Este un fapt binecunoscut ca, la zoom maxim, planurile tind sa se comprime intr-unul singur, iar distantele reale dispar in favoarea unei contopiri a tuturor elementelor fotografiei. Aplicand acest principiu in cazul orasului Bucuresti, am incercat un experiment. Rezultatul, in pozele urmatoare: –>
Cea mai cunoscuta constructie bucuresteana (in afara de Casa Poporului), Ateneul, privit dinspre intersectia strazii Stirbei-Voda cu strada Luterana. Cladirea pare ca se scufunda. Amuzant mi se pare insa sirul dublu de felinare. Cele vechi, nefunctionale, dateaza din anii ’60 si nu au mai fost luate cand au fost instalate cele noi.
Calea Mosilor – tronsonul nedistrus de Ceausescu – si diversitatea arhitecturala specifica. Cladirea moderna lucioasa este Bursa de Valori Bucuresti, din bulevardul Carol I.
Podul Izvor, cu cladirea Vamei Postei, mai mare ca de obicei, pe fundal. Din acest unghi, raul Dambovita parca pare putin mai perceptibil.
Mergand spre bd. Libertatii pe Calea 13 Septembrie. Dealul Patriarhiei, dominat de cupola Adunarii Deputatilor (Palatul Patriarhiei), pare mai inalt decat este in realitate.
Bulevardul Eroilor mergand spre Universitatea Nationala de Aparare „Carol I”. Cladirea se ocoleste prin str. Dr. Bagdasar (dr.), directia Panduri si str. Prof. Dr. Rainer (st.), directia Splai.
Perspectiva compozita reprezentand Calea Grivitei. Pe fundal, masiva silueta a Palatului CFR (Ministerul Transporturilor). Gara de Nord cu peroanele aferente intra de asemenea in cadru, la fel si stalpii viitorului Pasaj Basarab.
De la departare, imobilul Prager – Compania Agricola pare imens. Calea Victoriei, inspre Palatul Casei de Depuneri (CEC).
Un mausoleu intr-o „farfurie”. Aceasta este impresia lasata de perspectiva dinspre Piata 11 Iunie catre Parcul Carol I. Protagonistii: Fantana Zodiac si Mausoleul Comunist.
Vedere din bd. Gheorghe Duca. Sirul de blocuri este spart de imensul Tower Center International, din bd. Ion Mihalache (fost 1 Mai).
In final, o vedere care sintetizeaza cel mai bine conceptul de comprimare a planurilor: bulevardul Dacia spre Piata Romana. Se distinge celebra bila a ASE-ului. Mai de efect este, insa, forma zvelta art-deco a turnului ASE dinspre str. Gral. Cihoschi.
Ca o concluzie, diversitatea stilurilor in care s-a construit si se contruieste in Capitala iese mult mai bine la iveala intr-un astfel de experiment. Incoerenta si eclectismul sunt, pe alocuri, fermecatoare. In alte parti, cablurile multe si dese ingrozesc si mai mult, prezenta lor fiind mult mai pregnanta.