Cam asa ar putea fi cunoscut un loc de intalnire in oras, dar asta daca am trai in trecut. Astazi Podul Mihai Voda nu mai exista decat in amintirea unora si probabil in intrebarile altora, care avand treaba in zona sunt nedumeriti cum de nu se poate traversa pe acolo Dambovita. Zona despre care vorbesc se afla, pe raul Dambovita, aproximativ la jumatatea distantei dintre Podul Izvor si Piata Natiunile Unite.
M-am decis sa propun un nou pod peste Dambovita, pe amplasamentul vechiului Pod Mihai Voda. Noul pod va reface trecerea dinspre Centrul vechi, zona Lipscani si Calea Victoriei, catre malul drept al Dambovitei, o zona afectata de demolarile masive din anii ’80. Propunerea vizeaza strict amplasarea acestui pod, cu precizarea ca va fi doar un pod pietonal si pentru biciclisti.
Astazi amplasamentul vizat se gaseste in continuarea str. Mihai Voda, din care a mai ramas doar tronsonul dintre Calea Victoriei si Dambovita.
Pe planurile cadastrale din 2010, cu elementele principale numerotate, se observa modificarile aduse in anii 80. In spatele frontului de blocuri a ramas o insula din tesutul vechi. In 2009 a aparut pe spatiul din fata Palatului Vama Postei, Memorialul Holocaustului. Traseul strazii Mihai Voda a fost intrerupt brusc prin disparitia podului si demolarile de pe malul drept. S-a reusit izolarea completa a Bisericii Mihai Voda, prin amplasarea ei in spatele blocurilor si disparitia si a podului, element care ar fi putut indica prezenta bisericii, celor care traverseaza zona pe chei. Dambovita actioneaza astazi ca o bariera intre vechiul centru si zonele din sud, fara a fi pusa in valoare si fara a se incerca refacerea legaturilor intre aceste zone ale orasului.
Cum s-a ajuns insa la aceasta situatie a orasului? Modificarile aduse in anii 80 au distrus, pe langa cladirile propriu-zise si modul de existenta a orasului, modificand relationare intre diferite spatii urbane pana la disparitia lor. Pentru cateva informatii mai detaliate despre manastirea Mihai Voda, aici, cat si o postare foarte interesanta a lui Raiden despre Podul Mihai Voda.
Propunerea mea vizeaza doar refacerea podului Mihai Voda, dar intr-un stil modern. Podul va fi format de fapt din doua elemente principale: o zona pentru pietoni si una pentru biciclisti, functionand ca doua treceri separate.
Prin refacerea podului si transformarea segmentului str. Mihai Voda am incercat crearea unui traseu pietonal incepand din zona Palatului CEC si pana la Biserica Mihai Voda. In dreptul podului nou creat am ingustat albia raului pentru a reface spatiul verde odata existent, inainte de betonarea Dambovitei. Circulatia pietonala si cea a biciclistilor este complet separata, iar podul pentru pietoni are doua zone transparente in pardoseala. Am incercat sa creez acest elemente de surpriza, pardoseala transparenta, pentru ai face pe pietoni sa se opreasca pe pod si sa incerce sa remarce si perspectivele orasului, in lungul Dambovitei.
Pornind dinspre Calea Victoriei, Biserica Mihai Voda si clopotnita reprezinta punctul final al traseului pietonal. Zona aflata in spatele blocurilor si in imediata apropiere a bisericii va face parte dintr-o viitoare propunere de refacere.