Zona 30 este “o sectiune,sau ansamblu de sectiuni de strazi care se constituie intr-o zona destinata tuturor tipurilor de utilizatori. In aceasta zona viteza vehiculelor este limitata la 30 km/h. Toate pistele pentru biciclisti au dublu sens[…]. Intrarile si iesirile din aceasta zona sunt anuntate printr-o semnalizare, iar ansamblul zonei este amenajat intr-o maniera coerenta cu limitarea de viteza aplicabila”. (sursa: “Décret n° 2008-754 du 30 juillet 2008 portant diverses dispositions de sécurité routière, Art. 1”, disponibil la http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do;jsessionid=A979B155D55F382A90353B1EF22E2A78.tpdjo04v_1?cidTexte=LEGITEXT000019275378&dateTexte=20100407 )
Zona 30 poate fi aplicata si pe o singura strada, dar orasele care au aplicat deja acest tip de amenajare tind sa il dezvolte pe tot cuprinsul unei zone (centrala, rezidentiala s.a.) Organizarea lor este reglementata, iar eficienta se bazeaza pe libertatea alegerii intre diferite modalitati de transport. Viteza maxima redusa a automobilelor garanteaza siguranta celor care aleg alte modalitati de deplasare, dar si ameliorarea calitatii locuirii, prin scaderea poluarii fonice, cresterea ponderii spatiilor verzi, accesibilitate crescuta.
Panouri de semnalizare a Zonei 30 in Franta
Panouri de semnalizare a Zonei 30 in Germania
Franta are, poate, cea mai lunga experienta a acestui tip de amenajare, de la inceputul anilor 1990,care s-a extins continuu, fiind aplicata acum si in Germania, Elvetia, Belgia, Spania. Orasul Barcelona dezvolta in acest moment un proiect de creare a zonelor 30 in 7 din cele 10 districte ale orasului, insumand aproximativ 215 km².
Surse:
http://w3.bcn.es/fitxers/home/30.070.pdf
http://www.flickr.com/photos/raremovieimages/2662067914/
http://fr.wikipedia.org/wiki/Panneau_de_signalisation_d%27une_zone_30_(France)
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempo-30-Zone