Rezultatul a 20 de ani de capitalism? Majoritatea populaţiei continuă să creadă miturile comuniste

 

Antreprenorii în RomâniaOriginala orânduire care s-a impus în România după 1989 şi reziduurile celor 45 de ani de comunism continuă să facă ravagii în mentalul colectiv când vine vorba iniţiativa privată, antreprenoriat, afaceri în general. E drept, că şi mulţi dintre aşa-zişii oameni de afaceri români au pus serios umărul la păstrarea imaginii construite de ideologii postcomunişti de după lovitura de stat de acum 22 de ani.

Aşa că ce i-ar împiedica pe mulţi dintre locuitorii României să trăiască cu convingerea că antreprenorii sunt nişte hoţi care nu muncesc deloc, tot ce au provine de pe spinarea angajaţilor şi că sunt doar nişte norocoşi. Nu contează în această imagine că dincolo de cei care chiar merită aceste categorisiri există o serie întreagă de oameni care şi-au pus capul la contribuţie, şi-au riscat banii şi viitorul şi acum – nu toţi, unii au ales momentul nepotrivit sau au avut ghinion – culeg roadele.

Antreprenoriatul în RomâniaO imagine a antreprenoriatului în România. Sursa : Comisia Europeană

56% din populaţie crede că în România doar cei care fură fac bani sau cel puţin aşa susţine un studiu al Comisiei Europene prezentat la lansarea programului Campioni în Business 2012 ce aparţine fondului de equity  Enterprise Investors, BCR şi Asociaţiei Triple Helix, sprijiniţi de PwC România.

 „În România comunistă iniţiativa privată era blamată şi chiar interzisă, iar propaganda îi înfiera constant pe „bişniţarii” locali şi pe „exploatatorii” occidentali. Din păcate efectele acestei îndoctrinări se simt încă: studiul nostru arată că şi azi 69% dintre români cred că antreprenorii sunt necinstiţi şi 60% cred că antreprenorii muncesc mai puţin decât angajaţii lor. Suntem aşadar datori să scoatem aceste modele la suprafaţă, pentru a schimba percepţii şi pentru a oferi inspiraţie unei noi generaţii”, spune Irina Anghel-Enescu, Preşedinte şi Fondator Triple Helix.

Evident, această atitudine nu e departe de poveştile cu „voi n-aţi mâncat salam cu soia” sau „noi nu ne vindem ţara”, dar  marele paradox e altul. Un alt studiu realizat pentru proiectul „Campioni în Business” în luna august 2012 arată că 70% dintre concetăţenii noştri sunt de acord că antreprenorii creează prosperitate, dar în acelaşi timp 65% dintre noi consideră că antreprenorii se îmbogăţesc pe spinarea angajaţilor, 57% cred că succesul în afaceri ţine de noroc, alţi 56% dintre aceştia cred că doar cei care fură fac bani.

Curat bulibăşeală, aşa-i? Ori studiile sunt făcute cu picioarele, ori suntem un popor care răspunde la întrebări aşa cum crede că-i va plăcea ăluia care întreabă, ori dracul ştie pe ce lume trăim şi cum gândim, pentru că noi sigur nu!

Iar înrăutăţirea situaţiei economice din 2008 încoaace nu a făcut decât să ajute la trezirea ideilor de acest tip, ca, de altfel, şi propaganda unor politicieni a căror inconştienţă e vecină cu imbecilitatea.

AntreprenoriatAntreprenorii sunt un fel de stăpâni de sclavi, cred unii. Sursa: CE

Şi pentru a schimba această mentalitate, dar şi pentru a susţine mediul economic – mai ales că Enterprise Investors ca şi BCR au nevoie de companii solide în care să investească (fiecare în felul său) în cadrul programului Campioni în Business vor fi premiaţi, pe baza datelor înregistrate la Registrul Comerţului, 20 dintre cei mai dinamici antreprenori locali.

Selectarea celor mai performanţi antreprenori români ai anului 2011 a pornit de la un eşantion de 4.000 de companii care, în decursul perioadei 2009-2011, au înregistrat profit operaţional şi o cifră de afaceri de peste trei milioane de euro. Companiile au fost filtrate pe baza creşterii constante a indicatorilor de performanţă economică, de solvabilitate şi lichiditate.

Astfel, după analizarea cifrei de afaceri, a profitului net şi EBITDA, a rentabilităţii comerciale, a ratei solvabilităţii generale şi lichidităţii curentă, precum şi evoluţia acestor indicatori pe o durată de trei ani, s-au identificat un număr de 200 de companii. Diferenţierea dintre cele 200 s-a făcut ţinând cont şi de indicatori calitativi, precum politica de mediu şi CSR, inovaţie, notorietatea brandului şi de evoluţia generală a industriei în care acestea îşi desfăşoară activitatea.

Lista de câştigători aici.

sursa-http://www.businesscover.ro/10-10-2012-rezultatul-a-20-de-ani-de-capitalism-majoritatea-populatiei-continua-sa-creada-miturile-comuniste/