Am ajuns astazi la ultimul episod din cadrul proiectului comun impreuna cu HM de pe Simply Bucharest si Adrian de la Analiza istorico-arhitecturala. Dupa cum poate ati aflat cei doi au facut cate o propunere pentru rezolvarea problemelor de transport in Drumul Taberei. A urmat apoi articolul meu, in care am detaliat prima propunere a lui Hungry Mole, solutia sa fiind in directa legatura cu planurile de extindere a metroului. Asa cum era si normal a venit randul sa detaliez si propunerea lui Adrian, METROU de DRUMUL TABEREI.
Adrian vrea in esenta un metrou in Drumul Taberei, dar un „metrou suspendat”.
Suspendarea sa are mai multe avantaje:
1. Asigura detasarea totala de traficul rutier de la sol
2. Asigura posibilitatea creerii unor statii in care accesul este controlat deci contorizat si taxat ca la orice statie de metrou obisnuita
3. Poate oferi posibilitatea ca rularea sa se faca nu pe sine metalice clasice pentru tramvai ci pe roti cu pneuri (metroul din Paris are asa ceva) sau, in varianta mai sofisticata, pe perna magnetica – ambele variante reducand vibratiile si zgomotul
4. Ofera pretextul unor traversari pietonale mai complexe in intersectiile dificile.„
Cele doua imagini ne prezinta intersectia la sfarsitul anilor 70. Imaginile sunt preluate de pe Orasul lui Bucur (multumiri anticipate lui Vlahul).
Sa vedem insa cum mi-am inchipuit schimbarea acestei intersectii, accentul fiind pus pe rezolvarea transportului public, prin detalierea unei solutii de „metrou suspendat”, asa cum si-a dorit Adrian.
Propunerea mea vizeaza amplasarea unei statii monorail, statie suspendata peste intersectie. Din aceasta statie se comunica direct cu cele patru statii de transport in comun, aflate la sol. Spatiul verde central este redus ca dimensiune si va fi amplasat sub linia monorail. Am propus doua benzi de circulatie pe sens si inca o banda speciala pe fiecare sens, exclusiv pentru transportul public, autobuz si troleibuz. Prin aceasta solutie se maresc trotuarele, care au spatiu suficient pentru amenajarea unor piste pentru biciclisti. Aceastea ar putea fi dimensionate cum este normal, despartite de traficul pietonal si carosabil, si nu doar ca linii desenate pe trotuar.
(vedere catre Complexul Favorit in fundal dreapta)
(vedere dinspre strada Sibiu)
(vedere dinspre Complexul Favorit)
(vedere catre Complexul Favorit in stanga)
(vedere catre Complexul Favorit in fundal)
Statia de transport public de la Complexul Favorit ar trebui sa functioneze unitar, facand legatura rapid intre tipurile de transport care circula atat pe bulevardul Drumul Taberei cat si pe strada Sibiu. Accesul catre platforma suspendata se face prin cele patru „tuburi” care sunt amplasate in relatie cu statiile de la sol.
(poza suport de pe Google Maps Street View)
(poza suport de pe Google Maps Street View)
(poza suport de pe Google Maps Street View)
(poza suport de pe Google Maps Street View)
(poza suport de pe Google Maps Street View)
(poza suport de pe Google Maps Street View)
(poza suport de pe Google Maps Street View)
Probabil ca in acest moment o astfel de solutie nu mai este posibila, avand in vedere ca autoritatile se lauda cu faptul ca vor incepe in cel mai scurt timp lucrarile la magistrala de metrou. Ramane de vazut cand le vor termina. Dar asta nu inseamna ca nu putem lua in calcul o astfel de rezolvare pentru alte zone ale orasului. Si asa cum a spus si Adrian, iata ca pot exista solutii de dezvoltare a unor sisteme de transport fara a te incurca in birocratie si discutii despre cui apartine nu stiu care regie. In principiu primaria poate foarte bine sa vina cu solutii alternative pentru trasportul public chiar daca Metrorex-ul este inca administrat de guvern.
Articol publicat pe blogul Idei Urbane