Prima parte. Abordarea inițială la telefon
Miercurea viitoare vom avea o nouă sesiune de întrebări și răspunsuri, ca la fiecare sfârșit de lună, în colaborare cu www.imobiliare.ro. Una dintre cele mai populare întrebări primite (atât pe site cât și pe email) este una foarte simplă: „Ce așteptări ar trebui să am de un broker imobiliar?”
Această întrebare, în general, ascunde alta: „Ce așteptări ar trebui să am de la un broker imobiliar, pentru ca acesta să-și justifice dreptul de a primi comision?”. Este o discuție lungă, dar astăzi aș vrea să începem cu drepturile voastre ca și consumatori*.
În acest mod, vom putea identifica obligațiile unui broker și să răspundem la întrebarea: „Ce a făcut pentru a merita comisionul primit?”
Mai jos veți găsi 10+1 aspecte pe care un broker trebuie să le respecte pe parcursul conversației. Astfel, ar trebui:
1. Să vă răspundă la telefon sau să vă sune înapoi
Dacă vreți o proprietate și sunați la 20 de numere de telefon, în 30% din cazuri nu vi se va răspunde. Din păcate, nici nu veți fi sunați înapoi. De ce? Pentru că unele persoane consideră că: „dacă vrea proprietatea cu adevărat, ar trebui să insiste”. Ignorați persoanele arogante.
2. Să vă vorbească într-un mod politicos
Dacă vi s-a răspuns la telefon, trebuie să fiți tratați cu respect. Nu trebuie să fiți nevoiți să suportați toanele agentului. Voi sunteți clienții și trebuie să fiți tratați ca atare. Dacă nu se poate, nu vă pierdeți timpul pentru că înseamnă că situația va fi la fel și pe viitor.
3. Să verifice dacă oferta este adevărată
Există multe persoane care, pur și simplu, mint în legătură cu o ofertă într-o încercare de a „pescui” un client. Apoi vor încerca să-i vândă altceva. De aceea agentul trebuie să știe dacă oferta este validă sau nu. Este în regulă dacă vă spune că se va interesa și vă sună după ce a verificat.
4. Să vă răspundă la întrebări
Nu vă poate da toate informațiile la telefon. Este un profesionist și merită să fie plătit pentru munca sa. Dar vă poate oferi informații de bază, astfel dovedind că știe proprietatea.
5. Să confirme că a vizitat proprietatea înainte
Mai mulți „șoferi de taxi”, care au impresia că sunt agenți imobiliari, sunt prea plictisiți pentru a vizita o proprietate înainte să vi-o prezinte. De aceea ar trebui să întrebați înainte pentru a afla dacă a văzut proprietatea respectivă.
6. Să vă explice 3 avantaje și 3 dezavantaje (în opinia sa) ale proprietății
Dacă știe proprietatea, ar trebui să vă poată spune 3 avantaje și 3 dezavantaje. Bineînțeles că această discuție nu poate fi purtată la telefon, ci într-o întâlnire la biroul său. Dar ar trebui, totuși, să întrebați și să așteptați răspunsul. S-ar putea să fiți surprinși …
7. Să înțeleagă ce înseamnă un avantaj și un dezavantaj
Voi nu sunteți experții. Dacă nu știe sau nu vrea să vă spună avantajele și dezavantajele, atunci ascunde ceva sau nu a văzut proprietatea. Sau, pur și simplu, nu vrea/nu poate să analizeze proprietatea înainte.
8. Să cunoască suprafețele, mp construiți și utili, și numărul de încăperi
Cum de obicei întrebările sunt legate de agenții care vând apartamente, vă pot spune că un broker ar trebui să cunoască suprafața reală a proprietății, plus suprafața construită și utilă. Dacă proprietarul nu i-a dat aceste date, cu documentele aferente, poate măcar să vă spună câte camere are și cât de spațioase sunt.
9. Să vorbească cu voi cât este necesar
Ați sunat pentru că sunteți interesați să aflați mai multe detalii despre proprietate. Ar trebui să vorbească cu voi până când totul a fost clarificat. Bineînțeles că nu poate sta la telefon … o oră, dar câteva minute nu ar trebui să fie o problemă. Este în regulă dacă promite să vă sune mai târziu în cazul în care este ocupat. Dar, dacă nu are nici 30 de secunde la dispoziție, nu ar trebui să vă pierdeți timpul nici voi.
10. Să vă descrie compania și activitățile acesteia
Mulți clienți nu sunt interesați de foarte multe detalii. Vor informații doar despre proprietate și nu li se pare important să afle informații legate de agent și compania sa. Sunt aceleași persoane care, apoi, se plâng pentru că și-au pierdut banii și pentru că „Statul nu i-a protejat împotriva unei companii neserioase”. Cel mai bine ar fi să cereți informații despre agent cât și despre compania sa și activitățile acesteia. Dacă nu poate face acest lucru, este un semn de întrebare, nu? **
10 + 1. Să vă propună o întâlnire la biroul său
Da, știu, „nu vă interesează biroul său, vreți să vedeți proprietatea”. Dar biroul unei persoane spune multe lucruri. Printre altele, vă poate dovedi dacă agentul este sincer sau nu. Dacă nu vă propune o întâlnire la biroul său, atunci, cel puțin, la o cafenea pentru a vorbi câteva momente înainte să mergeți să vedeți proprietatea. În caz contrar, nu vă puteți aștepta să vă trateze corespunzător. Excepțiile rare nu fac altceva decât să confirme regula.
Vineri, 4 noiembrie 2011:
„Ce așteptări ar trebui să am de la un broker imobiliar?”
Partea a doua: Pe parcursul întâlnirii
* Drepturile clientului se termină în momentul în care vrea să primească servicii fără a le plăti. Dacă nu este tratat corespunzător, nu ar trebui să se plângă, Dacă se comportă urât cu agentul, nu ar trebui să fie surprins dacă acesta ripostează.
** Bineînțeles că există și persoane care vor ca agentul să lucreze cu ei, independent de companie. În aceste cazuri, nimeni nu va lua atitudine dacă agentul fură. O companie își asumă responsabilități; un „țăran” pur și simplu fură și apoi își închide telefonul.