cu 11

Se face acuş o lună de cînd Regia de transport a dat drumul tramvaiului 11 pe sub Pasajul Basarab, înspre Giuleşti. Am tot zis că o să merg şi eu cu 11, să văd – după atîta vreme – cum se circulă pe la APACA, prin Grozăveşti…

Aşa că săptămîna trecută, două dimineţi la rînd, l-am luat pe 11 de la intersecţia Trafic Greu cu Rahova; de fiecare dată era destul de gol; am găsit loc după o staţie.

Chestia e că deşi am plecat de-acasă fix la aceeaşi oră, într-o zi am făcut cu 20 de minute mai mult pe drum. În prima zi am prins tramvaiul din fugă, iar a doua zi l-am pierdut: aşa că am stat mai bine de 10 minute după următorul; şi orele înaintînd, am prins ambuteiaje mai mari pe Vasile Milea, aşa că am mai pierdut 10 minute…

Linia de pe Trafic Greu e reparată de vreo patru ani, aşa că se merge bine; cu toate astea, simţi că de-abia te mişti; n-a fost semafor pe care să nu-l prind – zici că vatmanii o fac dinadins, deşi nu-i tot timpul aşa; pur şi simplu sînt siliţi să piardă vremea pe traseu, ca să păstreze distanţa dintre vagoane.

Pe Trafic Greu e mare delăsare şi paragină. Se mai demolează cîte-o clădire, cîte-un depozit, e plin de bălării şi toată lumea aşteaptă să treacă criza şi să construiască mult şi prost birouri şi blocuri de locuit.

Între Răzoare şi Ho-Şi-Min maşinile se bagă pe linia de tramvai după cum au chef, exact ca-n vremurile bune – şi după ce coteşti înspre APACA e la fel.

De cînd n-am mai fost pe la APACA lucrurile s-au schimbatără: clădirile din faţă, de la stradă, ale fabricii s-au transformat în ceva numit Cotroceni Business Center: încă un loc în care-ţi poţi închiria birouri şi care provoacă trafic aiurea – cum se întîmplă şi la Electromagnetica.

Şaormeriile dupe colţ au rămas, fireşte.

Pe terenul de pe Iuliu Maniu, ăla de peste drum de APACA, unde s-au demolat halele Pumac şi Montero nu s-a construit nimic; e un maidan urît.

Coborînd înspre Regie, vezi bine PASAJUL; cît eşti departe, ţi se pare frumos. De-aproape n-are cum să-ţi placă: doar stîlpi, beton, întuneric, umezeală; iar tramvaiul trece printr-un soi de defileu gri de beton.

Staţia de la Regie, aceea între Grozăveşti şi intersecţia cu Plevnei, nu mai e; tramvaiul merge de-a dreptul printr-o parte din fosta parcare de la Carrefour Orhideea.

Mai e ceva de lucru la Pasaj. Tramvaiul 12 nu ştiu cînd se va reînfiinţa pînă la Gara Basarab, pentru că deocamdată acolo este inima şantierului.

N-am stat să fac poze, fiindcă nu-i nimic în plus de pozat: găsiţi tot ce vreţi la Marian Andrei, de unde am şi poza de mai sus.

Ce concluzie, deci? Deocamdată e clar că 11 merge aşa, experimental, să se obişnuiască lumea cu tramvaiul prin zona pasajului. Se simte că nu e de încredere şi că nu-ţi poţi face programul în funcţie de el; e frustrant că nu are peste tot culoarul lui şi că nu are timpi dedicaţi aşa cum trebuie la traversarea intersecţiilor.

E bine că 11-le circulă, e bine că 178 şi 105 circulă şi ele, e bine că mai e doar puţin şi-i totul gata; dar, altfel, e urît, e noroi, îs maidane peste maidane.