• Stânga: Gara Centrală din Oslo (Oslo sentralstasjon)
Ceea ce azi e cunoscută drept clădirea veche a Gării Centrale datează din 1882 și a fost inițial Gara de Est din Oslo (Oslo Østbanestasjon, Oslo Ø), construită după multe frământări, dezbateri și proiecte. Întrucât capitala Norvegiei s-a dezvoltat, populația în creștere a făcut vechea Gară de Est neîncăpătoare. Majoritatea secolului 20 a fost dedicată discutării și redefinirii constante a unui proiect de extindere sau demolare + înlocuire a construcției. În cele din urmă, între 1979-1980, norvegienii au construit clădirea principală, mult mai mare, a actualei Gări Centrale. Gara veche a devenit mall, zonă de terase, restaurante și baruri și hotel. E restaurată cu atenție la cele mai mici detalii de feronerie sau tâmplărie, de exemplu și arată incredibil, o conversie de succes.
• Dreapta: Autogara Filaret din București
Ceea ce astăzi e o autogară prăfuită datează din 1869, prima gară construită în București. Gara Filaret a fost inaugurată odată cu prima linie de cale ferată din Principatele Unite, pe relația București – Giurgiu. Întrucât capitala României era în plină dezvoltare, în 1872 s-a deschis Gara Târgoviștei (din 1880, Gara de Nord). Gara Filaret a devenit secundară, practic Gara de Sud a capitalei și a funcționat așa până în 1960, când a fost dezafectată și transformată în autogară. Deși inițial trebuia amenajat un muzeu, s-a mers pe alternativa utilitară. Acum, clădirea primei gări a Bucureștiului, simbol al dezvoltării infrastructurii Vechiului Regat în timpul lui Carol I, se degradează, e renovată prost, iar spațiul din jurul ei te bagă-n depresie.
Careul străjuit de zidurile imobilului, de fapt hala unde intrau cele 3 linii de cale ferată cu peroanele adiacente, ar putea fi un food court super ok, extins în spațiile de la parter, iar etajul convertit lejer în hotel. Ar ajuta mult la ridicarea zonei, mai ales că vizavi e și clubul Expirat, în incinta unor clădiri ale fostelor Uzine Wolff (ulterior Steaua Roșie, azi Hesper). Dacă nu zonă de baruri, cafenele și restaurante, măcar Muzeul Transporturilor să se amenajeze la fosta Gară Filaret, orice ar ajuta la restaurarea după proiectul inițial și respectarea unui monument istoric esențial al Bucureștiului. Mie mi-ar plăcea un mix între cele două variante. Până atunci, avem de-a face cu încă o oportunitate pierdută voit de a profita economic, turistic și cultural de pe urma unui edificiu-simbol exploatat mult sub potențialul său, din anii ’60 încoace.