Știți ce peisaj bucureștean central avem în această fotografie din 1978?

N-o să vă vină să credeți, dar privim peste Dâmbovița către amplasamentul din prezent al Parcului Izvor! Imaginea de la marginea fostului cartier Izvor surprinde un București în plină modernizare: realizarea primei magistrale a metroului din Capitală și toate intervențiile aferente, fascinant de urmărit pentru generațiile prezentului.

Strada era pavată cu aceeași piatră cubică din interbelic, iar pe Splaiul Independenței circula tramvaiul. Balustrada care mărginea râul era chiar cea originală, de la lucrările de canalizare de la finalul secolului al XIX-lea, când Dâmbovița a primit cursul actual de-a curmezișul orașului. Vedem, totuși, că bordurile se curbează ca și cum ar fi la intersecția cu o stradă. Până la jumătatea anilor ’70, aici a existat vechiul Pod Izvor, datând din perioada interbelică. Acesta a fost dărâmat odată cu debutul săpăturilor de suprafață, adiacente albiei râului, pentru prima magistrală de metrou (M1) – vizibile în poză și reconstruit abia în 1989-1990, după placarea cu beton a albiei.

Fundalul include clădiri impresionante din fostul cartier Izvor, toate dispărute. De la stânga la dreapta: un imobil de la început de secol XX care a adăpostit diverse instituții (se găsea chiar pe locul gurii de metrou Izvor dinspre Unirii) și Mănăstirea Mihai Vodă (de la 1594, ctitorie a lui Mihai Viteazul, aici complexul în formă finală, cu Palatul Arhivelor Statului adăugat între 1900-1916 și biserica refăcută în anii ’30), situată pe dealul Mihai Vodă. Între ea și următorul edificiu la dreapta, Școala Romanescu (Școala nr. 124), trecea strada Uranus. Cadrul acesta suprinde un microunivers bucureștean dispărut. Tot cartierul Izvor a fost demolat până în 1984 pentru a oferi Casei Poporului (azi Palatul Parlamentului) o esplanadă amplă spre râu.

foto: Cineclic

Radu Tutu