Sensuri unice

… si despre la ce sint bune: in principiu ajuta la o mai buna circulatie pe strazile inguste; poti parca pe ambele parti ale strazii linistit si, mai ales, mergi fara sa fii nevoit sa negociezi prioritatea cu cel ce vine din sens opus. Care-ar fi conditia minima ca sa ai niste sensuri unice care functioneaza? Sa ai cel putin doua strazi paralele si apropiate, care sa devina o pereche; cum ar fi Eminescu cu Dacia ori Stirbei-Voda cu M. Vulcanescu. In Bucuresti, de 15 ani incoace, o multime de strazi mari au capatat sens unic: Kiseleff, Kogalniceanu, M. Vulcanescu, Stirbei-Voda… si se pare ca treaba asta a folosit. Primariile de sector au inceput sa proiecteze sensuri unice in mai multe zone: Unu-Mai/Grivita, Baneasa/Nordului/Ficusului, Vatra Luminoasa. Am auzit de un proiect pentru a face perechea de strazi Alunisului/Stoian Militaru cu sens unic. In Bucuresti nu s-au schimbat in ultimii ani prea multe in ceea ce priveste prioritatile si schimbarea de sensuri pe strazile care deja au sens unic (poate doar strazile dintre Panduri si Academia Militara, unde s-a schimbat sensul pe Dr. Ghiulamila si pe perechea ei urmatoare).

Sensurile unice, alaturi de stradute, te ajuta sa scapi de multe zone aglomerate. Nu toate sint chiar de folos (de pilda, interdictia de pe Pasteur, intre Staicovici si Dr. Lister n-are nici un rost); si mai avem strazi care chiar ar trebui sa aiba sens unic (cum ar fi Aurel Vlaicu).

In fine! Dar nu toate sensurile unice sint chiar unice. Unele nu se respecta, altele se ignora, si altele se incalca pur si simplu tacit… sa vedem citeva exemple. Strada Thomas Masaryk are sens unic, insa se intersecteaza ci strada I.L. Caragiale pe o distanta de vreo 30 de metri – distanta pe care se circula in ambele sensuri. Strada Ipatescu nu are sens unic chiar de la intrarea din Calea Mosilor, ci de-abia dupa 20 de metri incepe interdictia; suficient ca sa poti coti pe dupa un bloc si sa mergi pe niste alei ca sa iesi in Olari, ca in poza de mai jos, ce ilustreaza un traseu grozav de ocolire a zonei Foisorului de Foc: (click pentru a vedea harta marita intr-o fereastra noua)

Strada Olari, ca o ciudatenie, nu poate fi strabatuta de la un capat la altul deoarece de la intersctia cu Ferdinand are sens unic atit inspre Mosilor cit si inspre intersectia cu Traian! Fireste, fiindca tot vorbeam de sensuri unice care nu se respecta, partea de drum intre Ferdinand si Traian e folosita mai ales pe contrasens.

Un alt caz mai deosebit e acela al stradutelor pe care se afla sectii de politie unde uneori ori accesul e interzis de la ambele capete; fireste ca si asta se incalca (e cazul strazii C. Miclescu, intre Fabrica de Chibrituri si D. Teodoru, sau al strazii G-ral Taranu).

Pina la urma, sa mergi pe drumul drept si scurt nu inseamna ca ajungi si repede; iata mai jos cum cineva, care nu vrea sa stea blocat in traficul de pe Bd. Dacia, poate merge fara semafoare si cozi:

(click pentru a vedea harta marita intr-o fereastra noua; hartile sunt luate de pe Google Maps)