Intersecţii, semafoare

Bucureştiul are multe intersecţii oribile, în care se formează cozi, gîtuituri, unde pietonii se chinuie să-şi facă loc printre maşini, unde transportul public nu are nici cea mai mică urmă de prioritate. Şi totuşi! – cu legea-n mînă, cu puţin tupeu, cu un ‘mulţumesc’ aruncat peste umăr celui care te-a lăsat să-i intri-n faţă – treci mai departe.

Am auzit despre ideea că traficul ar trebui lăsat să curgă de la sine, că semaforizarea excesivă nu face bine; dar daţi-mi voie să cred că asta este o idee care se aplică unui alt fel de temperament de participant la trafic; bucureşteanul este nevrotic, este grăbit, este hăituit de teama blocajelor – ar face orice ca să se bage. De-aceea cred că în Bucureşti trebuie încă mai multe semafoare.

De-aceea cred că este criminală nepăsarea autorităţilor; avem prea multe intersecţii nesemaforizate şi nesemnalizate cum trebuie.

Cred şi că amplasarea de semafoare şi lăsarea lor pe galben intermitent este la fel de criminală. De ce? Pentru că, văzînd că este un semafor pe galben intermitent, pietonii presupun că şoferii sînt constrînşi să dea prioritate. VAX: şoferii nu o să dea mai multă prioritate unui pieton aflat pe o zebră cu galben intermitent decît unui pieton aflat pe o zebră simplă. Uitaţi-vă cu atenţie, aşa este.

În plus, îi ştiţi pe bucureşteni: au un soi de-a aplica cutuma, de te cruceşti. Şoferii ţin minte că acum zece ani, de pildă, era un semafor pe intermitent în nu ştiu ce intersecţie şi – cînd sînt prinşi trecînd pe roşu – zic senini că ei credeau că arăta roşu pentru că era… defect.

Am văzut scene groaznice în multe interescţii nesemaforizate. Am văzut accidente, am văzut oameni dîndu-şi pumni şi picioare-n gură, am văzut oameni plîngînd de ciudă că întîrzie la cine ştie ce întîlnire importantă.

Da, am văzut scenele astea şi în intersecţiile semaforizate; dar asta nu-mi schimbă părerea. A – pentru că mai trebuie şi sincronizate, semafoarele astea, dar să nu cer prea mult.

Unde vreau eu semafoare, deci?

  • la Timpuri Noi, acolo unde Mircea Vodă iese în Nerva Traian.
  • pe Şerban-Vodă, la Cuţitul de Argint. Tot pe Şerban-Vodă, aş vrea ca la Liceul Şincai să fie interzis virajul stînga pe Calea Şerban-Vodă veche.
  • pe Şincai, la interescţia cu Lînăriei.
  • pe Ferentari, la Piaţa Ferentari şi la intersecţia cu străzile Bachus şi Toporaşi.
  • tot pe Ferentari, la intersecţia cu strada Năsăud.
  • pe Regina Maria (Coşbuc), la intersecţia cu Viilor, înainte de Chirigiu.
  • pe strada Uranus, la intersecţia cu Sabinelor. Una dintre cele mai periculoase intersecţii mici. Zilele trecute s-au tras marcaje de mare excepţie. Treceri de pietoni, cu altă ocazie; nu că n-ar fi o şcoală şi o grădiniţă la cîţiva paşi:

  • pe 13 Septembrie, la intersecţia cu Uranus.
  • pe Izvor, la interescţia cu Dr. Staicovici.
  • la Filaret – strada Dr. C. Istrati – intersecţie cu Cuţitul de Argint şi Fabrica de chibrituri.
  • la Parcul Carol… trebuie să se poată face ceva acolo. Sînt convins că amplasarea semafoarelor şi calcularea timpilor de trecere e o treabă complicată, şi poate sînt şi alte soluţii; poate mutarea virajului stînga pe după rond; oricum, în momentul de faţă nici măcar nu există marcaje!

  • pe Mărăşeşti, la interescţia cu ŞerbanVodă.
  • jos la Academia Militară, la intersecţiaEroilor  bulevardului cu strada Gh. Marinescu.
  • pe Barbu Văcărescu, la interscţiile cu Ramuri Tei şi Gheorghe Ţiţeica.
  • pe Calea Călăraşilor, la intersecţia cu Agricultori
  • pe Burebista, la intersecţia cu Unităţii.
  • pe Coposu, la intersecţia cu Matei Basarab şi Hristo Botev
  • pe Calea Călăraşilor, la intersecţia cu Sfîntul Ştefan.
  • pe Al. I. Cuza, la intersecţia cu Dr. Felix.
  • pe Plevnei, la intersecţia cu Virgiliu.
  • la Şcoala Iancului, unde Matei Voievod se intersectează cu Popa Nan.
  • pe Vitan, la intersecţia cu Zizin şi Brăiliţa
  • pe Bd. Gării Obor, la intersecţia cu Baicului
  • pe Batiştei, la interescţiile cu David Praporgescu şi Armand Călinescu

Acuma, uitîndu-mă pe lista asta, îmi dau seama că nu toate intersecţiile astea pot fi neapărat semaforizate; unele sînt chiar lejere în afara orelor de vîrf; dar măcar pot fi trase marcaje, puse indicatoarele de prioritate mai bine.