Serialul „Ieri si azi” continua cu o zona vitregita a Capitalei: Piata Chirigiu. Odata un nod de trafic important, acest spatiu traversat, printre altele, de Calea Rahovei a ajuns intr-o stare deplorabila in ultimii ani. O privire inapoi in timp de arata insa ca situatia era cu totul alta prin anii ’70, de exemplu.
Propun trei comparatii pentru a putea vedea cum o zona in care se putea respira aerul vechilor Bucuresti s-a transformat intr-una cu aer aproape irespirabil. –>
Piata Chirigiu este un loc foarte colorat in zilele noastre, atat prin natura localnicilor cat si prin starea jalnica a cladirilor. Piatra cubica ramasa din vremurile de demult se impleteste cu asfaltul si ramasitele de sine de tramvai. Pentru a simti cu adevarat atmosfera, recomand o excursie pe acolo intr-o dupa-amiaza insorita de vara, eventual sa fie si weekend.
La Piata Chirigiu converg cateva strazi, ditre cale cele mai importante sunt Calea Rahovei si bulevardul George Cosbuc. Mai vin, apoi, bulevardul Tudor Vladimirescu, strada Odoarei si strada Vistierilor.
O privire peste timp inspre Calea Rahovei si bd. Cosbuc, in doua momente diferite: anii 1975 si 2008. La o prima vedere, diferentele nu sunt extraordinar de mari. Cea mai frapanta este disparitia pietrei cubice si, desigur, schimbarea aparenta tramvaiului (acelasi model ca cel din 1975, modernizat).
Later Edit: se pare ca poza veche ar fi de fapt din anii ’80.
Cladirea din stanga arata, cum e normal, mai decent in 1975. Era o farmacie, pe Calea Rahovei colt cu bd. Vladimirescu. In zilele noastre, semnul de farmacie a ramas, insa nu stiu sigur daca mai functioneaza asa ceva in incinta casei. Foarte multe personaje pitoresti la parterul acestui imobil vechi.
Casa din dreapta, situata intre Calea Rahovei si bd. Cosbuc, a fost renovata intre timp, ba i s-au acoperit si niste ferestre. De remarcat inlocuirea acoperisului si galbenul-pai in care a fost spoit parterul. Probabil firma de termopane a aflat ca galbenul este culoarea perceputa cel mai bine de la distanta si ca locuitorii zonei sunt avizi dupa termopane albe, opulente. Alta schimbare este aparitia unei cladiri noi, in spatele acesteia. Tot galbena, normal.
Mutand cadrul un pic spre dreapta, atentia se indreapta spre bd. Cosbuc si strada Odoarei. Comparatia este intre anii 1978 si 2008. Cladirea din stanga este cea cu firma de termopane. In plan mai apropiat, sinele de tramvai care duceau spre bd. Vladimirescu au fost abandonate in decursul celor 30 de ani scursi intre cele doua fotografii.
Cladirea din dreapta, de pe str. Odoarei, induce insa un soc. Odinioara un magazin prosper de delicatese, in zilele noastre este doar o ruina. Numai o mica portiune din imobil, cea dinspre dreapta, se mai mentine. Per total, aceasta casa nu da semne ca ar mai duce-o mult. Pacat.
Daca am fi rotit cadrul si mai la dreapta, am fi putut discuta si despre aceasta casa, situata la intersectia strazii Vistierilor cu Calea Rahovei. Casa tipic bucuresteana, cu balcon in care domnisoarele cu umbrelute se relaxeaza in balcon, in timp ce alta lume buna, in haine de sarbatoare, populeaza vecinatatea casei. Sau poate am gresit epoca. Parterul, fireste, este vopsit in galben-puisor, de aceasta data. Galbenul e culoarea oficiala a zonei Chirigiu, se pare.
Indepartandu-ne de Piata Chirigiu mergand pe Calea Rahovei inspre intersectia cu Soseaua Progresului, ajungem la ultimul cadru cu aceasta zona.
Din nou, comparatia intre anii 1978 si 2008 nu aduce foarte mari schimbari, doar tramvaiul s-a modernizat.
Pe tronsonul Piata Chirigiu – Soseaua Progresului gasim ultimele fronturi de case vechi de pe Calea Rahovei, inainte sa inceapa blocurile. Pe ici-colo au mai aparut tarabe sau imobile noi, de joasa altitudine si care nu schimba semnificativ frontul de cladiri. Cateva case interesante se gasesc si pe partea de unde am facut poza. Acolo incep cateva stradute paralele, care duc in bd. Tudor Vladimirescu.
Prosperitatea acestui tronson al Caii Rahovei a disparut in momentul in care legatura cu Piata Unirii (la Podul Rahova) a fost intrerupta in anii ’80, la sistematizare. Calea Rahovei a fost sectionata in trei. Doua dintre tronsoane au fost inchise intre blocuri, iar al treilea, pana dupa intersectia cu Soseaua Progresului, este foarte dezolant.
In ce priveste Piata Chirigiu, subscriu ipotezei Cartitei Flamande, exprimata aici. Ipoteza se refera la devierea intentionata a traficului astfel incat zona Chirigiu sa devina o „fundatura”. Devierea s-a facut prin reconfigurarea vechii sosele Salaj.