scris de Ando
Fidel serialului nostru cu maşini care m-a adus pe acest blog, nu mă lepăd de microbul ăsta nici când sunt pe undeva ..“pe afară“.
Aşa se face că vacanţa, petrecută anul ăsta pe meleaguri franceze, mi-a adus în tolbă o interesantă recoltă de maşini vechi.
Să începem cu o captură TV: Citroën DS împlineşte anul ăsta 60 de ani de la lansare, ocazie neratată de unii din proprietarii superbelor limuzine de organiza o paradă de-a lungul Senei pariziene.
Şi totuşi, e clar că în materie de maşini, Citroën-ul 2CV = “deux-chevaux” a fost (şi este încă) un fel de icoană a automobiliştilor francezi.
Dacă la început a fost adorată de oamenii simpli pentru preţul său imbatabil (aproximativ 650 USD, ceea ce însemna cam jumătate din preţul broscuţei VW) ”umbrela pe patru roţi” cum a mai fost poreclită, a trecut cu brio peste timp şi peste mode – dovadă cele circa 5 milioane de exemplare fabricate în 42 de ani.
Ce pot să zic? Pot spune cu mâna pe inimă că, aproape nu a fost zi, în care să nu văd unul circulând fie prin oraşele vizitate, fie pe şosele.Unele frumos restaurate şi întreţinute, altele zăngănindu-şi tabla obosită de prea multă întrebuinţare.
In plus, am avut şi baftă pentru că, într-una din zile, am prins două autotrenuri încărcate cu 2CV-uri, toate funcţionale, aduse pentru realizarea unui clip publicitar!
Mergem mai departe, tot pe linia Citroën-urilor. Am avut ocazia să pozez un model Ami. Fabricat între 1961-1978, am văzut – la vremea lor- câteva exemplare şi prin Bucureşti.
Silueta sa (cel puţin) ciudată i-a făcut pe englezii de la Telegraph să-l plaseze în galeria celor mai urâte 10 maşini străine
Bine, frumuseţea nu-l dă afară din casă nici pe următorul Citroën: H Van. Când l-am văzut parcat într-o curte, mi-am adus aminte de filmele franţuzeşti ale anilor 50-60 în care politiştii în uniforme negre şi cu caraghioasa lor pelerină scurtă adunau bandiţii, scandalagii, beţivanii şi prostituatele şi îi expediau la comisariat cu astfel de dubiţe boccii.
Şi terminăm seria “Citroën” cu o utilitară de gabarit mic – Acadiane – care s-a fabricat timp de 10 ani (1977-1987).
Bun. A sosit momentul să ne “clătim” oleacă ochii cu silueta aerodinamică a unei Alpine A 110 – berlinette pe care am depistat-o în parcarea unui orăşel. Şi asta a fost o maşină vestită, mai ales pentru victoriile din rally-uri.
Tot bântuind diverse drumuri regionale, am dat de un atelier care se ocupa de dezmembrări, în special de modelele SIMCA.
Curtea atelierului era plină de “cadavre” şi, bineînţeles că nu puteam rata o aşa pleaşcă Diferite modele de Aronde…
Pe lângă ele, furgonete Renault 1000 kg – concurentele Citroënelor H:
… senzaționalul Renault Juvaquatre, sub formă de furgon:
… sau un Ford Vendome – SIMCA urma să cumpere fabrica Ford din Franța la puțin timp după apariția acestei mașini.
A fost un fel de… premoniţie. Nu de alta, dar acum un an şi ceva, tot eu miorlăiam pe aici după o SIMCA, model Ariane.
Ei bine, ruga mi-a fost ascultată şi peste numai câteva zile după întâlnirea cu atelierul de dezmembrări, în piaţeta orăşelului unde eram cazat, a poposit o… SIMCA Chambord veritabilă şi splendid întreţinută.
Dar marea mea părere de rău este ca într-o zi, aşteptând verdele semaforului la o intersecţie, am zărit o rudă a Daciei noastre, un Renault 12 Break (vă spun şi culoarea: verzui metalizat) şi pe care – fiind în mişcare – nu am avut timpul necesar s-o pozez. Asta e. La urma urmei, nu le poţi avea pe toate