Lumea plină de culoare a frumoasei Carmen

Opera Comică pentru Copii (OCC), prin regizorul Cristian Mihăilescu și echipa sa, a oferit în premieră, la finalul săptămânii trecute, un spectacol plin de culoare și simboluri: o adaptare a operei „Carmen” de Georges Bizet pentru copii! Acest demers nu a fost deloc ușor, după cum mărturisesc creatorii, care au fost nevoiți să intervină nu numai asupra subiectului, ci și asupra muzicii și interpretării tradiționale, pentru a transforma o tragedie într-un spectacol plin de energie și strălucire. „La Opera Comică pentru Copii vorbim despre o concentrare a muzicii și a subiectului. Așa cum procedăm de obicei, fără să știrbim nimic din frumusețea subiectului sau a muzicii, comprimăm lucrarea. De exemplu, dacă o arie are trei strofe, se cântă doar una singură, care este esențială. Am făcut recitativele vorbite, lucru care face ca timpul să se concentreze. Un aspect deosebit este probabil decorul, care este format aproape în exclusivitate din ecrane  cu leduri”, spune maestrul Cristian Mihăilescu.

Spectacolul de la Opera Comică pentru Copii poate fi socotit o premieră din toate punctele de vedere, chiar la nivel internațional, deoarece puține teatre muzicale din lume s-au încumetat să prezinte acest titlu publicului foarte tânăr. Adesea, teatrele de operă au ales să conceapă proiecte educaționale centrate pe lucrarea lui Bizet, nu un spectacol dedicat. Chiar anul acesta, Filarmonica din Salzburg a încercat o producție „Carmen” pentru copii, cu final fericit, în cadrul programului său de concerte pentru familie, dar fără mirajul și fascinația create de o scenă de operă. Dacă la Salzburg spectacolul e mai sec, realizat în regim de concert, la București, la Opera Comică pentru Copii participă aproape toți artiștii teatrului, cântăreți și dansatori deopotrivă, profesioniști și copii, alături de toți tehnicienii disponibili pentru a reda multitudinea de culori ale unui personaj devenit legendă: Carmen. În plus, nu fermecătoarea Carmen devine pivotul în jurul căruia se învârte spectacolul. Alături de ea, în egală măsură, surprindem prestanța de neegalat a toreadorului Escamillo, un adevărat superstar, dar și prezența comică a unor personaje, prieteni ai lui Carmen sau soldați din regimentul de gardă. O apariție specială sunt copiii, în ipostază de balerini, care respectă o coregrafie detaliată și care fac desigur deliciul publicului.

În ceea ce privește muzica, dirijorul Gheorghe Iliuță, cel care a asigurat conducerea muzicală a spectacolului precizează: „Tăieturile muzicale și cuplarea momentelor au fost gândite împreună cu maestrul Cristian Mihăilescu. Am ascultat, am lucrat, am discutat amândoi pentru a găsi o variantă fluidă și coerentă pentru ca o operă celebră să fie transpusă într-o variantă potrivită pentru copii. Aranjamentul orchestral, în schimb – inclusiv partea de band îi aparține lui Dragoș Stama, care a dat o tușă de noutate acestei capodopere lirice.” Așadar, fără a se interveni brutal în capodopera lui Georges Bizet, creatorii au ales să simplifice, dar și să actualizeze sound-ul, păstrând fragmentele celebre și adăugând un plus de ritm, în special pentru ansambluri, pentru ca întregul să fie asimilat mai ușor de către copii. 

Un articol scris de Iulia Toea-Mureșan

Unul dintre cele mai interesante aspecte ale acestui spectacol este coregrafia realizată de Ionuț Picincu. El nu s-a limitat, cum ne-am fi așteptat, la dansul spaniol pentru a reda starea de spirit a personajelor, ci a împrumutat mișcări din zone diverse, care să ilustreze și ceva din personalitatea acestora. În același timp, scenograful Vladimir Turturica, autorul decorurilor a completat fiecare moment cu imagini simbol proiectate pe ecranele cu led care umplu scena. De exemplu, la prima apariție a lui Carmen, în jurul spațiului de joc apar desenate buze și ochi care parcă împânzesc totul. Costumele create de Iolanda Mutu,  absolventă a Institutului Idep din Barcelona, specializarea „Design și Producție Vestimentară”, reflectă experiența ei din Spania. „Pentru gama de culori ne-am inspirat din apusurile și răsăriturile spaniole. Și maestrul Cristian Mihăilescu și eu am locuit în Barcelona, iar acest lucru a ajutat mult la alegerea culorilor. Am retrăit experiențele de acolo”, spune ea. 

Așadar culorile puternice ale costumelor, combinate cu cele ale proiecțiilor, toate într-o continuă schimbare rezonează cu acest caracter oscilant al personajelor, cu nestatornicia frumoasei Carmen, cu pasiunea măcinată de gelozie a lui Don Jose, cu fastul nemăsurat cu care e răsplătit toreadorul Escamillo, cu trufia cabotină a ofițerului Zuniga. La Opera Comică pentru Copii povestea a primit un final fericit: Don Jose și Carmen renunță unul la celălalt, ei nu sunt compatibili, fiind spirite diferite; Carmen se îndrăgostește de Escamillo, care-și împarte succesul cu ea. „Cred că micii noștri spectatori ar putea să îndrăgească spiritul liber, sinceritatea și bucuria de a trăi a Carmencitei”, spune Andreea Iftimescu, una dintre interpretele rolului titular. Și tocmai despre asta este vorba, scopul acestui proiect fiind acela de a oferi publicului tânăr frumusețea de necontestat a ariilor și ansamblurilor acestei opere, într-o formă atractivă, vie, cu ajutorul culorilor și al unor interpreți cu valențe multiple: de cântăreți, dansatori și actori în același timp. „Carmen și Toreadorul” reprezintă, din toate aceste puncte de vedere, o experiență teatrală memorabilă pentru publicul de toate vârstele.