Bogota, sau cum sa faci reteaua stradala functionala

Mobilitatea este unul dintre elementele definitorii ale orasului contemporan, care este,de cele mai multe ori, generator de probleme in utilizarea orasului. Timpul indelungat de a ajunge dintr-un loc in altul al orasului a devenit de la sine inteles pentru toata lumea, si din acest motiv, nemultumirea populatiei este in continua crestere.

Din experienta altor orase, este evident faptul ca reteaua de circulatie nu poate functiona fara o retea de transport public bine organizata, si de oferirea posibilitatii folosirii mijloacelor de deplasare alternative. In acest sens, voi prezenta ,pe scurt, cazul orasului Bogota, care, cunoscand probleme generalizate de deplasare, si un grad crescut al poluarii, a decis sa restructureze sistemul de mobilitate.

Bogota este unul dintre orasele care a realizat schimbari majore in ceea ce priveste modalitatile de transport, printr-o corelare intre dezvoltarea eficienta si cea  ecologica. Bogota a inceput seria schimbarilor in domeniul circulatiei si transportului in anul 1990,mai intai prin implicarea locuitorilor in mod activ in viata orasului, apoi prin elaborareaunor programe destul de radicale, se poate spune, in ceea ce priveste mobilitatea.In cadrul orasului au fost dezvoltate doua operatiuni urbane de remodelare a mobilitatii. Este vorba, mai intai, de dezvoltarea rete-lelor de infrastructuri si servicii pentru biciclisti, care au fost concepute pentru a fi amplasate pe tot cuprinsul orasului; apoi trebuie numita dezvoltarea sistemului de transport public prin introducerea  autobuzelor de viteza mare. Aceste doua interventii duc la crearea unor poli intermodali, intre biciclete si autobuz; astfel, locuitorii pot merge cu bicicletele  pana la autobuz, care este dotat cu spatii de depozitare a bicicletelor, si care ii va duce pana la locul de munca/scoala.

Pistele pentru biciclete au fost concepute in retea, asa cum se vede in schema de mai jos, in functie de topografia orasului. Terenul este in general plat, dar cuprinde si unele denivelari pe directia est-vest. Pistele pentru biciclete sunt clasificate precum strazile: pistele principale fac legatura dintre centrele orasului, preluand fluxurile de pe circulatiile secundare. Pistele secundare fac legatura dintre cele principale si cele complementare, intre reteaua principal si zonele de locuit si de atractie. La randul lor, pistele complementare asigura continuitate retelei, si cuprind zone rezidentiale, de agrement si mari spatii verzi. Trebuie mentionat faptul ca aceasta retea nu este realizata in intregime, iar in realitate exista piste care nu se continua, situatie in care biciclistii sunt sfatuiti sa circule pe trotuar.

Una dintre dificultatile intampinate in realizarea pistelor pentru biciclete a fost indisciplina soferilor si desconsiderarea biciclistilor.Astfel, s-a optat pentru realizarea lor separat fata de carosabil, despartite de el printr-un spatiu care face parte din traseul pietonal. Pistele sunt realizate cu doua sensuri, pe o singura parte, clar marcate, dar exista si integrate in cadrul circulatiei carosabile. Indiferent de amplasare, spatiul dedicat pistelor este foarte generos.

Bogota 1

In imagini este evidenta tratarea diferentiata intre carosabil – pietonal -piste pentru biciclisti, iar imaginea rezultata este unitara, care  nu creeaza confuzii de la o zona la alta.

  Bogota 5    

O data pe saptamana, duminica, unele dintre cele mai importante artere de circulatie sunt inchise, pentru a face loc bicicletelor. La acest eveniment, foarte frecvent totusi, participa un numar foarte mare de oameni, care merg cu bicicletele, rolele, sau pe jos.Aceasta initiativa, de a reduce circulatia automobilelor, si a o dezvolta pe cea pe doua roti, a fost bine primita de catre majoritatea locuitorilor, in special de catre cei cu venituri mici si foarte mici.

Intr-un reportaj realizat pe tema zilei Ciclovia, este subliniat tocmai acest aspect – aici se aduna oameni de toate varstele, si de toate categoriile sociale. In plus, cei care nu au biciclete, pot inchiria, gratuit de la punctele speciale. Mai mult, se incearca sa se puna la punct si echipe de interventie, care sa actioneze in caz de necesitate, in orice fel de problema – aceasta asociatie este numita si “Bikewatch”.

De cand s-a realizat aceasta remodelare, s-a constatat o crestere a numarului de folosiri a bicicletei de cinci ori. Ceea ce la inceput parea greu de realizat, datorita indisciplinei soferilor, si refuzului de a renunta la masini, acum tot mai multi oameni fac drumurile zilnice cu bicicleta, reusind sa ajunga mult mai repede dintr-un loc in altul. Scaderea numarului de masini este datorat si unor masuri mai mult sau mai putin radicale, cum ar fi restrictia de circulatie doua zile pe  saptamana a masinilor cu anumite numere de inmatriculare.

Transmilenio este un sistem de autobuze de viteza mare,inaugurate in Bogota in anul 2000, si care acum functioneaza pe 8 linii. Aceste autobuze banda speciala pe fiecare sens, si un sistem de semnalare in cazul necesitatii de oprire la statie. Prin acest mijloc de transport, impreuna cu bicicleta,s-a scurtat considerabil timpul de deplasare de la o zona la alta, in unele cazuri de la cateva ore- la 45 de minute. In locurile de conexiune dintre pistele de biciclete importante si rutele de autobuz se formeaza puncte intermodale, de posibilitate a schimbarii mijlocului de transport. Optarea pentru acest tip de transport nu este cea maifericita, pentru ca nu este unul ecologic, fiind alimentat diesel. Totusi, se poate considera ca se compenseaza prin numarul mare de deplasari care nu se mai fac prin masinile personale sau mai multe autobuze, ci prin biciclete si aceasta retea de autobuze. Se observa, totusi, ca in pofida existentei unei deplasari mult mai rapide, exista inca multi locuitori care prefera sa se deplaseze cu masina personala. Dar restrangerea spatiului carosabil a avut totusi un rol important in scaderea numarului lor. 

Surse fotografii:

http://urbanplacesandspaces.blogspot.com/2008_04_01_archive.html
http://richmondva.wordpress.com/2007/06/08/more-on-richmond-transit-improvements/
http://urbanvelo.org/bogota-ride-report/
http://www.biciestepona.org/?p=101