Basarab: tramvaiele

Aş îndrăzni să cred că peste vreo lună se va circula, în sfârşit, pe Pasajul Basarab. E cazul să ne gîndim cum se va îmbunătăţi transportul cu tramvaiul? Cred că da.

În Bucureşti este un deficit foarte mare de tramvaie; de aceea nu e posibil, odată cu inaugurarea Basarabului, să fie reînfiinţate toate liniile vechi şi – în plus – să fie create noi trasee. Şi nu doar că nu e posibil, dar nici nu e o strategie bună. Necesităţile de transport actuale cer schimbări de trasee şi crearea de alte legături între cartiere…

Şi mai e ceva: linia de tramvai care vor trece pe Basarab va fi, în mare parte, de viteză, separată cît de cît de trafic şi de lung parcurs; de aceea nu cred că pe acest traseu ar trebui să circule mai mult de două linii diferite de tramvai. Traversarea intersecţiilor este greoaie şi e nevoie să fie cît mai puţine tramvaie pe traseu – tramvaie care să meargă fluent, nu să stea la stopuri unul în spatele celuilalt.

Deci, care ar fi cele mai bune idei pentru traseele de tramvai care au de-a face cu Basarabul?

Pe pasaj

Pe deasupra văd o linie: 34, care să meargă în Militari pe vechiul traseu al lui 35, care nu s-ar mai înfiinţa.

La sol

două linii sînt cu adevărat necesare: 44 şi 8, care să unească cartierele Giuleşti, respectiv Ferentari-Rahova, de Gara Basarab.

Trebuie să renunţăm la anumite trasee şi să păstrăm altele

În condiţiile actuale, de pildă, e mai importantă legătura directă dintre zonele Giurgiului şi Militari (25) decît dintre Giurgiului şi Basarab (12) , aşa căreînfiinţarea liniei 12 nu e o prioritateLiniile 12 şi 25 nu pot circula în paralel din două motive: nu sînt tramvaie suficiente şi segmentul de traseu din zona Răzoare – Ho Şi Min va fi mult prea încărcat!

Trebuie să facem legături noi

Tramvaiul 8 care să meargă direct la Basarab, în loc de Militari este o idee foarte bună. Iar tramvaiul 27pentru care se fac atîtea presiuni, trebuie să ajungă în Ghencea!

Oraşul se schimbă

Va deveni zona Basarab mai importantă decît Gara de Nord? Aşa e planul. E Bucureştiul gata să se schimbe? Nu ştiu. Sînt gările gata să se schimbe? Clar – nu.

Implicarea oamenilor

Am mai spus-o; merită încercat: presiuni, bătut autorităţile la cap, campanii de conştientizare – chestiile astea deja se petrec; dacă vă pasă, vă puteţi implica şi voi. Pe forumul Metrou Uşor se discută despre o petiţie – şi tot acolo veţi citi şi despre alte propuneri pentru liniile de tramvai – şi mai ales calcule şi motive care dovedesc viabiliatea acestor propuneri.