Dacia noastră, berlina noastră, merită un episod special – numai şi numai al ei. Draga de ea!
Am fabricat-o de prin 68-69 pînă în 2004; să ne fie de bine!
Şi Dacia 1300 i-am dat numele.
După 10 ani de producţie, am numit-o Dacia 1310 – i-am pus faruri duble în faţă, stopuri mai mari în spate, şi de la an la an am făcut-o tot mai urîtă, încărcînd-o cu o mască neagră hidoasă şi fel de fel de eleroane nefolositoare. Ba chiar, în mîndria noastră, am cioplit un model sport:
… te chinuiai îngrozitor să intri în spate; bine, am auzit şi că la Porsche e la fel. Băgaţi de seamă însă cum, spre mîndria industriei noastre planificate, am adaptat caroseria în aşa fel încît să putem folosi parbrizul şi ca lunetă. Beton. Pozele – de la Ando.
Dacia a construit şi breakul – o maşină care suporta multe:
… n-avem nici un merit la conceperea breakului – e fix aşa cum l-au creat francezii.
Prin 86-87 am construit gloriosul Ceneu – pozat de Ando:
… la care ne-am uitat o vreme cu gura căscată; era urît şi un hibrid prost între berlină şi break; dar trebuia să ne lăudăm şi noi cu ceva. Dacia CN (de la concepţie nouă? caroserie nouă?) se numea 1320. Avea un bord mai elegant, şi la vremea aia era mare laudă să-ţi pui bord de ceneu.
După Revoluţie ceneul 1 a devenit ceneu 2; s-a numit Dacia 1325 şi Liberta totodată:
… arăta mai de Doamne-ajută, dar tot nu a avut succes. Aşa că Dacia a construit mai departe berline şi fel de fel de papuci. Papucul este – ştiţi – camioneta produsă de Dacia; îi spune aşa pentru că aşa şi arată din profil. Au fost papuci cu două uşi, cu patru uşi; ba chiar un break a fost adaptat în… în ceva:
Papucul a fost construit între 1975 şi 2006; din seria de la început – arăta mai altfel – nu au mai rămas azi maşini.
Berlina a trăit mult şi a murit greu. Se cumpăra; nu avea rost să n-o fabrici, nu? Chiar dacă Dacia încerca şi alte experimente: în 1995 a scos minunăţia de maşină numită Nova:
… dacă ar fi fost construită ca lumea, n-ar fi fost rea; dar finisajele erau de lux; sînt topicuri întregi pe tema “plouă în maşină” pe forumuri. Nova a devenit SuperNova după ce Renault şi-a pus motorul şi cutia de viteze pe maşină – şi a început să meargă ca şi cum ar fi maşină adevărată; după un soi de face-lift a ajuns Solenza.
În 2004, după cum spuneam, berlina a murit; dar se năştea o legendă nouă – Loganul.
Mulţumiri, Ando!