Raționalizarea benzinei în presa vremii

de Ando și HM

  • Înjumătățirea cotei de carburant și a parcului auto al Statului.
  • Reducerea drastică a deplasările mașinilor de serviciu și în nici un caz în interes personal.
  • Înjumătățirea taxiurilor și creșterea prețului.
  • Scumpirea carburanților.
  • Scoaterea din uz a mașinilor care consumau mai mult de 11 litri de benzină la suta de kilometri.
  • Și, firește, instituirea celebrele duminici cu soț și fără soț: într-o duminică aveau voie să circule doar mașinile cu număr par, iar duminica cealaltă cu număr impar.

Încă nu se vorbea de nenorocitele de cote lunare de combustibil – pe scurt, benzina pe cartelă – pentru care oamenii ajungeau, în anii ’80, să stea la cozi kilometrice, cu zilele.

Sfîrșitul anilor ’70, într-adevăr, fusese cumplit – pe tot globul prețul țițeiului se-nzecise și s-au luat la măsuri de economisire doar că, treptat, țările și-au revenit și totul s-a-ntors la normal; societatea noastră șubredă nu și-a mai revenit însă pînă la Revoluție.

Ca să intre mai ușor hapurile amare din decretul publicat, presa centrală de acum 40 de ani ne arăta cît de greu e peste tot, pe mapamond:

  • în Grecia, circulație cu soț și fără soț.
  • în Danemarca, o zi fără circulație
  • în Spania și Japonia, restricții la iluminatul public și închiderea stațiilor de benzină la sfîrșit de săptămînă. Ultima măsură se lua și-n Brazilia.
  • în Belgia, interzicerea reclamelor luminoase (numaidecît urmau să dispară și cele din Țara noastră).
  • în Austria și Statele Unite, limitarea încălzirii în clădirile publice…

Estimp, omenirea se apuca să caute și alte surse de energie: solare, eoliene, atomice.