Acciza suplimentară ne face frați cu nemții la prețul motorinei. La salarii, șase români egal un german

Acciza suplimentarăCa să nu ne mai plângem atâta că nu trăim și noi ca nemții, domnu’ Goe  de la Palatul Victoria și cu Gâgă de finanțe, ne vor arăta de la 1 aprilie cum e să trăiești ca nemții. Adică, cum e să plătești ca nemții, pentru că de la 1 aprilie motorina din România va fi mai scumpă decât cea din Germania, odată cu supraacciza de 7 eurocenți. Și, normal, ca să nu uităm unde suntem, salariul mediu net din România intră de vreo șase ori în cel din Germania, 352 euro/lună, la 2.083 euro/lună.

1,37 de euro va costa motorina după introducerea accizei suplimentare și va trage după el mai toate prețurile. Chiar dacă ministerul Agriculturii a anunțat că va subvenționa motorina pentru fermieri, ba și pe transportatori cu 4 eurocenți din șapte, după cum a anunțat recent Victor Ponta, dar asta nu va opri scumpirile ce vor apărea peste tot.

Benzina va depăși ușor 1,34 euro/litru, dar aici efectele sunt mai mici, probabil va scădea consumul și poate plimbăreții care umplu zilnic orașele vor alege să fie mai des pietoni sau utilizatori de mijloace de transport în comun, deși, și aici e albastră, în București cel puțin, geniile de la RATB și Primărie au găsit soluția pentru a diminua pierderile prin a reduce numărul de autobuze, tramvaie și troleibuze.

Salariul mediu net și prețul combustibililor

Salariul mediu net și prețul combustibililor după introducerea accizei de 7 eurocenți. Sursa: Eurostat, INS

Firește asta e mai ușor, mai ales în an electoral, în loc să limitezi gratuitățile pentru pensionari (sau să-i susții prin abonamente mai ieftine) și e și mai ușor decât să stopezi puhoiul de nesimțiți care cred că transportul în comun e gratuit. Duci prețurile combustibililor la niveluri occidentale pe venituri africane, dar îți e greu să preiei modelul din vest – accesul în autobuz pe o singură ușă cu card sau plată cash, fără excepție.

Revenind la scumpirea combustibililor – să ne aducem aminte că și acciza se calculează la un curs de 4,522 lei pentru un euro, neatins până acum de piață – nu pare a-și găsi deloc rostul într-o țară care a avut una dintre cele mai mari creșteri economice – raportate – din UE.

Explicația lansată de unii dintre reprezentanții puterii, cu utilizarea banilor la dezvoltarea infrastructurii nu ține, mai ales că ministrul Finanțelor a spus că riscăm să n-avem bani de pensii și salarii. Zău? Oare alegerile și finanțarea purtătorilor de vot județeni și regionali nu au nicio legătură?

În fine, supracciza vine odată cu scumpirea gazelor. Și aici guvernul s-a gândit să protejeze consumatorii industriali și așa sufocați de plata certificatelor verzi pentru energie, măcar pentru un timp, dar populația va plăti prețul întreg. E drept, s-au gândit bine, vine vara, la iarnă când s-or auzi înjurături, deja au trecut și europarlamentarele și prezidențialele.

Și, până la urmă, indiferent de manevrele electorale, aceste măsuri nu fac decât să ne tragă înapoi. Să majorezi taxele într-o perioadă în care ar trebui să le relaxezi, tocmai pentru a permite companiilor și populației să-și revină, măcar în parte, de pe urma tsunami-ului provocat de creșterea TVA din 2010 și a majorării impozitelor pentru a finanța statul e dovadă de ori de incompetență ori de reavoință, și-n ambele cazuri avem o problemă care trebuie tratată radical.

sursa-http://www.businesscover.ro/