Pe muchie de… refugiu!

Eram pe Ştefan cel Mare, chiar în fața sediului Inspectoratului General al Poliției Române şi aşteptam tramvaiul 1. Mașinile erau oprite la semafor. Dintr-o dată, din spate, vine un vehicul, care arată intenția de a trece de pe banda întâi pe cea de-a doua. Şoferul pierde controlul asupra volanului şi intră tangential în refugiul de tramvai, răzând cu spoilerul din față marginea refugiului. Un puști de vreo douăzeci şi ceva de ani se dă jos de la volan, indignat de ceea ce s-a putut întâmpla, în timp ce el se „dădea” pe Facebook, „pe telefon” când şofa.

Norocul celor care așteptam tramvaiul în acel moment a fost că refugiul era unul dintre cele modernizate, larg, cu gardă înaltă şi cu gard de protecție, fixat la circa 20 de centimetri de margine.

Astfel de refugii găsesti şi pe alte bulevarde precum Calea Vitan, Buzeşti-Berzei, pe tot traseul tramvaiului 41 etc.

Problema este că, în București, mai există încă şi refugii nemodernizate, foarte înguste şi fără gard de protecție. Acestea sunt atât de înguste încât, atunci când tramvaiul este în statie şi unii călători coboară, în timp ce alții așteaptă pentru a urca, devin neîncăpătoare, iar unii dintre cei care tocmai au coborât ajung imediat direct pe carosabil, printre maşini. Mai mult, lipsa gardului de protecție te face să te simți într -un real pericol, atunci când pe lângă refugiu, foarte aproape de tine, trec maşini în viteză sau camioane, autobuze… Exemple foarte elocvente în acest sens sunt bulevardele Ion Mihalache şi Bucurestii Noi.

Bucureștiul are 524 de stații de tramvai, dintre care 427 sunt de tip refugiu. Dintre acestea, au fost modernizate 335, adică 78%.

Modernizarea refugiilor de tramvai se face de către Municipalitate, odată cu modernizarea liniilor respective, care se face odată cu modernizarea întregului sistem rutier al marilor artere pe care circulă tramvaiele.

Vestea proastă este aceea că modernizarea celor 92 de refugii rămase nu va avea loc anul acesta, din cauza presiunii puse pe bugetul Primăriei Capitalei de pierderea finanțării europene pentru mai multe investiții, precum Arcul de Triumf, ambulatoriul Spitalului Victor Gomoiu şi, mai ales, pasajul de la Piața Sudului.