Romanii, clientii ideali! Carcotesc putin si lauda mult produsele

Romanii, clientii ideali! Carcotesc putin si lauda mult produsele

La pomul laudat sa nu te duci cu sacul, spune un proverb. Dar ce te faci cu laudatorii? O intrebare la care ar trebui sa raspunda romanii, care, potrivit celui mai nou studiu GFK Romania, sunt o natie de consumatori usor de satisfacut si care duc vorba mai departe despre produsele indragite.

WOM (Word of mouth) este abrevierea pentru a defini impactul unei marci sau produs asupra unui consumator. Conform celor de la GFK Romania, peste jumatate dintre romani se declara multumiti in privinta vreunui produs in discutiile cu ceilalti, in vreme ce putin peste 40 de procente se arata dezamagiti.

In Romania se merge dupa principiul recomandarilor, se mai arata in comunicat. Oamenii par sa fie mai receptivi la WOM venit din partea unui apropiat, decat din partea unei institutii mass-media, fie ca e vorba de emisiuni TV sau reviste.

Iar cand indivizii sunt satisfacuti de un anumit serviciu ori produs, nu numai ca vor continua sa-l cumpere, ci vor da de stire si cunoscutilor. O treime dintre romani, se pare, „duc vorba mai departe”. Asta da publicitate!

Mai mult, chiar si atunci cand stramba din nas, o fac in numar mic! Nemultumitii reprezinta doar 6% din totalul populatiei. Tot ei sunt insa si cei care, atunci cand au o experienta pozitiva, sunt cel mai dispusi sa impartaseasca si altora, ba chiar ii intrec pe cei care „imprastie” de obicei WOM pozitiv!

Autoturismele, mancarea si bautura, locurile de petrecere a timpului liber, dar si electronicele sunt cateva dintre categoriile despre care respondentii studiului au vorbit prietenilor, in ultimele 3 luni.

Cand vine vorba de bani, de economisirea sau investirea lor, brusc se schimba foaia. O felie consistenta din populatia intervievata a generat WOM negativ in aceste domenii. Concluzia? Tara noastra trece prin criza, dar pare sa vada partea plina a paharului. „În general, românii generează mai mult WOM pozitiv decât negativ, dar proporţia celor care recomandă pozitiv sau negativ este diferită, în funcţie de categoria de produse din care face parte marca.”, declară Andrei Cânda, cercetător GfK România.

Informaţiile provin din studiul GfK Omnibus realizat în perioada aprilie-mai 2011 pe un eşantion de 1656 de persoane. Rezultatele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste.