Spectacol produs de Teatru la Mustață și găzduit de Teatrul Național București ce va avea avanpremiera pe 4 noiembrie și premiera pe 25 noiembrie.
În “Matca”, am descoperit, o legătură unică între copilărie, credință și puritatea omului simplu, care are răspunsuri mai apropiaate de adevăr decât cei care, odată cu „maturizarea” și înregimentarea în sistem, se cred atotștiutori.
Într-o lume agonizantă, epuizată de conflicte, pandemii, mizerii cotidiene, care și-a pierdut direcția și nu își regăsește nucleul, scopul tuturor personajelor pe care le-am descoperit și inventat, inspirat de acest text, este sa protejeze „Matca”-„Viața”.
O poveste a nașterii și a vieții, echilibru, tradiție, continuitate; sfârșit și început, într-un cuvant: Matca. În acest spectacol, inspirat de scrierea vărului nostru, Marin Sorescu, înțelegem că niciodată nu suntem singuri, înțelegem că în noi toți sunt mai mulți, atât timp cât perpetuarea vieții, creația și procreația, este respectată, protejată, cultivată.
În spectacolul nostru, scopul principal al personajelor este să protejeze viața.
Toate aceste personaje izvorâte din „Matca” alcătuiesc un întreg: se susțin reciproc atunci când le este greu, luptă împreună pentru o respirație, pentru „gustul luminii, de dinainte de a ne naște”. – Marcel Țop, regizor
Promisiune după promisiune, căutare după căutare, viață după viață, totul se regăsește într-un cer universal, într-o mare infinită în care respirăm ca să trăim, ca să iubim, ca să evadăm, ca să ne salvăm de neuitarea „gustului luminii de dinaintea nașterii.”. „Matca” înseamnă, în primul rând, lupta pentru o respiraţie, singurul act omenesc care poate fi opus cataclismelor devastatoare şi pieirii definitive. Aceea care dă naştere şi perpetuează scânteia vieţii este femeia, protagonista acestei piese care deşi are nume, învinge, nu ca o persoană singularizată, ci ca anonimă, ca matrice (“matcă”) responsabilă de destin.
„Acum am o datorie față de viață și față de lume- sunt MAMĂ”. De aici până la jertfă drumul este scurt și neted. Irina moare, ca altcineva să respire mai departe.
Oamenii care nu mai zâmbesc, mor încetul cu încetul. Să încercăm să zâmbim, să zâmbim! …Oamenii e musai să se distreze, să nu-i ia jalea, să-și trăiască viața. Oamenii când nu mai zâmbesc, se ofilesc zi de zi, încetul cu încetul. Să încercăm să zâmbim, să zâmbim…! Ba chiar să râdem… Înțelegând că orice Sfarșit, e un Început!” – Marin Sorescu
Premiera absolută a operei magistrale „Matca” de Marin Sorescu a avut loc în Elveția, apoi la Teatrul Mic, cu o distribuție unică: Leopoldina Bălănuță, Vasile Nițulescu și Mitică Popescu în regia Dinu Cernescu.
La o distanță de 50 de ani, vă invităm să savurați această poveste, pusă în scenă, de data aceasta, de regizorul Marcel Țop, urmând să fiți contaminați de viața plină de culoare și umor a personajelor.
Distribuția: Meda Topîrceanu, Ichim Irina, Maria-Claudia Vasile, Emanuela Ciucan, Cristina Albișoru, George Popescu
Spectacol produs de Teatru la Mustață și găzduit de Teatrul Național București.
Marcel Țop este unul dintre cei mai imprevizibili regizori romani. Se reinventeaza la fiecare spectacol și crede ca un regizor care nu provoacă „nu mai are nimic de spus”. Pe regizor îl interesează să stârnească în oameni reacții sincere, puternice și să se provoace pe sine. „Marcel Țop este un regizor dispus să încerce orice gen și orice text, atâta timp cât simte că-l provoacă. Un om cu o poveste de viață ca un roman, un regizor care își dorește să-i stârnească reacții viscerale spectatorului…”- Monica Andronescu
A pus în scenă „Amadeus” la Opera Națională, cu creația memorabilă a lui Marius Bodochi, în rolul lui Salieri, „Cabinierul” la Teatrul Nottara, cu Alexandru Repan, tripticul „Trilogia Nordului”, la Teatrul din Baia Mare, „Elixir” la Teatrul de Comedie, cu Maia Morgenstern și Marius Bodochi, „Paracliserul” la Teatrul Dramaturgilor cu Claudiu Bleonț, dar și numeroase texte contemporane la Teatrul Act, Green Hours și în alte spații independente. De la „Natural Born Fuckers”, la „Deformații” și de la „G.O.D.” la „Dumnezeul de a doua zi”; „Năpasta” la Teatru la Mustață sau „Kasa poporului”, „Woyzeck Transilvania”, „Mistral”, „Hamlet” sau „Song of the dead brother” și spectacole realizate în Atena, unde urmează si studiile postuniversitare, Marcel Țop se remarcă prin versatilitatea sa, reușind să îi surprindă pe spectatori la fiecare nouă producție.
Meda Topîrceanu a absolvit UNATC, având licență și master în actorie, fiind îndrumată pe parcursul studiilor de profesorii Adrian Titieni și Mihai- Gruia Sandu. A construit o carieră diversificată, pe o perioadă de zece ani în lumea artistică a teatrului și filmului Românesc. A strălucit pe scenele celor mai prestigioase teatre din București, inclusiv la Teatrul Național, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul Bulandra, Teatrul de Comedie, etc. Experiența sa cinematografică include colaborări în producții românești și străine, atât în lungmetraje, cât și în seriale. De asemenea, aceasta are o experiență vastă și în domeniul televiziunii, fiind actriță și prezentatoare la PROtv timp de peste patru ani, iar în prezent o puteți vedea la Metropola TV.
Emanuela Ciucan este actriță licențiată la UNATC în 2002, pedagog teatral Formator -acreditat si recunoscut ANC si COR. Din 2012 este membră a Companiei de Teatru Passe Partout DP și colaboratoare a Teatrului Național București în spectacolele marca Dan Puric. Fiind activă în mediul independent joacă la Compania Teatru la Mustață, unde alături de Georgeta Marin Vîlcu a semnat scenariul și regia spectacolului “Cu ce, Doamne, să mă îmbrac?!”, după textele Anei Barton. De asemenea, s-a remarcat în spectacolul „Odiseea Marțiană”, fiind o co-producție SUA-România, în regia Dianei Angelson, cu premieră în Viena (2019) și cu turnee, până în prezent în: Los Angeles, Londra, Las Vegas, Pasadena-California. Personalitate pro-activă care generează idei și proiecte creative, mereu interesată de dezvoltarea personală a investit mulți ani în a deveni un artist complet și complex dobândind diferite abilități specifice actorului: pantomimă, step, expresivitate corporală, improvizație, genuri diverse de dans, decodificarea limbajului nonverbal și elemente subtile de metalimbaj, mânuirea sabiei în stil marțial Wush, tehnică vocală și canto, ș.a.
Cristina Albișoru este actriță și filolog. S-a născut la Craiova și tot acolo a urmat cursurile secției de Artele Spectacolului – actorie din cadrul Departamentului de Arte al Facultății de Litere de la Universitatea din Craiova obținând în 2018 Diploma de Licență, iar în 2021 pe cea de Master. De asemenea, în 2014 a absolvit Facultatea de Limbi Străine – Filologie Italiană-Engleză din cadrul Universității din București. După absolvirea facultății de actorie, a activat timp de doi ani la Teatrul Masca din București, unde s-a specializat în tehnica statuii vivante, a teatrului gestual și de mișcare. Ulterior s-a orientat către sectorul independent, iar în prezent o puteți vedea și în spectacole de commedia dell’arte.
Maria-Claudia Vasile a absolvit Licența și Masterul în Actorie și are peste un deceniu experiență în dans. Colaborează cu teatre de stat și teatre independente din București, dar joacă și în seriale tv, lungmetraje și scurtmetraje. A participat în cadrul festivalurilor internaționale, iar în prezent o puteți vedea jucând la Teatrul Dramaturgilor Români și la Teatrul Nottara.
Irina Ichim a absolvit cursurile de Master Artele Spectacolului- Actorie la Univ. Hyperion in 2023, în clasa Maiei Morgenstern, a lui Constantin Florescu si a lui Mihnea Săvuică.
Încă din 2019, a participat în diferite producții cinematografice, naționale și internaționale, emisiuni tv, seriale, obținând tot in acelasi an o nominalizare la Best Actress în cadrul Golden Festival Film (Italia) pentru scurtmetrajul “Întoarcerea” scris și regizat de Paul Sichigea.
În 2021 a participat la Festivalul Internațional de Teatru Malta (Polonia) în spectacolul Opening Otherness, regia Jasmine Reynoso, iar alături de echipa Generiq Vapeur performează în spectacolul lor stradal. În 2024 joacă in spectacolul Toxic, regia Florin Piersic Jr., în cadrul Underground Festival. Este o artistă aflată într-o continuă căutare, cu o bogată lume interioară, pasionată de poezie, pictură și muzică. Însetată de cunoaștere și acumularea de noi experiențe, se perfecționeaza constant și continuu fiind înscrisă la Quantum Momentum în jocul actorilor susținut de Razvan Oprea și Școala de Film Florin Șerban. În 2023 a participat în proiectul Eutopia Art în Grecia (Khavala) ca artist. S-a remarcat prin poeziile proprii dar și arta hand-made. A colectat materiale plastice utilizate pentru a crea diferite forme (păpuși, copaci, tablouri), prin versurile scrise în engleză trage un semnal de alarmă privind acțiunea nocivă a plasticului în natură.
George Popescu – Personalitate artistică complexă; arhitect, muzician și nu în ultimul rând actor. După douăzeci de ani de activitate profesională ca arhitect, desfașurați concomitent cu cincisprezece ani de muzică (Fondator și basist al trupei de heavy-metal R.U.S.T.), decide să pună pauză acestor preocupări pentru a adăuga mijloacelor sale de exprimare artistică și actoria. Absolvent al Facultății de Arte – Secția Actorie, a Universității Hyperion – București, absolvent al cursurilor de master, ale aceleași facultăți, la clasa Profesorului Dan Tudor, a abordat în primii ani de profesie roluri dintr-o foarte largă paletă interpretativă: de la teatrul antic: „Lysistrata” lui Aristofan, la dramaturgia contemporană a Yasminei Reza – „Zeul măcelului” și până la „Tanța și Costel” (spectacol la care a asigurat și direcția de scenă).
„Pentru mine, rolul „Moșul” din spectacolul „Matca”, regizat de către Marcel Țop, după piesa omonimă a lui Marin Sorescu, reprezintă cea mai mare provocare actoricească de până acum. Este un rol de compoziție în care mă voi prezenta în fața publicului cu un sfert de secol mai bătrân și mai înțelept decât sunt în realitate.”
Teatru la mustață este o companie de teatru independentă care prezintă spectacolele găzduite de Teatrul Național din București. Deși sunt pe piață de puțină vreme, au în repertoriu 16 producții. Își doresc să contribuie la revitalizarea și promovarea artei teatrale în comunitatea noastră, arătând frumosul dintre noi, reamintindu-ne astfel valorile esențiale ale vieții noastre.