7 maşini vechi – XXIV

Alte maşini, alte poveşti, alte poze…

În anii ‘60 Renault căuta să îi găsească Dauphine-ului un succesor. Aşa a apărut modelul 8, o maşină frumoasă şi colţuroasă; la noi e cunoscută ca Dacia 1100, fireşte. Am mai văzut astfel de dacii, dar mai e loc de încă una, nu? Pozele sînt de la Ando.

Îmi place cum se vede, odată-n plus, “R”-ul care indica, pe vremuri, România pe maşini. Cele mai frumoase Dacii 1100 erau, zic eu, acelea vişinii.

La cîţiva ani după ce a lansat modelul 8, Renault l-a mai bibilit niţel – l-a mai lungit un pic – şi aşa a apărut 10-le:

… semănau. Renault 10 era, prin anii ‘70, maşină mai “de doctor” decît banala Dacie 1100.

Mergem să vedem alt model englezesc, din acea perioadă în care industria lor nu prea-şi mai găsea locul; ceva care ar fi vrut să înlocuiască Mini-ul, dar nici nu prea spera s-o facă: un Austin Metro:

Metro s-a lansat la-nceputul anilor ‘80 şi s-a produs destul de multă vreme, pînă prin ‘97. Poza este de la Cristi, căruia eu şi cu Ando îi mulţumim odată-n plus!

Să mai vedem o maşină mică, foarte, foarte populară la noi… un Tico:

Daewoo a preluat acest model de la Suzuki – este un Alto din generaţia a treia, lansată în anii ‘90. Tico s-a produs şi la noi. Cine-a avut Tico, îl ţine minte cu mult drag; şi susţine că era mai bun decît Matizul…

Suzuki face Alto-uri şi azi; la a cîta generaţie o fi ajuns? – cred că pe la a şaptea.

Acum e vremea pentru o curiozitate. Ando a găsit maşina asta verzulie:

Deşi e micuţă şi n-ai crede, e o americană. Că doar n-au construit numai bărci, oamenii ăia. E un Dodge Dart ‘74:

… şi sigur-sigur e o raritate; cum o fi ajuns la noi?

Maşinile legendare nu trebuie să fie neapărat autoturisme; pot fi şi camioane, şi dube, nu? Am văzut deja, mai demult, un Ford Transit din seria a treia. Dar pînă la generaţia aceea, au mai fost (socotesc eu pe degete) încă două generaţii; iar prima chiar a fost o legendă!

… amîndouă pozele sînt de la Ando. Prima generaţie (stînga) s-a lansat în ‘65; a doua (dreapta), în ‘78- şi nu diferă prea mult în esenţă faţă de prima, după cum vedeţi. Doar botul era mai modern – şi motoarele, desigur.

Hai să vedem încă o untilitară; mai bine zis, o încercare de utilitară. Este ceea ce au înţeles ruşii din Fordul Transit de la sfîrşitul anilor ‘80. Maşina se cheamă GAZelle, s-a lansat prin ‘94, se fabrică şi azi, şi – cînd nu merge – stă.

Închei cu un Mitsubishi destul de elegant – un Galant:

în ‘87, cînd s-a lansat maşina de mai sus, modelul Galant era deja la a şasea generaţie; doar se fabrica din ‘69. Azi ne pregătim de generaţia a zecea, cred.