SFANTUL TEOFAN ZAVORATUL

Duminica 4 septembrie

[Mt. 28, 16-20; I Cor. 15, 1-11; Mt. 19, 16-26]

Evanghelia dupa Matei 28, 16 – 20:
16.Iar cei unsprezece ucenici au mers în Galileea, la muntele unde le poruncise lor Iisus.
17.Şi văzându-L, I s-au închinat, ei care se îndoiseră.
18.Şi apropiindu-Se Iisus, le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ.
19.Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,
20.Învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin.”

Epistola I catre corinteni 15, 1 – 11:

„1.Vă aduc aminte, fraţilor, Evanghelia pe care v-am binevestit-o, pe care aţi şi primit-o, întru care şi staţi,
2.Prin care şi sunteţi mântuiţi; cu ce cuvânt v-am binevestit-o – dacă o ţineţi cu tărie, afară numai dacă n-aţi crezut în zadar S
3.Căci v-am dat, întâi de toate, ceea ce şi eu am primit, că Hristos a murit pentru păcatele noastre după Scripturi;
4.Şi că a fost îngropat şi că a înviat a treia zi, după Scripturi;
5.Şi că S-a arătat lui Chefa, apoi celor doisprezece;

6.În urmă S-a arătat deodată la peste cinci sute de fraţi, dintre care cei mai mulţi trăiesc până astăzi, iar unii au şi adormit;
7.După aceea S-a arătat lui Iacov, apoi tuturor apostolilor;
8.Iar la urma tuturor, ca unui născut înainte de vreme, mi S-a arătat şi mie.
9.Căci eu sunt cel mai mic dintre apostoli, care nu sunt vrednic să mă numesc apostol, pentru că am prigonit Biserica lui Dumnezeu.
10.Dar prin harul lui Dumnezeu sunt ceea ce sunt; şi harul Lui care este în mine n-a fost în zadar, ci m-am ostenit mai mult decât ei toţi. Dar nu eu, ci harul lui Dumnezeu care este cu mine.

11.Deci ori eu, ori aceia, aşa propovăduim şi voi aşa aţi crezut.”

Evanghelia dupa Matei 19, 16 – 26:
16.
Şi, iată, venind un tânăr la El, I-a zis: Bunule Învăţător, ce bine să fac, ca să am viaţa veşnică?
17.
Iar El a zis: De ce-Mi zici bun? Nimeni nu este bun decât numai Unul Dumnezeu. Iar de vrei să intri în viaţă, păzeşte poruncile.
18.
El I-a zis: Care? Iar Iisus a zis: Să nu ucizi, să nu săvârşeşti adulter, să nu furi, să nu mărturiseşti strâmb;
19.
Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta şi să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.
20.
Zis-a lui tânărul: Toate acestea le-am păzit din copilăria mea. Ce-mi mai lipseşte?
21.
Iisus i-a zis: Dacă voieşti să fii desăvârşit, du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor şi vei avea comoară în cer; după aceea, vino şi urmează-Mi.
22.Ci, auzind cuvântul acesta, tânărul a plecat întristat, căci avea multe avuţii.
23.
Iar Iisus a zis ucenicilor Săi: Adevărat zic vouă că un bogat cu greu va intra în împărăţia cerurilor.
24.
Şi iarăşi zic vouă că mai lesne este să treacă cămila prin urechile acului, decât să intre un bogat în împărăţia lui Dumnezeu.
25.
Auzind, ucenicii s-au uimit foarte, zicând: Dar cine poate să se mântuiască?
26.
Dar Iisus, privind la ei, le-a zis: La oameni aceasta e cu neputinţă, la Dumnezeu însă toate sunt cu putinţă.”
„«Bogatul cu greu va intra întru Impărăţia Cerurilor.» Aici se are in vedere bogatul care vede in sine insusi multe mijloace si multe puteri de a-si spori bunastarea; insa indata ce omul avut isi taie orice impatimire de avutie, inabusa in sine orice nadejde in aceasta si inceteaza a mai vedea in ea reazemul sau de capetenie, devine in inima sa la fel ca cel ce nu are nimic; unuia ca acestuia ii este deschis drumul catre Imparatie. Atunci, bogatia nu impiedica, ci ajuta, fiindca ofera mijloacele de a face bine. Nu bogatia este daunatoare, ci nadajduirea in ea si impatimirea de ea. Acest gand poate fi generalizat dupa cum urmeaza: cine nadajduieste intr-un lucru si se impatimeste de el se imbogateste cu el. Cel ce nadajduieste numai la Dumnezeu si se lipeste de El cu toata inima, se imbogateste cu Dumnezeu; cel ce nadajduieste in altceva si se intoarce cu inima intr-acolo, departandu-se de Dumnezeu, se imbogateste cu acel lucru, iar nu cu Dumnezeu. De aici reiese ca cel ce nu e bogat in Dumnezeu nu are intrare in Imparatia Cerurilor. Este vorba aici despre rudenie, legaturi lumesti, desteptaciune, ranguri si asa mai departe.”