Ştiţi care e culmea băuturii? Să produci mai multă bere decât apă minerală, deşi ultima curge din pământ. Anul trecut volumul pieţei berii a fost de 17 milioane de hectolitri, în vreme ce volumul pieţei de apă îmbuteliată a ajuns la 11,3 milioane de hectolitri. Păi să nu te apuce râsul? Potrivit producătorului Rio Bucovina, România deţine 60% din rezervele de apă minerală ale Europei, dar exploatează doar 20% dintre acestea, iar consumul anual pe cap de locuitor e de doar jumătate din media europeană de 100 de litri.
Potenţialul de consum al pieţei în ceea ce priveşte apa îmbuteliată este aşadar departe de a fi atins, consideră specialiştii Rio Bucovina, consumul potenţial putând să ajungă undeva la peste 35.000.000 de hectolitri/an. Cu toate acestea, cresterea estimată a consumului este una moderată, de aproximativ 5% / an.
60% dintre consumatorii din România sunt femei şi doar 17% dintre consumatori combină apa carbogazificată cu băuturi alcoolice, aşadar nu ne place şpriţul pentru că bem vin prost, iar de whisky & soda nu prea am auzit.
Capitala este cel mai mare consumator de apă plată (minerală naturală sau de masă), peste 60% din locuitorii Bucureştiului consumând apă plată zilnic. În ceea ce priveşte consumul pe regiuni, cel mai mult se consumă apă plată în sudul României şi în Dobrogea, pe locul doi fiind Moldova, urmată de Transilvania şi Banat.
Ce cumpărăm
În ceea ce priveşte cantitatea cumpărată, pe primul loc ramân ambalajele tip pet, cu precădere cele la 2 litri, urmate la foarte mică distanţă de cele la 5 litri, pentru că, după cum explică Camelia Hoinărescu, director de marketing Rio Bucovina, “criza economică, urmată de scăderea veniturilor, i-a determinat pe români să se orienteze către cantităţi mai mari cu preţuri mai competitive.”
Proporţia de consum apă plată / carbogazificată (minerala naturala sau de masa) a crescut în favoarea consumului de apă plată. După ultimele date, consumul de apă plată este undeva la 56%, iar cel de apă carbogazificată la aproximativ 44%.
“Datele venite din piaţă arată că, începând cu 2009 – 2010, consumul de apă plată a avut un trend ascendent, în defavoarea celui de apă carbogazificată”, explică Camelia Hoinărescu, “atât datorită creşterii folosirii apei plate în pregătirea laptelui sugarului de către mame, dar şi datorită creşterii preocupării populaţiei pentru o viaţă sănatoasă, hidratare corespunzătoare şi menţinerea unei greutăţi corporale optime.”
Rio Bucovina a înregistrat o cifră de afaceri de 85 de milioane de lei şi estimează o majorare cu 25 de milioane de lei a vânzărilor pentru acest an.