Călătoria noastră pe șoseaua Fundeni continuă. Ea va fi reluată din dreptul stației de autobuze despre care am pomenit, imediat după strada Spicului. Dintre numeroasele fotografii le-am reținut pe cele mai sugestive.
Pe stânga se găsește strada Ghirlandei, pe colțul căreia este un magazin de piese auto:
Pe latura opusă am surprins imaginea unei case cu etaj vopsită în lila, având la parter un magazin mixt:
Revenind pe stânga, avem ocazia să constatăm acel constrast de care am vorbit, între o casă veche, dărăpănată, și un imobil de birouri nou, modern, cu mai multe etaje, placat cu sticlă:
Trecând din nou pe dreapta, în apropierea podului există o intersecție cu strada Doinei. În stânga imaginii remarcăm farmacia Fundeni, iar pe colț (la nr. 180) avem un imobil nou, sediul firmei Horeequip SRL, care activează în domeniul utilajelor profesionale pentru hoteluri, restaurante, catering și fast-food:
De la înălțimea podului peste calea ferată Obor – Pantelimon putem admira o panoramă frumoasă către nord-est. Din acest punct, șoseaua Fundeni revine în sectorul 2 al Capitalei. Înainte de 2005, de sub pod pornea Drumul Iza, în lungime de 200 de metri. Acum el se continuă cu strada Dragonul Roșu, care ajunge până la complexul comercial:
Aproape de capătul podului (construit în anii ”80) se află o biserică din lemn numită Sfinții Trei Ierarhi, ridicată între anii 2001-2003 pe terenul școlii postliceale sanitare, de către o echipă de constructori maramureșeni:
Dincolo de biserică se găsește Institutul Oncologic București, inaugurat în februarie 1989. Mai înainte, el funcționase din 1954 ca o simplă secție a spitalului Fundeni:
Pe partea opusă există un bloc cu 6 etaje, construit în anul 2010, la colțul cu Aleea Capidava:
Trebuie menționat faptul că mini-cartierul apărut vis-a-vis de institut a fost ridicat pe un teren scos de sub apele lacului Fundeni, în urma asanărilor efectuate în perioada 1980-85. Vechile străzi au fost demolate (printre acestea se numărau str. Bastionului, paralelă cu șoseaua și str. Cetății, aflată între lac și linia ferată). Noile străzi au primit nume de așezări romane.
Iată, de pildă, o fotografie din această zonă, făcută în dreptul stației de la Institutul Oncologic (pe aici circulă încă 2 linii de autobuze, respectiv 155 și 182, care întorc sub pod). Dincolo de cele două clădiri începe Aleea Dinogetia:
Ultima stradă din vechiul cartier care a scăpat se numește Căpreni. La colțul ei există un magazin care vinde țiglă metalică (dar a doua zi de Paște, acesta era închis):
Puțin mai departe se află o altă stradă care a supraviețuit, numită Ițcani, având pe colț scheletul unei clădiri abandonate, care acum este de vânzare:
Iar dincolo de ea, la nr. 185, pe colțul cu strada Peisajului, se găsește restaurantul Mărgineni. El funcționează într-o clădire nouă, dotată cu sisteme de ventilație și mobilier modern, având ca specialitate a casei – ciorba de burtă. Este construit pe 3 niveluri și prevăzut cu 2 terase:
Vis-a-vis, pe latura dreaptă, există o stradă numită Clopotului, având pe colț un magazin intitulat ”Centrul hidraulic” (aici se vând garnituri, simeringuri, furtunuri, adezivi și alte componente). Undeva mai în spate este un centru de colectare a deșeurilor:
În continuare, ajungem la intersecția cu strada Balotului, care are o porțiune în rampă, existând o diferență de nivel față de celălalt capăt dinspre strada Sportului:
Următoarea stradă se numește Câmpul de Narcise. Casa de pe colț, modestă, cu un singur nivel, contrastează cu blocul nou construit în vecinătate. Aici există și un semafor care reglementează traficul, pentru a permite ieșirea autovehiculelor de pe artera laterală:
La mică distanță se află un părculeț numit Motodrom (înainte se chema Pacrul Fundeni), frumos amenajat, unde se desfășoară concursuri de șah și de table:
Dincolo de parc se găsește o intrare numită Roinița, având în stânga un salon de înfrumusețare, iar în dreapta un imobil nou cu 3 etaje, la parterul căruia se găsesc un cazino, o casă de amanet și un magazin de piese auto:
Ultima imagine e de la intersecția cu șoseaua Colentina, unde a fost amenajat un scuar de vegetație. În octombrie 2007 aici a fost adus un avion de tip Antonov, cu rol decorativ, mutat din intersecția de la Doamna Ghica:
Cu aceasta a luat sfârșit excursia noastră inopinată. Am avut ocazia să vedem o lume a contrastelor, a sărăciei dar și a opulenței. O mare metropolă europeană s-a întâlnit aici cu un mic sat de oameni necăjiți, dar gospodari, care trăiesc parcă în altă epocă. Afacerile lor mărunte se desfășoară în umbra coloșilor din vecinătate.
Se spune că lacul Fundeni ar fi înghițit molozul rezultat în urma dezastrului din 4 martie 1977. Iar ca urmare, întreaga zonă ar fi devenit atunci un fel de ”vale a plângerii”. Azi, totul a fost dat uitării; pe mal au răsărit mulțime de căsuțe pitorești și elegante. La orizont se văd contururile marilor complexe imobiliare. Un vânticel de primăvară adie blând peste apele albastre.