Oamenii încă investesc în restaurante fără să urmeze regulile de bază …
Ieri am avut o întâlnire cu un client și am decis să mergem la un restaurant. M-a rugat să-l duc undeva unde aveau mâncare „din țara lui” și asta m-a pus pe gânduri. 80% din restaurantele din București nu-mi plac (din diverse motive) dar m-am gândit să urmez sfatul unui critic culinar care mie îmi place foarte mult, Michael Barclay! Scrie pentru Business Review și îmi place în mod special cum menționează toate „greșelile” internaționale comise în restaurantele din capitala României.
Chiar și Michael poate greși…
Prezentase acest restaurant acum câteva luni, numindu-l unul dintre cele mai bune, așa că am mers acolo, fiind sigur că era cea mai bună alegere (clientului meu nu i-a placut ideea de a merge la restaurantul meu preferat, așa că a trebuit să improvizez).
Experiența a fost un dezastru. Locație proastă, servicii groaznice, mâncare sub orice critică, ambianță deprimantă. Din fericire clientul s-a amuzat. Când s-a dus la baie și a apăsat pe butonul ventilatorului, s-a auzit un zgomot incredibil în întregul restaurant.
Cine știe? Poate asta era și ideea: patronul instalase un sistem pentru a anunța pe toată lumea de faptul că cineva s-a dus la toaletă…
Deci chiar și Michael poate greși. Cine poate știi ce s-a întâmplat între momentul în care a vizitat el acel loc și ziua în care m-am dus eu acolo…
Dar întrebarea rămâne: De ce atât de multe restaurante din București (sau România) sunt atât de proaste? De fapt cred că știu răspunsul. Este legat de toți acei proprietari de restaurante „super inteligenți” care cred că vor câștiga bani fără a oferi ceva în schimb.
13 sfaturi pentru antreprenorii „super inteligenți” care vor să piardă bani deschizând un restaurant
Datorită experienței acumulate în Grecia, am anumite cunoștințe despre restaurante și structura lor de buget. În plus, cred că știu câte ceva și despre imobiliarele din România. Așa că dacă crezi că ești cel mai bun, „cel mai tare” om de afaceri din lume și că vei surprinde cu magia ta, își voi da 13 sfaturi care te vor ajuta să ai succes mai repede:
1. Nu apela la serviciile unui expert pentru a alege proprietatea potrivită
De ce ar trebui să plătești un „expert” care spune că are expertiză în imobiliare? Tu știi mai bine ca el cu siguranță. În plus, nu vorbi cu oameni care au deschis restaurante înainte. Știi mai bine și ca ei.
2. Alege cea mai ieftină chirie
Există 2 teorii. Prima spune „nu cheltui foarte mult”. Așa că alege cea mai ieftină chirie posibilă. Clienții ar trebui să vină la tine, chiar dacă locația nu este foarte bună.
3. Alege cea mai mare chirie
A doua teorie este: „Plătește cea mai mare chirie, în cea mai scumpă zonă”. Nu-ți face griji, poți economisi bani la salarii, calitatea produselor și alte detalii mai puțin importante. În plus, cu o chirie mare, nu ai nevoie de un business plan; oamenii vor veni oricum (așa că poți economisi și de acolo).
4. Nu-ți bate capul cu locuri de parcare
Parcarea este problema clientului. Nu căuta soluții singur. În cel mai rău caz, îi poți lăsa să parcheze illegal. Dacă vor să vină la restaurantul tău, ar trebui să fie pregătiți să își rezolve singuri toate problemele.
5. Fă ce au facut și alții. De ce să gândești prea mult?
Știu, ești o persoană creativă. Dar, pe de altă parte, de ce să îți pierzi timpul gândind prea mult? Mai bine verifică cine face bani și fă exact ce a făcut el. Simplu și ușor.
6. Mergi la supermarkeet și cumpără toate produsele de acolo. De ce să cauți produse speciale?
Poți face ce fac majoritatea proprietarilor. Mergi la supermarket (sau la un cash and carry) și cumpără produsele de acolo. De ce să te chinui căutând produse speciale și încercând să satisfaci gusturi diferite?
7. Angajează oameni care acceptă salarii mici. Altceva nu contează.
Ok, va trebui să plătești un salariu mare pentru bucătar (poți oricând încerca să îl scazi ulterior). Dar nu face aceeași greșeală și cu restul angajaților. Angajează doar persoanele care acceptă salarii mici. Economisești bani și ei, oricum, vor munci din greu pentru acel salariu.
8. Pentru Dumnezeu … nu-ți pierde timpul cu training-uri!
Ești un om ocupat. Spune-le despre ce e vorba o dată și apoi lasă-i să improvizeze. Dacă nu fac ce trebuie, îi dai afară. De ce să îți pierzi timpul învățându-i ceva? Dacă vor să învețe, să plătească…
9. Decorează conform gusturilor tale. Dacă ție îți place, cu siguranță le va plăcea și clienților.
Ai gusturi, nu? De ce să angajezi un decorator? Poți să te gândești un pic, alegi o idee genială și apoi cumperi cele mai ieftine materiale posibile pentru a o implementa. Dacă am plăti pe toată lumea … am rămâne fără bani.
10. Scade calitatea produselor. Oamenii nu fac diferență de gust. Vor porții mari și prețuri mici.
Oferă porții mari la prețuri mici. De aceea ar trebui să scazi calitatea produselor dar nu-ți face probleme. Clienții vor să vadă farfuria plină și cam atât. (Bineînțeles că dacă poți oferi calitate scăzută la prețuri mari, și mai bine).
11. Pregătește un meniu cu 10-20 de pagini. Clientul trebuie să creadă că ai „de toate”
Știu, este imposibil să păstrezi produsele proaspete pentru zeci de rețete diferite. Dar cui îi pasă? Pregătește un meniu cu 10-20 de pagini pentru că asta vrea clientul să vadă. Dacă ceva nu este foarte proaspăt, îi poți spune bucătarului să gătească produsul mai mult.
12. Nu le da rest. Este dreptul tău să îl păstrezi drept bacșiș
De ce să le dai rest? Ar trebui să fie mulțumiți că le dai și bon (dacă le dai). Dacă vezi că insistă, întreabă-i în fața clientului sau prietenei dacă „îl poți păstra”? Se vor simți prost și vor spune „da”.
13. Nu trebuie să-ți pese de opinia clientului. Dacă nu se mai întoarce, va veni, cu siguranță, altcineva
Piața este plină de clienți. De ce să ne pierdem timpul cu toți? Nu ar trebui să ne pese dacă mai vin și a doua oară, asta e problema lor. Dar fi gata să-l servești pe următorul. E tot ce contează până la urmă. Am spus „servit”? Mă scuzați. Ar trebui să fi mereu gata să-i golești buzunarele următorului client.
(Credeți că exagerez?)