Turnul GRIRO de pe Calea Griviței, abandonat și în degradare

Turnul GRIRO de pe Calea Griviței, abandonat și în degradare

More on instagram.com/raidenbucharest

Turnul GRIRO e printre construcțiile postbelice remarcabile din zona Gării de Nord a Bucureștiului. Edificiul în stil modernist socialist din anii ’60 adăpostea birourile Întreprinderii de Utilaj Chimic „Grivița Roșie” și e azi abanonat, numai bun de demolat, ar zice unii. De ce să fie transformat în hotel, locuințe sociale, chiar spital, centru educațional, hub creativ etc.?

▶ BACKGROUND. În 1897 se înființează Atelierele CFR Grivița, unde se reparau locomotive cu aburi și se produceau vagoane de tren. După grevele din februarie 1933 (detalii aici –> bit.ly/3f81TJj, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Atelierele deja asigură reparații și piese de schimb nu doar pentru trenurile bucureștene, cu traseu prin oraș, ci pentru industria feroviară la nivel național. Cartierul Grivița se dezvoltă și se extinde în jurul patrimoniului Atelierelor. După instaurarea regimului comunist, CFR Grivița e redenumită Grivița Roșie, amintind de comuniștii care au luptat în 1933, un episod exploatat masiv de istoriografia și propaganda regimului. Întreprinderea de Utilaj Chimic „Grivița Roșie”, inițial parte a Atelierelor, se separă de acestea în 1961. Succesoarea ei poartă numele GRIRO din 1990 și e privatizată în 2004. Turnul e ridicat pe locul vechiului Atelier de CTC (Control Tehnic al Calității).

▶ PREZENT. În ultimul deceniu, turnul GRIRO a devenit din ce în ce mai neocupat și a fost inchis în cele din urmă. A început procesul de degradare: geamuri sparte, cărămidă aparentă căzută de pe fațadă etc. Doar parcarea dimprejurul clădirii mai e azi folosită. Desigur că dezinteresul general referitor la ce se întâmplă și ce se va întâmpla cu turnul contribuie la menținerea status quo-ului curent. Să sperăm că turnul GRIRO nu va avea soarta turnului IFMA, din vecinătate, demolat în 2020.

Liniile simple și funcționalismul modernismului socialist postbelic sunt neînțelese de generațiile actuale, obișnuite cu arhitectură excesivă și dictonul „more is more”. Patrimoniul Atelierelor CFR Grivița, înșirat de la Gara de Nord până la Podul Grant, alcătuit din clădiri diverse, unele extrem de interesante, e în mare parte în paragină în prezent, neîntreținut și neprofitabilizat. O fâșie ignorată, cuprinsă între șinele de tren și Calea Griviței.