta umana. Vecina a sunat in repetate randuri, a lasat un mesaj, un număr de telefon si motivul apelului. Si-a asteptat sa sune ei inapoi. N-au sunat-o nici dupa cinci zile. Probabil asteapta sa treaca cele 30 de zile in care poti returna aparatul.
LegMagic. In seria tepelor marca Teleshopping intra si Leg Magic, un produs miraculos care promite picioare de invidiat. Cu o singura conditie: utilizarea zilnica. Pretul? 379 de lei. L-a cumparat o alta cunostinta. Dupa o luna de zile, in care a respectat intocmai indicatiile produsului (utilizare 15 minute pe zi), niciun efect.
Leg Magic promitea un corp atrăgător, picioare bine definite și talie de invidiat. Pentru ca nu si-a facut datoria, sta de trei luni pe okazii.ro si nimeni nu da pe el nici 100 de lei. Top-shop, importatorul produsului, isi asigura clientii ca produsul poate fi returnat in zece zile, insa perioada este mult prea scurta ca sa-ti dai seama daca ai cheltuit banii aiurea sau cu folos.
SAUNA BELT. Un alt exemplu de produs mincinos este Sauna Belt. ”Nu cere efort și durează doar câteva minute pe zi ca sa ai corpul dorit”, anunta reclama de la TV. Niciuna dintre fiintele perfecte care te imbie sa cumperi minunea „electrosocanta” nu spune pe sticla marele secret. Ca sa ajungi sa te mandresti cu un abdomen ca al artistului Alex Velea, trebuie sa respecti nu numai indicatiile „centurii”, dar si o dieta drastica. Regulile regimului, despre care afli abia dupa ce desfaci pachetul primit prin posta, sunt neinduratoare, orice abatere anuland definitiv puterile centurii. Totul pentru numai 229 de lei.
Ma exaspereaza insa si vocea, onomatopeele acelui individ care traduce toate rahaturile astea! Ala care spune doar “Incredibil! Super! Nu pot sa cred! Oameni buni, este absolut fabulos!”. In fiecare calup de teleshopping este gigelul care stie cum se foloseste minunea si cretinul acesta. Reclama incepe cu cretinul care nu crede ca pot fi taiati cartofii doar aratandu-le razatoarea minune, explica detaliat cat de mult ii ia lui sa curete un morcov si ca nu-i iese niciodata sau cat se chinuie la sala sa traga de fiare fara nici un rezultat. Apoi apare mesterul care-l lasa cu gura cascata. “Da, Gigi, pana acum nu puteai sa tai in jumatate un pachet de brocolli inghetat! Acum poti sa-l tai cu acest cutit dupa ce, in prealabil ai taiat cinci cuie si un cablu de cupru! Si uite, acest cutit taie chiar si un alt cutit!”
Cine naiba vrea sa taie in jumatate un pachet de broccoli inghetat? Sau cine isi cumpara un cutit care taie cuie si papuci? Dar, mai important, de ce mi-as cumpara un cutit care taie alte cutite? Cine naiba vrea sa taie cutite? In fine. Cretinul este cel care se mira ca prostul atunci cand mesterul cojeste o rosie si incepe sa bage dume de genul:
“Incredibil oameni buni! Puneti mana acum pe telefon si sunati! E super oferta!”
Apoi intervine mesterul:
“Stati, nu sunati!”
Cretinului ii pica fata:
“Cum sa nu sune?”
Mesterul explica:
“Pai avem o surpriza. Cumparati acest cutit/razatoare/storcator/ la pretul afisat si mai primiti gratis o gramada de alte minuni.” Atunci cretinul pica pe spate.“Nu se poate! Incredibil! Fratilor, asa ceva nu s-a mai vazut, nu s-a mai pomenit si este absolut genial. Sunati acum pentru ca doar o data in viata va mai intalniti cu oferta asta! Eu imi cumpar chiar acum vreo cinci seturi, pentru ca este aproape gratis pentru cat ofera!”
Si repeta asta de vreo luna in fiecare seara. Oferta asta unica e zilnic la televizor si, fara doar si poate, va mai fi pentru mult timp.
Ceva date statistice:
Cele mai vizionate emisiuni TV sunt stirile, in timp ce doar 6,2% din telespectatori sunt fascinati de cumparaturi in direct Aproape jumatate dintre romani afirma ca au vizionat cel putin o data o emisiune de teleshopping. Dintre acestia, 6,2% mentioneaza ca se uita des si foarte des la acest gen de prezentari.
In luna iunie a.c., compania ISRA Center Marketing Research a realizat, in exclusivitate pentru revista Capital, o cercetare cantitativa referitoare la tipurile de emisiuni pe care le urmaresc la televizor persoanele cu varsta intre 20 si 60 de ani. Principalul obiectiv urmarit a fost identificarea impactului emisiunilor de teleshopping: frecventa de urmarire, produse care retin atentia, produse achizitionate, gradul de multumire fata de acestea. Precizam ca esantionul a fost alcatuit din 1.067 de respondenti, din mediul urban, iar datele au fost culese utilizand metoda “face-to-face”, pe baza de chestionar.
Potrivit studiului, aproape toate persoanele intervievate (93,3%) obisnuiesc sa se uite la televizor, fara sa existe, in aceasta privinta, diferente semnificative in ceea ce priveste varsta telespectatorilor. In functie de regiune insa, bucurestenii petrec mai putin timp in fata televizorului, comparativ cu locuitorii din celelalte zone.
Intr-o zi obisnuita din cursul saptamanii, jumatate dintre oraseni acorda acestei indeletniciri intre una si trei ore, iar un sfert dintre ei, intre trei si cinci ore. In ceea ce priveste tipul de emisiuni urmarite, stirile (71,5%) si filmele (67,6%) ocupa primele locuri in preferinte, urmate de emisiunile de divertisment (47,1%), documentarele (28,4%) si talk-show-urile (28,4%). Emisiunile de teleshopping ocupa pozitia a sasea, intrunind 6,3% din optiuni, cu 0,1% mai mult decat emisiunile sportive.
Tinerii intre 20 si 24 de ani urmaresc stirile TV intr-o pondere semnificativ mai mica, in comparatie cu ceilalti respondenti, in timp ce persoanele care au peste 55 de ani sunt fani ai emisiunilor de dezbateri (42,5%, fata de 18,9%, in cazul celor cu varste intre 25 si 29 de ani). Documentarele ii relaxeaza, cu precadere, pe munteni, iar emisiunile de divertisment, pe moldoveni. Revenind la teleshopping, potrivit studiului ISRA Center, mai mult de jumatate din respondenti (53,5% din cei 996 care obisnuiesc sa se uite la televizor) au afirmat ca nu vizioneaza niciodata aceste emisiuni. In schimb, 6,2% au precizat ca le urmaresc “des” si “foarte des”. Persoanele intre 50 si 54 de ani au mentionat ca se uita “destul de des” la astfel de emisiuni (10,7%), in timp ce doar 0,7% din tinerii intre 20 si 24 de ani au bifat aceasta optiune.
Peste jumatate din cei 463 de respondenti care obisnuiesc sa vizioneze emisiunile de teleshopping au afirmat ca au putina sau foarte putina incredere in ceea ce spun prezentatorii despre produsele pe care le promoveaza si numai 9,7% le acorda “multa” sau foarte multa incredere. Daca o pondere semnificativ mai mare dintre respondentii cu varste intre 50 si 54 de ani are multa incredere in prezentarea produselor, tinerii intre 20 si 24 de ani le acorda foarte putina incredere.
Romanii care nu agreeaza acest gen de emisiuni mentioneaza ca principale motivatii: sunt plictisitoare, nu sunt interesante/nu atrag, prezinta produse de slaba calitate sau nu au timp pentru a urmari astfel de emisiuni. Un numar redus de respondenti invoca orele la care sunt difuzate, ceea ce le face imposibil de urmarit, faptul ca produsele nu par sigure sau ca prezentarile li se par exagerate, ca dureaza prea mult sau ca se vorbeste prea repede. Sub 1% din persoanele intervievate au facut referiri la falsitatea prezentatoarelor, la preturile ridicate sau la numerele de telefon cu suprataxa.